WPI/200000/43/1118/2014 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1118/2014 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietu medycznego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U.). z 2013 r. poz. 1442 z późn, zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę (...) we wniosku złożonym w dniu 23 września 2014 r. w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wartości Pakietu Medycznego opłaconego przez pracodawcę pracownikom nie przebywającym na urlopie wychowawczym i urlopie bezpłatnym oraz nie pobierającym zasiłku macierzyńskiego i zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż oferuje swoim pracownikom Grupowe Ubezpieczenie na Zdrowie tzw. Pakiet Medyczny, uprawniający pracowników do nieodpłatnego korzystania z usług medycznych i szczepień ochronnych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy zakładem pracy a firmą ubezpieczeniową. Miesięczna opłata za Pakiet jest finansowana przez zakład i pracownika. W zależności od wariantu ubezpieczenia, pracownik będzie opłacał składkę w wysokości minimum 1.00 zł (jeden złoty) a zakład pracy w kwocie 20 pln.

Wnioskodawca do złożonego wniosku dołączył wyciąg z regulaminu wynagradzania pracowników.

W związku z powyższym Wnioskodawca wniósł o udzielenie interpretacji w zakresie:

Czy wartość Pakietu Medycznego opłacanego przez pracodawcę jest wyłączona ze składek ZUS. jeżeli prawo do pakietu wynika z regulaminu wynagrodzenia oraz czy wartość Pakietu Medycznego przysługującą pracownikom za okres przebywania na urlopie macierzyńskim, urlopie wychowawczym oraz urlopie bezpłatnym nie podlega oskładkowaniu.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) zakład nie ma obowiązku doliczać wartości Pakietu Medycznego, który jest finansowany częściowo przez pracownika (w kwocie 1 zł), a częściowo dofinansowany przez zakład do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe pracownika, jeżeli współfinansowanie odbywać się będzie w oparciu o przepis regulaminu wynagradzania.

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopach wychowawczych, osób, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, lub osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz składki na ubezpieczenie emerytalne osób, o których mowa w art. 6b ust. 1, finansuje w całości budżet państwa za pośrednictwem ZUS. Natomiast w przypadku pracowników pozostających na urlopie bezpłatnym, pracodawca nie odprowadza składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zdaniem Pakiet Medyczny, który będzie udostępniony pracownikom na podstawie zapisu w regulaminie wy nagradzania i częściowo finansowany przez pracowników, spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, zatem w ocenie zakładu należy uznać, iż wartość ww. pakietu Medycznego nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe otrzymujących go pracowników.

W związku z nieodprowadzaniem składek na ubezpieczenia społeczne przez pracodawcę za pracowników przebywających na urlopach wychowawczych, osób, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. osób pobierających zasiłek macierzyński, albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a także pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym wartość pakietów medycznych powinna być także zwolniona z obowiązku opłacania składek '

Mając na uwadze treść wniosku oraz. obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie Wskazany przepis stanowi: "wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W razie nieuiszczenia opłaty w terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia" Stosownie do art. 10 ust. 7 tej ustawy, jeśli uiszczona wpłata nie pokrywa opłaty za wszystkie przedstawione we wniosku stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, powinny zostać rozpatrzone te stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe przedstawione we wniosku, za które wpłynęły pełne opłaty, według kolejności ich ujęcia we wniosku, chyba że płatnik wyraźnie przekaże inne wskazanie.

Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 23 września 2014 r. wnioskodawca przedstawił więcej niż jedno zdarzenie przyszłe, a do wniosku dokonana jedna opłata Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoznał wniosek jedynie w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wartości Pakietu Medycznego opłaconego przez pracodawcę pracownikom nie przebywającym na urlopie wychowawczym i urlopie bezpłatnym oraz nie pobierającym zasiłku macierzyńskiego i zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz. art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powołanego przepisu wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów' wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiącą przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, ze dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

Przedstawiając opis zdarzenia, Wnioskodawca wskazał, że pracownicy Spółki będą mogli przystąpić do Grupowego Ubezpieczenia na Zdrowie, w ramach którego będą mogli korzystać z nieodpłatnych usług medycznych i szczepień ochronnych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy' zakładem pracy, a firmą ubezpieczeniową. Dodatkowo Wnioskodawca będzie finansował za pracownika składki część składki w kwocie 20 zł a resztę składki w wysokości minimum 1.00 zł będzie opłacał pracownik.

Należy podkreślić, iż współfinansowanie pracownika w poniesieniu kosztów nabycia ubezpieczenia, oznacza nabycie przez pracownika ubezpieczenia po cenach niższych niż detaliczne.

Ponadto w sytuacji przedstawionej we wniosku prawo pracownika wynika z regulaminu wynagradzania, którego zapisy przewidują możliwość uzyskania przez pracownika korzyści po cenach niższych niż detaliczne

W konsekwencji w sytuacji przedstawionej przez przedsiębiorcę będzie możliwe wyłączenie wartości świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podsumowując, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedsiębiorcy za prawidłowe, w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, wartości Pakietu Medycznego opłaconego przez pracodawcę pracownikom nie przebywającym na urlopie wychowawczym i urlopie bezpłatnym oraz nie pobierającym zasiłku macierzyńskiego i zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalność gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl