WPI/200000/43/1114/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1114/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart sportowych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. - z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 października 2018 r., uzupełnionym w dniu 26 października 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z o.o. uznaje za nieprawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart sportowych.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (...) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji Indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z o.o. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 22 października 2018 r. doręczonym w dniu 26 października 2018 r. oraz dokonaniem opłaty za przedmiotowy wniosek.

Wyczerpujący opis stanu faktycznego:

Firma (...) Spółka z o.o. zamierza częściowo finansować swoim Pracownikom ze środków obrotowych benefity w postaci kart sportowych. W celu realizacji tego benefitu została zawarta umowa z firmą (...) Spółka Akcyjna dotyczącą świadczenia usług w zakresie programu korzyści pracowniczych obejmującego korzystanie z kart sportowych. Pracownicy korzystający z tych dodatkowych świadczeń, uzyskują dostęp do określonych usług. Pracownik będzie opłacał składkę w niższej wysokości, a różnicę będzie pokrywał pracodawca,

Dla realizacji tych celów zostaną wprowadzone zmiany do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce. Wartość tych benefitów może stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i może stanowić podstawę wymiaru składek na to ubezpieczenie.

Zdaniem Pracodawcy dodatkowe świadczenia oferowane Pracownikom w ramach benefitów, które są w części finansowane przez Pracowników nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. (Dz. U. Nr 161, poz. 1106) tekst jednolity z dnia 28 września 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) przychodem, który nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru składek jest taki. który jest korzyścią materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagrodzeń lub innych przepisów o wynagrodzeniu, polega na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Umowa zawarta przez Pracodawcę z dostawą usług oferowanych w ramach benefitów powoduje, że Pracownik pokrywając częściowo składki za te usługi uzyskuje korzyść materialną polegającą na uprawnieniu do zakupu usług sportowych po cenach niższych niż detaliczne. Korzyść ta będzie stanowić dla Pracownika przychód w rozumieniu ustawy z dnia 25 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągnięty przez Pracowników u Pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy

W związku z powyższym Pracodawca może zastosować wyłączenie, o którym mowa w § 2 pkt 1 ppkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez Pracowników u Pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne Pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej i dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń na czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Zgodnie z pkt 1 ppkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub innych przepisów o wynagradzaniu, polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Przepisy § 2 pkt i ppkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. (Oz U. Nr 161, poz. 1106} tekst jednolity z dnia 28 września 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) jednoznacznie wskazują, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód Pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy a także dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub Innych przepisów o wynagrodzeniu, które przewidują udział Pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Uzyskanie przez pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczna umożliwi wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz analogicznie (na zasadzie przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe.

Według (...) Spółka z o.o. koszty świadczeń, które są i będą udostępniane jej Pracownikom na podstawie zapisów w regulaminie wynagrodzenia i częściowo sfinansowane przez Pracowników, spełniają wymogi określone w pkt 1 ppkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, zatem należy uznać, ze świadczenie to me będzie stanowiło podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe i wypadkowe dla otrzymujących je Pracowników.

W związku z powyższym (...) Spółka z o.o. wnosi o udzielenie Interpretacji, czy przedstawione stanowisko Spółki wskazuje, że świadczenia obejmujące karty sportowe nie wchodzą do podstawy naliczania składek na ubezpieczenie społeczne.

Pismem z dnia 12 października 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz braków formalnych wniosku złożonego w dniu 2 października 2018 r. poprzez;

* dokonanie opłaty za złożony wniosek,

* wyjaśnienie, czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci kart sportowych, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509)

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 22 października 2018 r. doręczonym w dniu 26 października 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnił

Wartość kart sportowych, o których mowa w przedmiotowym wniosku będzie stanowić przychód pracownika w części należności za karty pokrytej przez pracodawcę w stosunku do osób, które zdecydują się te karty kupić. Przychód pracownika, który zakupi kartę wynosić będzie (...) zł brutto.

Zasada określająca uprawnienie pracownika do zakupu kart sportowych po cenach niższych niż detaliczne będzie wynikała z Regulaminu Wynagradzania, który jest obecnie przygotowany i zostanie w tym roku wprowadzony przez pracodawcę. Zapis będzie dotyczył punktu - "Dodatkowe świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika".

Stanowisko pracodawcy zostało wyrażone dość opisowo, ale cała intencja wniosku prowadzi do jasnego wyrażenia stanowiska pracodawcy, ze wartość kart sportowych zarówno w czasie pokrywanej przez pracownika jak i w lej pokrywanej przez pracodawcę podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając na uwadze troić wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne * ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem ust. 21 ust. 3.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w dniu 2 października 2018 r., uzupełnionego w dniu 26 października 2018 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza częściowo finansować swoim Pracownikom ze środków obrotowych benefity w postaci kart sportowych Pracownik będzie opłacał składkę w niższej wysokości, a różnicę będzie pokrywał pracodawca. Dla realizacji tych celów zostaną wprowadzone zmiany do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce. Jak wskazuje Wnioskodawca wartość kart sportowych, o których mowa w przedmiotowym wniosku będzie stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy w części należności za karty pokrytej przez pracodawcę w stosunku do osób, które zdecydują się te karty kupie. Przychód pracownika, który zakupi kartę wynosić będzie (...) zł brutto. Stanowisko Wnioskodawcy jest takie, że wartość kart sportowych zarówno w części pokrywanej przez pracownika jak i w tej pokrywanej przez pracodawcę podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Uwzględniając opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, własne stanowisko w sprawie oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że nie zostały spełnione przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy-wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dające prawo Wnioskodawcy do wyłączenia i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pokrywanej zarówno przez pracownika jak i przez pracodawcę składki za kartę sportową.

Zatem, Oddział me podziela stanowiska Wnioskodawcy o wyłączeniu z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne całości składki za karnet sportowy zarówno w części finansowanej przez pracodawcę jak i przez pracownika Zgodnie z intencją ustawodawcy wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne podlega część składki finansowana przez pracodawcę przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 2 października 2018 r., uzupełnionym w dniu 26 października 2018 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wytrącenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart sportowych

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl