WPI/200000/43/1106/2019 - Możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez pracodawcę części opłaty za grupowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1106/2019 Możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez pracodawcę części opłaty za grupowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Decyzja nr 1106 / 2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 27 listopada 2019 r. przez spółkę: (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części opłaty za grupowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 25 listopada 2019 r., uzupełnionym w zakresie formalnym 16 grudnia 2019 r. a merytorycznym 19 grudnia 2019 r., (...) wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca poinformował, że na rzecz pracowników planuje kupić polisę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego tak, aby pracownicy byli objęci ubezpieczeniem od 1 stycznia 2020 r. Takie ubezpieczenia są dodatkowym świadczeniem jakie Pracodawca zobowiązał się zapewnić pracownikom. Warunkiem korzystania ze świadczenia jest częściowa odpłatność za ubezpieczenie przez pracowników. Zgodnie z konstrukcją ubezpieczenia - Pracodawca opłaca polisę w składkach miesięcznych, następnie pobiera częściową odpłatność za pracownika. Składki na ubezpieczenie członków rodzin pokrywa pracownik samodzielnie. Świadczenie przysługuje każdemu pracownikowi na czas nieokreślony. Świadczenie powyższe traktowane jest jako przychód pracownika i z tego tytułu będą odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy.

Dodatkowo w piśmie złożonym w dniu 19 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że z treści zapisów zawartych w obowiązującym w Spółce regulaminie wynagradzania będzie wynikało uprawnienie pracowników do zakupu ubezpieczenia zdrowotnego po cenie niższej niż detaliczna (zapisy stanowić będą o ponoszeniu przez pracowników częściowej odpłatności z tego tytułu). Planowane jest wprowadzenie następujących zapisów do regulaminu wynagradzania: "Uprawnienie do zakupu ubezpieczenia zdrowotnego dla pracownika i jego rodziny na preferencyjnych warunkach:

1) Każdy pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę, (bez względu na okres zatrudnienia), nabywa prawo do objęcia ochroną ubezpieczeniową w ramach pracowniczego ubezpieczenia zdrowotnego na warunkach określonych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia oraz dodatkowych dokumentach przesłanych pracownikowi przez pracodawcę, za częściową odpłatnością przez pracownika za ubezpieczenie, jeżeli pracodawca zawarł z Zakładem Ubezpieczeń umowę ubezpieczenia na rachunek swoich pracowników w trybie art. 808 § 1 Kodeksu cywilnego.

2) O zawarciu umowy ubezpieczenia, o której mowa powyżej, pracodawca informuje pracowników przesyłając im na ich adresy email informację dotyczące ubezpieczenia w tym Ogólne Warunki Ubezpieczenia, Katalog Świadczeń oraz inne dokumenty niezbędne do podjęcia przez pracownika decyzji o ubezpieczeniu, wraz z informacją o dostępnych dla pracowników wariantach i opcjach ubezpieczenia, ze wskazaniem wysokości częściowej odpłatności obciążającej pracownika za ubezpieczenie w danym wariancie i w danej opcji. Pracodawca przesyła pracownikom w sposób wskazany w poprzednim zdaniu również wzór oświadczenia o wyborze wariantu i opcji ubezpieczenia oraz zgody na dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia za pracę."

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy świadczenia wynikające z polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, inne niż medycyna pracy, wchodzą do podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu m.in. zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne określa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia podstawę wymiaru składek stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 2. Jednocześnie w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wskazano, ze podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody stanowiące korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz o korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia powyższego zapisu wynika, że podstawy wymiaru składek nie stanowią te przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, które: wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu i przybierają postać niepieniężną. Przy czym w literaturze przedmiotu wskazuje się, że powyższe wyłączenie z obowiązku opłacania składek dotyczy jedynie tych świadczeń, za które pracownik choć częściowo płaci. Wnioskodawca załączył przykładowe interpretacje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w przypadku podobnych zapytań innych podmiotów gospodarczych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik odprowadzać składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty przychodu (tj. zł), którą pracownik uzyskuje w związku z umożliwieniem mu przez Spółkę korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego. Spełnione są bowiem wszystkie przesłanki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, które warunkują wyłączenie podstawy wymiaru składek. Spółka planuje wprowadzić do regulaminu wynagradzania pracowników zapisy, które będą uprawniały pracowników do korzystania z usług medycznych wynikających z ubezpieczenia zdrowotnego oferowanego pracownikom i potrącać z ich wynagrodzenia z tego tytułu kwotę zł. Cena płacona przez pracowników będzie niższa od ceny rynkowej (detalicznej) nabycia takiego ubezpieczenia. W konsekwencji kwota przychodu, którą pracownik osiąga z tego tytułu (tj. wartość ubezpieczenia zdrowotnego nabytego przez Spółkę pomniejszona o kwotę odpłatności uiszczonej przez pracownika w wysokości zł) nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Oznacza to, że przychód uzyskany z tytułu czesiowo nieodpłatnego korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego również będzie wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzania jako płatnik, składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu oferowanego pracownikom ubezpieczenia zdrowotnego w cenach niższych niż ich cena detaliczna na zasadach przewidzianych w regulaminie wynagradzania pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zważył, co następuje:

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy

0 systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 powołanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe

1 wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zaznaczyć należy również, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od

osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne opierając się na zawartym we wniosku wskazaniu Spółki w powyższej kwestii.

Powołane wyżej rozporządzenie, wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść) stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek - powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W świetle powyższego, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystanie z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawca zamierza umożliwić pracownikom korzystanie z grupowego ubezpieczenia zdrowotnego za częściową odpłatnością. Pracownik będzie pokrywał część opłaty za ubezpieczenie zdrowotne, a pozostałą kwotę będzie finansował Pracodawca. Uprawnienie pracowników do zakupu ubezpieczenia po cenie niższej niż detaliczna będzie wynikać z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce, a pracownik w związku z dofinansowaniem dokonywanym przez Pracodawcę uzyska przychód ze stosunku pracy. Wobec powyższego, finansowana przez Wnioskodawcę część opłaty za grupowe ubezpieczenie zdrowotne nie będzie stanowiła, na mocy wskazanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Z uwagi na treść art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, kwota ta nie będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Spółki w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części opłaty za grupowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca

2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl