WPI/200000/43/1077/2014 - Brak obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji ustalonego prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy z systemu zagranicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1077/2014 Brak obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji ustalonego prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy z systemu zagranicznego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 9 września 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych kwoty składki ubezpieczeniowej w części finansowanej przez Oddział Wnioskodawcy będący pracodawcą za pracowników.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) w imieniu Oddziału wnioskodawcy tj. (...) Oddział (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 29 sierpnia 2014 r. opisał zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 września 2010 r. doszło do połączenia kilkunastu spółek należących do grupy kapitałowej (...) poprzez przejęcie tych spółek przez w związku z przejęciem (...) zmieniła swoją dotychczasową nazwę na (...), NIP: (...) KRS: (...)

Wnioskodawca poinformował, że równocześnie że spółki (...) na bazie pracowników i majątku spółek przejmowanych, zostały wydzielone oddziały mające status odrębnych pracodawców, w tym (...) NIP: (...) Oddział, (...) Płatnik lub Pracodawca.

Wnioskodawca wskazał, ze zgodnie z obecnym zapisem w Zakładowej Umowie Zbiorowej (dalej ZUZ) pracownik Oddziału ma prawo do przystąpienia do ubezpieczenia pracowniczego na zasadach określonych w zawieranej przez pracodawcę umowie grupowego ubezpieczenia na życic." Wnioskodawca poinformował, ze każdy zatrudniony w pracownik może dobrowolnie przystąpić do grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie. Przystąpienie do ubezpieczenia następuje na podstawie podpisanej przez pracownika indywidualnej deklaracji ubezpieczenia. Z tytułu przystąpienia do ubezpieczenia opłacana jest indywidualna miesięczna składka, która częściowi) finansowana jest przez pracownika i częściowo przez Pracodawcę. Wnioskodawca wskazuje, że Pracodawca pokrywa każdemu "ubezpieczonemu" pracownikowi część miesięcznej składki, natomiast pozostałą część składki płaci pracownik. Wnioskodawca stwierdził, że wartość składki finansowanej przez Pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) Wnioskodawca jest zdania, ze Oddział jako płatnik składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), dalej składki ZUS. odprowadza składki ZUS od wartości składki na ubezpieczenie finansowanej przez Oddział. Zdaniem Wnioskodawcy wartość ta stanowi podstawę wymiaru: 1) składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) składki na Fundusz Pracy, o której mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) oraz 3) składki na Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych, o której mowa w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. (Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.).

Wnioskodawca poinformował, ze w celu doprecyzowania obecnych zapisów, dotyczących grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie. Kopalnia zamierza dokonać zmiany zapisów w ZUZ tak, by wynikało z. nich, że pracownik będzie miał prawo przystąpić do grupowego ubezpieczenia na życie po poniesieniu częściowej odpłatności.

Wnioskodawca wskazał, że miesięczna składka będzie, jak dotychczas, finansowana przez pracownika i Pracodawcę.

Wnioskodawca sformułował pytanie do Oddziału:

Czy w przypadku doprecyzowania obecnych zapisów w ZUZ dotyczących grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie wartość składki ubezpieczeniowej finansowanej przez Pracodawcę stanowić będzie podstawę do naliczenia składek ZUS. składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym.

Zdaniem Wnioskodawcy po doprecyzowaniu zapisu w ZUZ w zakresie partycypowania pracownika w koszcie składki ubezpieczeniowej, wartość dopłaconej przez Pracodawcę składki nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106), dalej Rozporządzenie, który stanowi, ze nie stanowią podstawy wymiaru składek " korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania, lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych łub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zdaniem Wnioskodawcy konstrukcja § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wy łączenia, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z. tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści (w tym przypadku w postaci świadczenia polegającego na udziale w grupowym ubezpieczeniu na życie) musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Zdaniem Wnioskodawcy uzyskanie przez, pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne umożliwi wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru kładek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenie rentowe.

Wnioskodawca jest zdania, że z przestawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż spełnione zostaną warunki, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia. W opinii Wnioskodawcy wartość dopłacanej przez Pracodawcę składki na ubezpieczenie nie będzie uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zdaniem Wnioskodawcy analogicznie wartość tego świadczenia nic będzie wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe. W myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przy czym nic znajduje zastosowania ograniczenie wysokości rocznej podstawy wymiaru składek, o której mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy.

Wnioskodawca stwierdza, że stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 08.2014 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich. ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wartość składki na ubezpieczenie społeczne finansowanej przez Oddział nie będzie stanowić również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

Wnioskodawca wskazał, że prawidłowość jego stanowiska potwierdzają również:

1)

Decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku z dnia 3 września 2013 r. znak: DI/100000/451/1096/2013

2)

Decyzja zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie z. dnia 23 stycznia 2014 r. znak: WPI/200000/451/1767/2013.

Zdaniem Wnioskodawcy na Płatniku składek nie będzie spoczywał obowiązek naliczania i odprowadzania składek ZUS. składek na ubezpieczenie zdrowotne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych od wartości składki ubezpieczeniowej finansowanej przez Pracodawcę,.

W związku z powyższym Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia I stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści z art. 18 ust. 1 i ust. 2. w związku 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, w przypadku osób. o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za prace, co najmniej wynagrodzenie, o którym mowa w tym przepisie, opłacają pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne za osoby wymienione w cytowany m artykule.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z. dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) składkę na Fundusz ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z. 2013 r. poz. 1442, późn. zm.).

Zakład wskazuje, i z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ściśle określony zakres przedmiotowy spraw, w których jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl cytowanego przepisu brak podstawa prawnych potwierdzenia w trybie wydawania pisemnych interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji zgodnie z którą wartość składki finansowanej przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Katalog przychodów nic stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z. układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupione) przez pracodawcę usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę Ponadto należy podkreślić, że fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planuje dokonać zmiany zapisów w Zakładowej Umowie Zbiorowej tak, by z jej treści wynikało. Ze pracownik będzie miał prawo przystąpić do grupowego ubezpieczenia na życie po poniesieniu częściowej odpłatności. Tym samym miesięczna składka będzie finansowana przez pracownika i pracodawcę. W konsekwencji w sytuacji opisanej przez wnioskodawcę, spełnione będą warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. zapis o możliwości przystąpienia do ubezpieczenia pracowniczego oraz o częściowej odpłatności za korzystanie że świadczenia będzie wynikał z Zakładowej Umowy Zbiorowej. Pracodawca będzie finansował każdemu pracownikowi, który przystąpi do grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie część miesięcznej składki ubezpieczeniowej, a pozostałą część będzie finansował pracownik.

Reasumując wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych części w składki miesięcznej ubezpieczenia na życic pracownika zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki i Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., w związku z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz w związku z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Mając na uwadze Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznic w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wy dała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl