WPI/200000/43/1061/2015 - Nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie medyczne i lekowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1061/2015 Nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie medyczne i lekowe.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 września 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie medyczne i lekowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika: (...) reprezentowanego przez pełnomocnika (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2015 r. (wpływ do Oddziału w dniu 30 września 2015 r.).

Wnioskodawca poinformował, iż spółka chce pracownikom finansować składkę na ubezpieczenie medyczne i lekowe. Pracownicy, którzy przystąpią do tych ubezpieczeń, będą mogli korzystać z usług medycznych, szczepień ochronnych oraz zniżki na zakup leków objętych ubezpieczeniem. Składka miesięczna ma być finansowana przez zakład pracy i pracownika. Pracownik będzie opłacał składkę w wysokości (...) zł za grupowe ubezpieczenie (...) oraz (...) zł za grupowe ubezpieczenie lekowe, a różnicę w zależności od wybranego wariantu będzie pokrywał zakład pracy. Zakład pracy zawarłby odpowiedni zapis dotyczący finansowania składki na te ubezpieczenia w regulaminie pracy. Przytoczone ubezpieczenia byłyby uzupełnieniem grupowego ubezpieczenia na życie i NNW funkcjonującego w firmie.

Dodatkowo wnioskodawca w piśmie z dnia 23 września 2015 r. poinformował, że regulamin wynagradzania firmy będzie zawierał następujące zapisy:

"

1. Pracodawca może finansować również inne świadczenia medyczne przewidziane odrębnymi przepisami.

2.

Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia medycznego i lekowego będą mogli korzystać z usług medycznych, szczepień ochronnych oraz zniżki na zakup leków objętych ubezpieczeniem.

3.

Wartość powyższych korzyści materialnych ma formę niepieniężną.

4.

Składka miesięczna finansowana jest przez zakład pracy i pracownika.

5.

W zależności od wariantu ubezpieczenia jaki zostanie wybrany, pracownik będzie opłacał składkę w wysokości (...) zł za grupowe ubezpieczenie oraz (...) zł za grupowe ubezpieczenie lekowe.

6.

Pozostałą część składki (różnicę) pokrywa zakład pracy.

7.

Wartość składki w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

8.

Osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia z polisy jest pracownik."

Ponadto wnioskodawca wskazał, że wartość składki w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowić dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca zwrócił uwagę, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne nie stanowią przychody osiągane przez pracowników tj. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Wartość składki grupowego ubezpieczenia medycznego i lekowego finansowanej przez zakład pracy nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ponieważ zostaną spełnione następujące warunki: pracownik będzie partycypował w koszcie składki (min. 1 zł), korzyść takiego benefitu będzie materialna a nie pieniężna, a zakład pracy będzie miał w regulaminie pracy zapisy, że zapewnia swoim pracownikom dodatkowe świadczenia medyczne. Ponadto składki na ubezpieczenie medyczne i lekowe są uzupełnieniem ubezpieczenia na życie i NNW w zakładzie pracy. Ubezpieczenia medyczne i lekowe są ubezpieczeniami zdrowotnymi i jako takie zostały zakwalifikowane do działu I grupa 5 podziału ryzyka wg działów, grup i rodzajów ubezpieczeń (wypadkowe i chorobowe, jeżeli są uzupełnieniem innych ubezpieczeń działu I).

W związku z powyższym zakład pracy stoi na stanowisku, że wysokość składki pokrywanej przez spółkę nie będzie stanowić dla pracowników i płatnika podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a tym samym na ubezpieczenie zdrowotne. Zatem również wartość korzyści materialnej w postaci możliwości korzystania z usług medycznych i szczepień ochronnych oraz zniżki na zakup leków objętych ubezpieczeniem nie będzie stanowić podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, prawo do uzyskania korzyści uzyskiwane przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, musi wynikać z zapisów zawartych w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, gdyż jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawię wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 15 września 2015 r. zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą uprawnieni do zakupu ubezpieczenia medycznego i lekowego po cenie niższej niż detaliczna, a uprawnienie pracowników oraz obowiązek ponoszenia części kosztu nabycia usług będzie wynikał ze stosownych zapisów w regulaminie pracy lub wynagradzania obowiązującym w spółce. W konsekwencji, wartość stanowiącej przychód z tytułu stosunku pracy korzyści, uzyskiwanej przez pracownika w związku z finansowaniem części składki na te ubezpieczenia przez pracodawcę, nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 września 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na ubezpieczenie medyczne i lekowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl