WPI/200000/43/1050/2014 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne składki ponoszonej przez pracodawcę na rzecz swoich pracowników w ramach uczestnictwa w programie grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1050/2014 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne składki ponoszonej przez pracodawcę na rzecz swoich pracowników w ramach uczestnictwa w programie grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1908 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone przez, przedsiębiorcę (...) we wniosku złożonym w dniu 2 września 2014 r. w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych składki ponoszonej przez pracodawcę na rzecz swoich pracowników w ramach uczestnictwa w programie grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza wykupić pracownikom uczestnictwo w grupowym ubezpieczeniu zdrowotnym. Finansowanie zakupu tego świadczenia pochodzić będzie ze środków obrotowych pracodawcy (całkowity koszt zakupu ubezpieczenia dla jednego pracownika wynosić będzie 52 zł). Program ten zostanie przygotowany celem podjęcia starań o utrzymanie pracowników w dobrej kondycji fizycznej oraz profilaktyki wczesnego wykrywania chorób cywilizacyjnych w związku z podniesieniem wieku emerytalnego.

Warunki uprawniające pracownika do skorzystania z dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego zostaną określone i zapisane w obowiązującym w spółce regulaminie wynagradzania.

Wśród nich znajdzie się: informacja o dobrowolności objęcia pracowników dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, informacja o częściowej objęcia przez chętnego pracownika do uczestnictwa w programie, której wysokość zostanie ustalona przez pracodawcę (w tym przypadku 2 zł), informacja. Ze wspomniane dopłaty potrącane będą na liście płac w oparciu o listę pracowników, którzy zostali objęci dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, natomiast część finansowana przez pracodawcę zostanie doliczona do przychodu pracownia.

W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym Spółka zwróciła się z zapylaniem, czy wartość korzyści jaką pracownik otrzyma, zgodnie z regulaminem wynagradzania pracodawcy, w postaci dofinansowania dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego (50 zł), a które pracownicy poniosą częściową odpłatność (2 zł) będzie wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanej przez pracodawcę generuje przychód dla pracownika. Ponieważ pracownik odkupuje od pracodawcy świadczenie za cenę niższą (2 zł) niż detaliczna (52 zł), a możliwość oraz warunki skorzystania ze świadczenia zostaną przewidziane w regulaminie wynagradzania, będzie to przychód, który nie stanowi podstawy naliczenia składek ZUS, składki zdrowotnej, składki na fundusz pracy oraz składki na fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Wnioskodawca wskazuje na art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, zgodnie z którym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto Wnioskodawca zauważa, że § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (zwane: rozporządzeniem składkowym) zawiera katalog przychodów, od których nie pobiera się składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wobec powyższego Spółka uważa, że jeśli pracownik ponosi częściową odpłatność za uczestnictwo w grupowym ubezpieczeniu zdrowotnym, a możliwość uczestniczenia w programie będzie wynikała z przepisów wewnątrzzakładowych, część składki dofinansowana przez pracodawcę jest wolna od składek ZUS. składki zdrowotnej, składki na fundusz pracy i składki na fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych,

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto Zakład nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz. § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powołanego przepisu wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiącą przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał. ze pracownicy Spółki będą mogli przystąpić do programu grupowego ubezpieczenia zdrowotnego. Dodatkowo Wnioskodawca będzie finansował za pracownika składki część składki (50 zł), a reszta składki 2 zł) potrącana będzie z wynagrodzenia pracownika.

Należy podkreślić, iż współfinansowanie pracownika w poniesieniu kosztów nabycia ubezpieczenia, oznacza nabycie przez, pracownika ubezpieczenia po cenach niższych niż detaliczne.

Ponadto w sytuacji przedstawionej we wniosku prawo pracownika wynika z regulaminu wynagradzania, którego zapisy przewidują możliwość uzyskania przez pracownika korzyści po cenach niższych niż detaliczne.

W konsekwencji w sytuacji przedstawionej przez przedsiębiorcę będzie możliwe wyłączenie wartości świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stosownie do powołanego powyżej art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wartość finansowanej przez Wnioskodawcę składki na grupowe ubezpieczenie na zdrowie nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek również na ubezpieczenie zdrowotne.

Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy (tj. Dz. U. z. 2013 r., Nr 674) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji wartość świadczenia opisanego we wniosku nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Podsumowując, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedsiębiorcy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydarta.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl