WPI/200000/43/1042/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1042/2019

Decyzja nr 1042/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust, 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2 2019 r. poz. 1292 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 listopada 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych oferowanych przez w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę:(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca przedstawił:

Spółka (...) sp. z o.o. jako pracodawca zamierza umożliwić swoim pracownikom nabywanie po cenach niższych niż detaliczne konta dostępu do aplikacji,(...) by użytkownik aplikacji mógł korzystać z usług oferowanych przez (...) polegających na tym, iż pracownicy, którzy zdecydują się na takie rozwiązania oferowane przez pracodawcę, będą mogli korzystać z obiektów sportowych partnerów (...) w ramach aplikacji Umożliwianie pracownikom możliwości nabycia wyżej opisanych usług odbywać się ma w ten sposób, iż część kosztów tej usługi ponosić będzie pracownik na podstawie postanowienia Regulaminu Wynagradzania:

"Pracodawca zapewnia pracownikom korzyści materialne polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług:

* Pakiet goFit Open dla pracownika - zł,

* Pakiet goFit raz dziennie dla pracownika - zł,

* Pakiet goFit 2 razy w tygodniu dla pracownika - zł,

* Pakiet goFit&more Open dla pracownika - zł,

* Pakiet goFit&more raz dziennie dla pracownika - zł,

* Pokiet goFit&more 2 razy w tygodniu dla pracownika - zł".

Kwota dofinansowywana przez pracodawcę stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika. Z kolei zgodnie i art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ubezpieczonych Całość kwoty, jaką spółka (...) sp. z o.o jako pracodawca dokładać będzie do nabywanych (...) przez pracowników spółki usług oferowanych przez stanowić więc będzie podstawę wymiaru składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. zawiera jednak katalog przychodów, od których pracodawca - płatnik nie pobiera składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusze. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego aktu do przychodów takich należą. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające no uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji"

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy pracodawca może pracownikom sprzedawać własne produkty lub usługi lub kupować od dostawców zewnętrznych określone usługi lub towary I następnie odsprzedawać je pracownikom i Jeśli możliwość taką zawrze w Regulaminie Wynagradzania, to takie świadczenia na rzecz pracownika zwolnione są z obowiązku odprowadzania składek ZUS i składki zdrowotnej. Jeśli więc spółka (...) sp. z o.o. zakupi konta dostępu do aplikacji od spółki (...) a więc następnie umożliwi swoim pracownikom

nabywanie usług oferowanych przez tę spółkę za cenę niższą niż detaliczna i uprawnienie takie zamieści w regulaminie wynagradzania, to cała dopłata pracodawcy do kont do aplikacji będzie przychodem opodatkowanym w całości, jednak wolnym od składek ZUS i składki zdrowotnej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zwraca uwagę, że wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do Jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, me dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania Informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne I chronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2037 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy-wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rontowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iz podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, ze jeżeli Świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do Ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystaj one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania łub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w-tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

2 treści złożonego wniosku wynika, ze Wnioskodawca zamierza umożliwić swoim pracownikom nabywanie po cenach niższych niż detaliczne konta dostępu do aplikacji, by użytkownik aplikacji mógł korzystać z usług oferowanych przez polegających korzystaniu z obiektów sportowych partnerów. Kwota

dofinansowywana przez pracodawcę stanowić będzie nieodpłatne świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika, które zgodnie z Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy za przychód pracownika. Część kosztów te) usługi ponosić będzie pracownik na podstawie postanowienia Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, ze wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę usług sportowych oferowanych przez

na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru u składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 8 listopada 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych oferowanych przez, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę I stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji (...).

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 I ust. 2 ustawy z dnia 5 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust, 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy I Ubezpieczeń Społecznych w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl