WPI/200000/1427/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości przychodu z tytułu realizacji praw z jednostek uczestnictwa przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/1427/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości przychodu z tytułu realizacji praw z jednostek uczestnictwa przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku złożonym w dniu 15 grudnia 2015 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości przychodu z tytułu realizacji praw z Jednostek uczestnictwa, będących pochodnymi instrumentami finansowymi przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemnej interpretacji przepisów: art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz art. 81 ust. 1 i ust. 6 oraz art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o finansowaniu opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.).

Wnioskodawca poinformował, iż Spółka wprowadza dla wybranych osób program motywacyjny oparty o instrument pochodny (dalej: Program). W ramach Programu osobom zajmującym kluczowe stanowiska w Spółce, związanym ze Spółką stosunkiem prawnym (np. uchwałą o powołaniu na Członka Zarządu), przyznane zostają jednostki uczestnictwa będące pochodnymi instrumentami finansowymi (dalej: Jednostki uczestnictwa). W tym celu Wnioskodawca podpisuje z wybranymi osobami (dalej: Osoby uprawnione) indywidualne umowy o przyznanie i realizację instrumentu finansowego (dalej: Umowa).

Przystąpienie do Programu przez osoby uprawnione jest dobrowolne. Zasady funkcjonowania Programu, a także indywidualne warunki przystąpienia dla poszczególnych Osób uprawnionych zostały zawarte w Umowie. Wszelkie uprawnienia i ewentualne korzyści osób uprawnionych wynikają wyłącznie z Umowy.

Celem Programu jest zapewnienie rozwoju firmy oraz wzrostu jej wyników poprzez powiązanie celów Osób uprawnionych z celami strategicznymi Spółki. Wartość wypłaty wynikająca z rozliczenia Jednostek uczestnictwa jest uzależniona od osiągniętego przez Spółkę wyniku Cash Flow, oznaczającego wartość nadwyżki finansowej Spółki (rozumianej jako zysk przed opodatkowaniem + amortyzacja), wypracowanej przez Spółkę w kwartale kalendarzowym, za który przyznany jest instrument finansowy.

Realizacja praw wynikających z Jednostek uczestnictwa jest dokonywana nie częściej niż raz na kwartał, w miesiącu, w którym sporządzone jest i przekazywane do Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) sprawozdanie F-01 za dany kwartał kalendarzowy, jednakże nie później niż w terminie dwóch miesięcy od zakończenia danego kwartału kalendarzowego. Wartość Jednostek uczestnictwa jest uzależniona od wartości wskaźników finansowych. W przypadku wskaźnika Cash Flow jest to:

*

Wartość Cash Flow rozumianej jako zysk przed opodatkowaniem + amortyzacja

*

Wartość wskaźnika wyrażonego jako % Cash Flow, którego wartość ustalona zostanie indywidualnie w umowie o przyznanie i realizację instrumentów finansowych.

Wypłata z tytułu realizacji Jednostek uczestnictwa jest dokonywana w ciągu dwóch miesięcy od miesiąca, w którym zostało sporządzone i przekazywane do GUS sprawozdanie F-01 za dany kwartał kalendarzowy.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że Jednostki uczestnictwa są przyznawane osobom uprawnionym odpłatnie. Korzyści wynikające z przyznania Jednostki uczestnictwa są warunkowe, co związane jest nieodłącznie z niepewnością zysku i charakterem pochodnych instrumentów finansowych. W momencie przyznania Jednostki uczestnictwa nie posiadają przypisanej hipotetycznej wartości docelowej w przyszłości, natomiast ich realna wartość jest równa 0. Osoby uprawnione w momencie przyznania nie mogą ich w żaden sposób zbyć, obciążyć lub przenieść jakichkolwiek praw wynikających z ich posiadania na rzecz osób trzecich. Dopiero po zaistnieniu opisanych powyżej zdarzeń warunkujących realizację pochodnego instrumentu finansowego, po stronie Osób uprawnionych może pojawić się ewentualne roszczenie w stosunku do Wnioskodawcy wynikające z posiadanych Jednostek uczestnictwa.

Zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki, Jednostki uczestnictwa będą stanowić pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. dalej: ustawa o PIT) oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz lit. i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 214 r. poz. 94 z późn. zm. dalej: ustawa OIF). W konsekwencji przychody uzyskane z realizacji Jednostek uczestnictwa zostaną zakwalifikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody ze źródeł kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT) i nie będą stanowiły przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT ani też przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy wartość wypłaty pieniężnej, wynikającej z rozliczenia Jednostek uczestnictwa, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na ubezpieczenie zdrowotne, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek naliczenia, poboru i zapłaty składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu uzyskanego przez Osoby uprawnione.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że przedstawiona wyżej kwalifikacja podatkowa przychodów z realizacji Jednostek uczestnictwa nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie oczekuje zatem od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego, a jedynie potwierdzenia czy przedmiotowe przychody będą stanowić podstawę wymiaru składek na ww. ubezpieczenia i czy na Wnioskodawcy będą ciążyły z tego tytułu ww. obowiązki płatnika składek.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tj. emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe), Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne od przychodu Osoby uprawnionej uzyskanego z realizacji Jednostek uczestnictwa.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9 osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami oraz osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Natomiast zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód zdefiniowany w art. 4 pkt 9 tej ustawy. Jako przychód zgodnie ze wskazanym artykułem należy rozumieć "przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy (...) oraz umowy zlecenia". Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej. Zgodnie z tymi przepisami, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przy czym tak obliczoną podstawę obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego.

Zatem dla rozstrzygnięcia czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek na te ubezpieczenia, decydujące znaczenia ma kwalifikacja uzyskanego przychodu dla celów podatkowych jako przychodu z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia.

Jednostki uczestnictwa przyznawane osobom uprawnionym stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT. Realizacja Jednostek uczestnictwa przez Osoby uprawnione stanowi na gruncie ustawy o PIT realizację praw wynikających z instrumentu pochodnego. W konsekwencji, realizacja jednostek uczestnictwa powoduje uzyskanie przez Osoby uprawnione przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT.

W związku z powyższym, uzyskane przez osoby uprawnione w związku z realizacją Jednostek uczestnictwa przychody, nie stanowią przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani też umowy zlecenia. W konsekwencji, wartość wypłaty pieniężnej wynikająca z realizacji Jednostek uczestnictwa nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Dalej Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, pracodawca jest płatnikiem, czyli podmiotem zobowiązanym do obliczenia, pobrania i odprowadzania na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne, których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę lub umowy zlecenia wypłacane przez pracodawcę. Z kolei, zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej, pracodawca jest również płatnikiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, należnych od wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, że Wnioskodawca jako pracodawca jest co do zasady zobowiązany do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych od wynagrodzeń pracowników.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę, że realizacja Jednostek uczestnictwa nie powoduje powstania po stronie osób uprawnionych przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani umowy zlecenia lecz skutkuje uzyskaniem przez osoby uprawnione przychodów z kapitałów pieniężnych. Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu Osób uprawnionych, uzyskanych z tytułu realizacji Jednostek uczestnictwa.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że zaprezentowane we wniosku stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących programów motywacyjnych dla pracowników np. interpretacji ZUS Oddziału w Gdańsku z dnia 21 kwietnia 2015 r. (DI/100000/43/393/2015) z dnia 12 grudnia 2014 r. (DI/100000/43/1196/2014) i z dnia 4 lipca 2013 r. (DI/100000/451/719/2013).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie natomiast do zapisów art. 10 ust. 5 tejże ustawy udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 15 grudnia 2015 r. Wnioskodawca przedstawił wątpliwości w zakresie dotyczącym ustalania podstawy wymiaru składek dla dwóch grup ubezpieczonych - pracowników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, a do wniosku została dokonana opłata za jeden stan faktyczny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w zakresie ustalania podstawy wymiaru dla pierwszej grupy ubezpieczonych - pracowników.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje.

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany a tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów niepodlagających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161 poz. 1106 z późn. zm.). Z kolei zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Natomiast w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w tym miejscu należy podkreślić, iż w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Powyższe ograniczenia w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r., opisane świadczenia pieniężne wynikające z realizacji Jednostek uczestnictwa - czyli pochodnych instrumentów finansowych, nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast zostaną zakwalifikowane jako przychody ze źródeł kapitałowych uregulowany w art. 17 tejże ustawy. W konsekwencji, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestał na oświadczeniu Wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek nie stanowią przychodu pracownika ze stosunku pracy i traktując powyższe oświadczenie jako element stanu faktycznego wniosku dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład stwierdza, iż wartość świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji jednostek uczestnictwa przez uprawnionych pracowników, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, gdyż stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji, wartość opisanych powyżej świadczeń nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę treść art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 85 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nakładających na pracodawcę obowiązek obliczania, rozliczania i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne za zatrudnionych pracowników, Spółka jako pracodawca nie będzie zobowiązana do opłacania składek na ww. ubezpieczenia, a w konsekwencji również na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, od wartości wypłat pieniężnych uzyskanych przez wskazanych pracowników z tytułu realizacji Jednostek uczestnictwa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości przychodu z tytułu realizacji praw z Jednostek uczestnictwa, będących pochodnymi instrumentami finansowymi przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl