WP/415-47/07 - Konsekwencje podatkowe cesji praw wynikających z umowy z deweloperem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pismo z dnia 12 kwietnia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku WP/415-47/07 Konsekwencje podatkowe cesji praw wynikających z umowy z deweloperem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 23 lutego 2007 r. - uzupełnionego w dniu 12 marca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dot. opodatkowania kwoty uzyskanej z cesji wierzytelności własnej
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik pismem z dnia 23 lutego 2007 r. - uzupełnionym w dniu 12 marca 2007 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów wynika, że Podatnik zawarł w dniu 7 marca 2006 r. umowę Nr 05/D/2006 przyrzeczenia sprzedaży lokalu mieszkalnego ze Spółką. W dniu 7 września 2006 r. Pan (cedent) umową przelewu praw wynikających z umowy przyrzeczenia sprzedaży lokalu mieszkalnego przeniósł na rzecz Cesjonariuszy - Pani... oraz Pana... (Cesjonariuszy) swoją wierzytelność w stosunku do firmy developerskiej z tytułu zapłaty ceny sprzedaży lokalu na łączną kwotę 121.416,00 zł. oraz wszystkich praw wynikających z wymienionej umowy. Cesjonariusze przyjęli przelew wierzytelności oraz wszystkie prawa zgodnie z umową przyrzeczenia sprzedaży lokalu mieszkalnego. Ponadto w dniu 7 września 2006 r. Cesjonariusze dokonali wpłaty na rzecz Cedenta w wysokości 121.416,00 zł. jako całkowitą zapłatę za przeniesienie praw ww. umowy.
W złożonym wniosku zapytanie dotyczy podatkowych konsekwencji zbycia wierzytelności u jej zbywcy.
Podatnik uważa, że dochód ze zbycia praw wynikających z umowy zawartej z developerem należy rozliczyć w myśl art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Jednakże w opisanej sytuacji nie występuje dochód do opodatkowania (przychód = kosztom uzyskania przychodu).
Instytucja prawna zmiany wierzyciela została określona w art. 509-518 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 509 § 1 cyt. wyżej ustawy wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.
Przeniesienie to w prawie cywilnym jest określane jako przelew wierzytelności (cesja). Jeżeli wierzytelność jest stwierdzona pismem, przelew wierzytelności powinien być dokonany też w formie pisemnej. W wyniku przeniesienia (przelewu, cesji) wierzytelność wygasa u dotychczasowego wierzyciela (cedenta) stosunek zobowiązaniowy z dłużnikiem, powstają natomiast nowe stosunki zobowiązaniowe w rozumieniu cywilnoprawnym pomiędzy nabywcą wierzytelności (cesjonariuszem) a dłużnikiem oraz pomiędzy zbywcą a nabywcą wierzytelności, jeżeli przeniesienie wierzytelności jest odpłatne. Na gruncie przepisów podatkowych transakcja odpłatnego zbycia wierzytelności jest zdarzeniem wywołującym określone skutki podatkowe.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Artykuł 11 ust. 1 cyt. ustawy stanowi natomiast, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Zawarte w cyt. wyżej art. 18 wyliczenie praw majątkowych ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Jednocześnie treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zarówno przychody z wykonania (wykorzystania) tych praw jak również z ich sprzedaży lub zamiany.
Przepisy prawa podatkowego oraz prawa cywilnego nie definiują pojęcia prawa majątkowego. Podobnie brak również definicji majątku.
Przez "prawa" należy rozumieć tutaj prawa podmiotowe. Mogą one występować w trzech postaciach: roszczeń, uprawnień kształtujących i zarzutów. Jednym z podziałów praw podmiotowych, jaki jest dokonywany w doktrynie, jest podział na prawa majątkowe i prawa niemajątkowe. Podstawą dokonania tego podziału jest interes, jaki one realizują. Prawa majątkowe związane są bowiem z interesem ekonomicznym danego podmiotu. W doktrynie wyróżnia się różne rodzaje praw majątkowych:
prawa rzeczowe (np. prawo własności, prawo wieczystego użytkowania, ograniczone prawa rzeczowe),
wierzytelności (wynikające ze stosunków zobowiązaniowych) opiewające na świadczenia majątkowe (np. wierzytelność z tytułu umowy sprzedaży),
prawa majątkowo - rodzinne (np. prawo do emerytury po zmarłym etc.),
prawa własności intelektualnej (np. prawo autorskie, prawa pokrewne etc.),
niektóre prawa wynikające ze stosunków publicznoprawnych (np. prawo do ulgi celnej).
Zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze w związku z dokonaną cesją wierzytelności stanowią przychód w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują szczególnych zasad określania dochodu z praw majątkowych, w tym zakresie mają zastosowanie ogólne reguły zawarte w art. 9 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w r. podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są natomiast - stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów kwoty uzyskane z tytułu cesji wierzytelności stanowią dochód z tytułu sprzedaży praw majątkowych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dochód uzyskany z tego źródła podlega kumulacji z dochodami z innych źródeł, uzyskanymi w ciągu r. podatkowego.
W związku z brakiem przepisów, które w sposób szczególny regulowałyby pobór podatku od dochodów z tytułu cesji wierzytelności - podatek powinien być uiszczony w ramach rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych do dnia 30 kwietnia r. następującego po r. podatkowym, w którym uzyskano dochód z tytułu tej cesji.
W opisanym stanie faktycznym sprawy przedstawionej przez Podatnika w myśl obowiązujących przepisów dochód nie wystąpił, gdyż suma uzyskanego przychodu z tyt. cesji wierzytelności praw wynikających z umowy przyrzeczenia sprzedaży lokalu mieszkalnego równoważy się z poniesionym kosztem wniesionego wkładu na zakup lokalu mieszkalnego.
Zatem przedstawione stanowisko we wniosku jest prawidłowe.