WKP.RKP.AB.3120-127/10 - Zwolnienie od opłaty skarbowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Urząd Miasta w Nowym Sączu WKP.RKP.AB.3120-127/10 Zwolnienie od opłaty skarbowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Prezydent Miasta Nowego Sącza stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r., znak: OR-023-10/2010, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330)

* jest prawidłowe - w odniesieniu do:

1)

powstania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej za wydawanie na wniosek bezrobotnych, zaświadczeń o okresach pozostawania w rejestrze osób bezrobotnych i pobieranych świadczeniach, gdy są niezbędne bezrobotnym do przedłożenia:

- w spółdzielniach mieszkaniowych, urzędach skarbowych w celu rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości wobec tych podmiotów

oraz braku obowiązku uiszczania opłaty skarbowej za wydawanie przedmiotowych zaświadczeń, gdy są one potrzebne wnioskodawcom do złożenia:

- w bankach w celu uzyskania ubezpieczenia kredytów mieszkaniowych lub zmiany warunków spłaty ww. kredytów,

- w ZUS w celu rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości wobec tego podmiotu,

- w szkołach w celu uzyskania dofinansowania do obiadów dla dzieci, do uzyskania stypendiów czy zwolnień z części opłat za czesne, 5;

- w innym kraju, gdzie pracuje małżonek bezrobotnego* w celu; uzyskania przez niego świadczenia rodzinnego w tym kraju;

2)

podstawy prawnej wyłączenia obowiązku zapłaty opłaty skarbowej od wydawanych zaświadczeń jak wyżej, zamieszczanej w adnotacji sporządzanej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330);

3)

powstania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej w przypadku poświadczania za zgodność duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub kopii dokumentów z akt sprawy bezrobotnego, na jego wniosek, w sprawach innych niż wymienione w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.);

* jest nieprawidłowe - w odniesieniu do:

1)

podstawy prawnej wyłączenia/zwolnienia z obowiązku zapłaty opłaty skarbowej od zaświadczeń o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych, osób posiadających odpowiednie kwalifikacje (nauczyciele konkretnych specjalizacji)" wydawanych szkołom publicznym i prywatnym;

2)

niepodlegania przepisom ustawy o opłacie skarbowej decyzji administracyjnych, których materialnoprawna podstawa wydania zawarta jest w ustawach: o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych osobom, które utraciły pracę (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 1023) m.in. decyzja o uznaniu za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do zasiłku, decyzja o uznaniu za osobę bezrobotną i przyznaniu prawa do zasiłku, decyzja o odmowie uznania za osobę bezrobotną itd.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010 r. (...) zwrócił się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem prawnym odnośnie interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. W szczególności ww. Wnioskodawca poprosił o wyjaśnienie kwestii prawnych dotyczących pobierania opłaty skarbowej, zwolnień od niej oraz wyłączeń wynikających z ww. przepisów.

W przedmiotowym wniosku (...) zadał następujące pytania jednocześnie przedstawiając swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych.

1.

Czy wydawanie zaświadczeń przez powiatowe urzędy pracy o okresach pozostawania w rejestrze osób bezrobotnych i pobieranych świadczeniach, w sprawach nie związanych z wszelkimi działaniami podejmowanymi przez osoby bezrobotne w celu podjęcia zatrudnienia (sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej na wniosek lub na podstawie zgłoszenia osoby), w poniższych sprawach podlega opłacie skarbowej?

a)

czy w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 2 lub art. 2 ust. 1 pkt 5 mieści się wydanie zaświadczeń w celu uzyskania ubezpieczenia kredytu mieszkaniowego, zmiany warunków spłaty kredytu, czyli wszystkie czynności związane z udzieleniem kredytu mieszkaniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy zaświadczenia wydawane w powyższych sprawach nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o opłacie skarbowej, gdyż mieszczą się w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

b)

w celu rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości wobec różnych podmiotów np. spółdzielni mieszkaniowych, urzędów $ skarbowych, ZUS itp.

Zdaniem Wnioskodawcy zaświadczenia wydawane do spraw jak wyżej podlegają opłacie skarbowej w wysokości 17 zł - część II ust. 21 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, za wyjątkiem zaświadczeń wydawanych w powyższym celu do ZUS, które mieszczą się w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. b) i nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o opłacie skarbowej.

c)

czy w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c) lub art. 2 ust. 1 pkt 5 mieści się wydanie zaświadczeń w celu uzyskania dofinansowania do obiadów dla dzieci w szkołach, do uzyskania stypendiów w szkołach czy zwolnień z części opłat za czesne, bądź też w celu uzyskania przez małżonka bezrobotnego świadczenia rodzinnego w innym kraju?

Zdaniem Wnioskodawcy wydanie zaświadczeń w ww. sprawach mieści się w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o opłacie skarbowej i nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 powyższej ustawy.

2.

Jeżeli wydanie przedmiotowych zaświadczeń podlega wyłączeniu od opłaty skarbowej, jaki tytuł z art. 2 ustawy o opłacie skarbowej wskazywać jako podstawę wyłączenia w zależności od rodzaju sprawy, dla której jest wydawane zaświadczenie: przepis art. 2 ust. 1 pkt 5 stanowiący, że nie podlega opłacie skarbowej "wydanie zaświadczenia niezbędnego do uzasadnienia wniosków w sprawach wymienionych w pkt 1-4", czy odpowiednio art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. ... ?

Przykładowo, wydając bezrobotnemu zaświadczenie do MOPS w celu ubiegania się o przyznanie świadczeń z opieki społecznej, podstawą zwolnienia z opłaty skarbowej będzie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c), czy też art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o opłacie skarbowej?

Zdaniem Wnioskodawcy wydanie zaświadczeń jak wyżej nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o opłacie skarbowej.

3.

Czy w pojęciu określonym w art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o opłacie skarbowej tj. nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna oraz ochrona zdrowia, mieści się wydawanie zaświadczeń dla szkół o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych, osób posiadających odpowiednie kwalifikacje (nauczyciele konkretnych specjalizacji)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zaświadczenia o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych osób posiadających odpowiednie kwalifikacje wydawane szkołom prywatnym nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o opłacie skarbowej. Natomiast szkoły publiczne wnioskując o zaświadczenia, o których wyżej mowa korzystają ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 7 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej.

4.

Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy pojawia się przy wydawaniu decyzji administracyjnych, gdzie materialnoprawna podstawa ich wydawania zawarta jest w ustawach: o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych osobom, które utraciły pracę (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 1023) tj.

a)

o uznaniu za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do zasiłku,

b)

o uznaniu za osobę bezrobotną i przyznaniu prawa do zasiłku,

c)

o odmowie uznania za osobę bezrobotną,

d)

o przyznaniu prawa do zasiłku lub innego świadczenia (stypendium z tytułu odbywania szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, stypendium na dalszą naukę, stypendium z tytułu odbywania studiów podyplomowych, dodatku aktywizacyjnego),

e)

o wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty zasiłku lub innego świadczenia,

f)

o utracie prawa do zasiłku lub innego świadczenia,

g)

o utracie statusu bezrobotnego,

h)

o utracie statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku lub innego świadczenia,

i)

po wznowionym postępowaniu - art. 151 k.p.a.,

j)

dot. zmiany - art. 154 k.p.a. oraz art. 155 k.p.a.,

k)

dot. odwołania, uchylająca lub zmieniająca zaskarżoną decyzję - art. 132 k.p.a.,

1)

o przyznaniu pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego,

m)

o odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego,

n)

o odroczeniu terminu spłaty należności,

o)

o umorzeniu należności,

p)

o odmowie umorzenia należności,

q)

o rozłożeniu należności na raty.

W załączniku do ustawy o opłacie skarbowej, część I ust. 53 wskazuje się na obowiązek pobierania opłaty skarbowej od decyzji innych niż wymienionych w załączniku, do których mają zastosowanie przepisy k.p.a. (prócz wskazanych zwolnień w kolumnie 4 załącznika). Czy powyższe decyzje, które są wydawane z zastosowaniem k.p.a., a których materialnoprawną podstawę stanowią przepisy wcześniej wymienionych ustaw podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej? Jeśli tak, to czy podlegają opłacie skarbowej? Jakiego rodzaju adnotacja powinna zostać na nich zamieszczona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przedmiotowe decyzje nie podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej i nie wymagają umieszczania adnotacji.

5.

Czy wydawanie poświadczeń zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii z akt sprawy bezrobotnego podlega opłacie skarbowej? Stanowisko Wnioskodawcy:

Poświadczanie za zgodność duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii dokumentu podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł od każdej pełnej i zaczętej stronicy - część II ust. 4 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje.

Odnosząc się do pytań nr 1 i nr 2, które dotyczą pobierania opłaty skarbowej oraz wyłączeń z obowiązku zapłaty ww. opłaty od zaświadczeń o okresach pozostawania w rejestrze osób bezrobotnych i pobieranych świadczeniach, wydawanych w sprawach nie związanych z działaniami podejmowanymi przez osoby bezrobotne w celu podjęcia zatrudnienia, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko (...) przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego, jest prawidłowe. Jako podstawę niepodlegania opłacie skarbowej (...) powinien powoływać art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), w związku z odpowiednim numerem art. 2 (np. pkt 1 lit. c) ww. ustawy).

W odniesieniu do pytania nr 3 tut. Organ podatkowy zważył co następuje.

Zaświadczenia o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych osób posiadających odpowiednie kwalifikacje (nauczyciele konkretnych specjalizacji), o których mowa w pytaniu nr 3 nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, gdyż dotyczą one zatrudnienia. Na podstawie tego samego przepisu nie podlegają opłacie skarbowej zaświadczenia wydawane dla szkół publicznych, gdyż art. 7 ustawy o opłacie skarbowej dotyczy zwolnienia w sytuacji, gdy zaświadczenie podlega opłacie skarbowej. W związku z powyższym stanowisko (...), zgodnie z którym przedmiotowe zaświadczenia wydawane na wniosek szkół prywatnych nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o opłacie skarbowej, natomiast szkoły publiczne wnioskując o wydanie ww. zaświadczeń korzystają ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 7 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej, należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do postawionego pytania nr 4, tut. Organ podatkowy wyjaśnia, iż decyzje w sprawach wymienionych w lit. a)-h) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o opłacie skarbowej, gdyż są wydawane w sprawach zatrudnienia. Decyzje w sprawach wymienionych w lit. i)-k) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie części I pkt 53 kolumna 4 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, gdyż wydawane są w postępowaniu odwoławczym lub w trybie szczególnym. Natomiast decyzje, o których mowa w lit. I - q podlegają opłacie skarbowej, ponieważ nie dotyczą zatrudnienia, lecz kredytu i nie korzystają z wyłączenia na podstawie art. 2 ust. 1, także wymienionego w pkt 2 tego przepisu, z uwagi na to, że nie jest to sprawa z zakresu budownictwa mieszkaniowego, chyba że chodzi o udzielanie kredytu na budowę domu jednorodzinnego, a wówczas zdaniem tut. Organu podatkowego można uznać, że sprawa dotyczy budownictwa mieszkaniowego. W świetle przedstawionych powyżej wyjaśnień należy stwierdzić, iż stanowisko (...) przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r., zgodnie z którym decyzje wymienione w pytaniu nr 4 nie podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej, jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 5 dotyczącego poświadczania za zgodność sporządzanych duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub kopii dokumentów z akt sprawy bezrobotnego, tut. Organ podatkowy stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 73 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w każdym stadium postępowania organ administracji publicznej obowiązany jest umożliwić stronie przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek i odpisów, natomiast § 2 ww. artykułu stanowi, iż strona może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony. Stosownie do przepisu art. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), optacie skarbowej podlega m.in. w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej: dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek, wydanie zaświadczenia na wniosek, wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji). Czynność wydania uwierzytelnionej kopii dokumentu, jego duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu jest traktowana jako "wydanie zaświadczenia". Tak wynika z treści załącznika do ustawy o opłacie skarbowej zawierającego wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia. W części II pkt 4 kolumna 3 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, ustawodawca przewidział stawkę opłaty skarbowej w kwocie 5 zł, za poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe, od każdej pełnej lub zaczętej stronicy. Zwolnieniem z opłaty objęte jest poświadczenie zgodności odpisu, kopii lub wyciągu z pełnomocnictwa niepodlegającego opłacie skarbowej lub od niej zwolnionego.

Reasumując generalną zasadą jest, iż poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii z oryginałem dokumentu, dokonywane na wniosek zainteresowanego, stanowi przedmiot opłaty skarbowej, od którego istnieje obowiązek uiszczania opłaty skarbowej, o ile ustawa nie przewiduje zwolnienia podmiotowego, czy też przedmiotowego z tego obowiązku. Zatem w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko w ww. zakresie zaprezentowane we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. można uznać za prawidłowe, ale tylko wówczas, gdy poświadczane za zgodność duplikaty, odpisy, wyciągi, wypisy lub kopie dokumentów z akt sprawy bezrobotnego, są wydawane w innych sprawach niż te, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem tut. Organu podatkowego.

Opublikowano: www.bip.nowysacz.pl