WKP.RKP.AB.3120-127/1/10 - Opłata skarbowa od decyzji administracyjnych w sprawach związanych z zatrudnieniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2010 r. Urząd Miasta w Nowym Sączu WKP.RKP.AB.3120-127/1/10 Opłata skarbowa od decyzji administracyjnych w sprawach związanych z zatrudnieniem.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e oraz art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Prezydent Miasta Nowego Sącza zmienia z urzędu interpretację indywidualną znak: WKP.RKP.AB.3120-127/10, wydaną w dniu 28 września 2010 r. w ten sposób, że:

* stwierdza, nie jest prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r., znak: GR-023-10/2010, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330), zgodnie z którym decyzje administracyjne wymienione w pytaniu nr 4 tj. m.in. decyzja o uznaniu za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do zasiłku, decyzja o odmowie uznania za osobę bezrobotną itd., nie podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej i nie wymagają umieszczania adnotacji, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów jak wyżej.

* przychyla się do stanowiska przedstawionego przez ww. Wnioskodawcę w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa z dnia 15 października 2010 r., znak: OR-011-9/09, zgodnie z którym wydanie decyzji wskazanych w pytaniu nr 4 lit. l)-q) będzie korzystało z wyłączenia od obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - w przypadku decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego oraz w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o opłacie skarbowej - w przypadku decyzji o odroczeniu terminu spłaty należności, o umorzeniu należności, o odmowie umorzenia należności, o rozłożeniu należności na raty.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010 r. wpłynął do Prezydenta Miasta Nowego Sącza wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, w indywidualnej sprawie dotyczącej pobierania opłaty skarbowej, zwolnień od niej oraz wyłączeń wynikających z ww. przepisów, przy dokonywaniu czynności urzędowych na rzecz osób bezrobotnych.

W przedmiotowym wniosku zadał w punkcie 4 następujące pytania.

Czy wydawanie decyzji administracyjnych wymienionych poniżej, których materialnoprawna podstawa zawarta jest w ustawach: o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 964), podlega przepisom ustawy o opłacie skarbowej? Jeśli tak, to czy podlega opłacie skarbowej? Jakiego rodzaju adnotacja powinna zostać zamieszczona na decyzjach zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej? Przedmiotowe decyzje to:

a)

o uznaniu za osobę bezrobotną i odmowie przyznania prawa do zasiłku,

b)

o uznaniu za osobę bezrobotną i przyznaniu prawa do zasiłku,

c)

o odmowie uznania za osobę bezrobotną,

d)

o przyznaniu prawa do zasiłku lub innego świadczenia (stypendium z tytułu odbywania szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, stypendium na dalszą naukę, stypendium z tytułu odbywania studiów podyplomowych, dodatku aktywizacyjnego),

e)

o wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty zasiłku lub innego świadczenia,

f)

o utracie prawa do zasiłku lub innego świadczenia,

g)

o utracie statusu bezrobotnego,

h)

o utracie statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku lub innego świadczenia,

i)

po wznowionym postępowaniu - art. 151 k.p.a.,

j)

dot. zmiany - art. 154 k.p.a. oraz art. 155 k.p.a.,

k)

dot. odwołania, uchylająca lub zmieniająca zaskarżoną decyzję - art. 132 k.p.a.,

l)

o przyznaniu pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego,

m)

o odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego,

n)

o odroczeniu terminu spłaty,

o)

o umorzeniu należności,

p)

o odmowie umorzenia należności,

q)

o rozłożeniu należności na raty.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym we wniosku, z dnia 30 lipca 2010 r. ww. decyzje nie podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej i nie wymagają umieszczania adnotacji.

W interpretacji indywidualnej znak: WKP.RKP.AB.3120-127/10, wydanej w dniu 28 września 2010 r., Prezydent Miasta Nowego Sącza uznał powyższe stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu do wydanej interpretacji tut. Organ podatkowy stwierdził, iż w jego ocenie decyzje w sprawach wymienionych w lit. a)-h) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, gdyż są wydawane w sprawach zatrudnienia. Decyzje w sprawach wymienionych w lit. i)-k) nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie części I pkt 53 kolumna 4 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, gdyż wydawane są w postępowaniu odwoławczym lub w trybie szczególnym. Natomiast decyzje, o których mowa w lit. l)-q) podlegają opłacie skarbowej, ponieważ nie dotyczą zatrudnienia, lecz kredytu i nie korzystają z wyłączenia na podstawie art. 2 ust. 1, także wymienionego w pkt 2 tego przepisu, z uwagi na to, że nie jest to sprawa z zakresu budownictwa mieszkaniowego, chyba że chodzi o udzielanie kredytu na budowę domu jednorodzinnego, a wówczas zdaniem tut. Organu podatkowego można uznać, że sprawa dotyczy budownictwa mieszkaniowego.

Pismem z dnia 15 października 2010 r., znak: OR-011-9/09, Wnioskodawca działając na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), złożył w przedmiotowej sprawie wezwanie do usunięcia naruszenia prawa i zmianę interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2010 r. Przedmiotem żądania jest uznanie, że decyzje administracyjne wymienione w pytaniu nr 4 lit. l)-q) tj. decyzja o przyznaniu pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego, o odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego, o odroczeniu terminu spłaty należności, o umorzeniu należności, o odmowie umorzenia należności, o rozłożeniu należności na raty - nie podlegają opłacie skarbowej.

Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa podnosi, iż Prezydent Miasta Nowego Sącza wydając indywidualną interpretację błędnie przyjął, że wszystkie decyzje, o których mowa w pytaniu nr 4 lit. l)-q) dotyczą spłaty kredytów. Natomiast jak wyjaśnia Wnioskodawca.- podstawą wydania decyzji dotyczących przyznania bądź odmowy przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego jest ustawa z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 964), z kolei decyzje dotyczące odroczenia terminu spłaty należności, umorzenia bądź odmowy umorzenia należności oraz rozłożenia należności na raty są wydawane w oparciu o ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 76 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, starosta może odroczyć termin płatności lub rozłożyć na raty nienależnie pobrane świadczenie, zwrot refundacji oraz jednorazowo przyznanych środków albo po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia umorzyć te należności w całości lub w części, jeżeli wystąpiła jedna z wymienionych w tym przepisie przesłanek.

W ocenie Wnioskodawcy zachodzą przesłanki przyjęcia do zwolnienia z opłaty skarbowej decyzji wydawanych na podstawie art. 76 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jako wydawanych w sprawach zatrudnienia (art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f)) ustawy o opłacie skarbowej).

Ponadto Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa podnosi, iż jego zdaniem nie mają uzasadnienia prawnego twierdzenia tut. Organu podatkowego, że decyzje dotyczące przyznania bądź odmowy przyznania pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę, nie są decyzjami wydawanymi w sprawach budownictwa mieszkaniowego.

Po ponownym zapoznaniu się z aktami sprawy, Prezydent Miasta Nowego Sącza stwierdza, co następuje.

Tutejszy Organ podatkowy przyznaje, iż w wydanej w dniu 28 września 2010 r. indywidualnej interpretacji przyjął, iż wszystkie decyzje wymienione w pytaniu nr 4 lit. l)-q) tj. odpowiednio: decyzja o przyznaniu pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego, o odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytu mieszkaniowego, decyzja o odroczeniu terminu spłaty, o umorzeniu należności, o odmowie umorzenia należności, o rozłożeniu należności na raty - dotyczą należności, jakimi jest okresowa zwrotna pomoc państwa w spłacie kredytu mieszkaniowego przyznawana osobom, które utraciły pracę. Było to spowodowane tym, iż Wnioskodawca w lit. n)-q) zapytania nie sprecyzował rodzaju należności. Dopiero w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Wnioskodawca wskazał, że podstawą wydania decyzji dotyczących odroczenia terminu spłaty należności, umorzenia lub odmowy umorzenia należności oraz rozłożenia należności na raty jest art. 76 ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. Organ podatkowy przychyla się do stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w wezwaniu, zgodnie z którym decyzje wymienione w lit. n)-q), nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), jako wydawane w sprawach zatrudnienia.

Prezydent Miasta Nowego Sącza przychyla się również do stanowiska wyrażonego przez Wnioskodawcę w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, iż decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy w spłacie kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę, nie podlegają opłacie skarbowej w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Wyłączenie od opłaty skarbowej dotyczące dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego dotyczy ogółu spraw mieszkaniowych związanych nie tylko z samym budownictwem mieszkaniowym, ale również innych spraw, jak np. kredytowanie, dodatki mieszkaniowe, administrowanie budynkami mieszkalnymi itp.

Tutejszy Organ podatkowy zauważa jednak, że nie może uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. o wydanie indywidualnej interpretacji, zgodnie z którym decyzje wymienione w pytaniu nr 4 nie podlegają przepisom ustawy o opłacie skarbowej i nie wymagają umieszczania adnotacji, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330).

W art. 2 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej wyczerpująco wymieniono przypadki wyłączeń z obciążenia opłatą skarbową. Wyłączenie jest stosowane przez ustawodawcę, jeżeli jego zamiarem jest wskazanie sytuacji, która - pomimo istnienia stanu faktycznego lub prawnego powodującego powstanie obowiązku uiszczenia określonej daniny publicznej - nie podlega takiemu obciążeniu. Jednocześnie ustawodawca formułuje warunki, które powinny być spełnione, aby było możliwe zastosowanie wyłączenia. Wyłączenia są wyrazem całkowitego braku zainteresowania ustawodawcy określonymi kategoriami stanów faktycznych lub prawnych, a więc określone sytuacje i stany w ogóle nie są objęte zakresem przedmiotowym danego podatku lub opłaty. Nie oznacza to jednak, że nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej - tak jak twierdzi to Wnioskodawca (por. Zbigniew Ofiarski - Komentarz praktyczny do ustawy o opłacie skarbowej).

Stosownie do treści § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, wydając wnioskodawcy lub dokonującemu zgłoszenia dokument potwierdzający dokonanie czynności urzędowej, zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesję), organ zamieszcza na nim adnotację, potwierdzoną podpisem osoby dokonującej adnotacji, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, w której określa m.in. podstawę prawną wyłączenia lub zwolnienia - w przypadku gdy czynność urzędowa, zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesja) nie podlegają opłacie skarbowej lub są od niej zwolnione albo podmiot składający zgłoszenie lub wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) jest zwolniony od opłaty skarbowej. Z cytowanego wyżej przepisu jednoznacznie wynika, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzania stosownych adnotacji, także w sytuacji gdy czynności urzędowe dokonywane na rzecz osób bezrobotnych podlegają wyłączeniu od obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem tut. Organu podatkowego.

Opublikowano: www.bip.nowysacz.pl