WK.WR.40.10.2024.439 - Wystąpienie pokontrolne RIO Wrocław z 27.3.2024 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2024 r. Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu WK.WR.40.10.2024.439 Wystąpienie pokontrolne RIO Wrocław z 27.3.2024 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu, działając na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1325 z późn. zm.) przeprowadziła, w okresie od 11 stycznia do 14 marca 2024 r., kompleksową kontrolę gospodarki finansowej Gminy Żórawina. Zakres badanych zagadnień, okres objęty kontrolą oraz ustalenia przedstawiono szczegółowo w protokole kontroli, podpisanym 14 marca 2024 r., którego jeden egzemplarz pozostawiono w jednostce.

Kontrolą w zakresie prawidłowości udzielania zamówień w trybie ustawy - Prawo zamówień publicznych objęto następujące zadania: "Przebudowa drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wojkowice-Turów", "Budowa remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości Węgry", "Remont dachu budynku Urzędu Gminy w Żórawinie".

Pozytywnie należy ocenić gotowość do współpracy z kontrolującymi pracowników Urzędu Gminy, którzy przygotowywali materiały do kontroli i udzielali niezbędnych wyjaśnień.

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia wystąpiły w zakresie niżej wskazanych zagadnień:

Księgowość i sprawozdawczość

W zarządzeniu nr UG.ORG.0050.105.2020 z 12 listopada 2020 r. Wójt postanowił o przeprowadzeni inwentaryzacji składników majątkowych w Urzędzie Gminy Żórawina oraz w Gminie Żórawina wg stanu na 31 grudnia 2020 r. W wyniku powyższego pracownicy Urzędu przeprowadzili inwentaryzację w drodze spisu z natury środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych o łącznej wartości 2.407.978,36 z ł, używanych przez: Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w Żórawinie, Zakład Opieki Zdrowotnej w Żórawinie, Gminne Centrum Kultury w Żórawinie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żórawinie, Klub Sportowy LKS Stary Śleszów oraz Ochotnicze Straże Pożarne Gminy Żórawina tj. OSP Jaksonów, OSP Rzeplin, OSP Węgry, OSP Żórawina. Przeprowadzenie drogą spisu z natury inwentaryzacji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych używanych przez inne jednostki stanowiło naruszenie

art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm., obecnie Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.), zgodnie z którym inwentaryzację własnych składników aktywów powierzonych innym jednostkom (kontrahentom) przeprowadza się poprzez uzyskanie od nich potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów.

W wykazie kont dla Urzędu nie przewidziano funkcjonującego w jednostce konta bilansowego 730 "Sprzedaż towarów i wartość ich zakupów", co pozostawało w sprzeczności z zapisem art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 10 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, zgodnie z którym Kierownik jednostki aktualizuje zasady (politykę) rachunkowości w tym zakładowy plan kont ustalający m.in. wykaz kont księgi głównej oraz przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń.

W sprawozdaniu Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego na koniec 2022 r. wykazano: w pozycji "stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego" kwotę 6.729.331,41 zł podczas gdy stan środków na rachunkach budżetu (saldo Wn konta 133 "Rachunek budżetu") według stanu na 31 grudnia 2022 r. wynosił 6.729.792,25 zł. Naruszono tym samym zapisy § 20 ust. 1 załącznika nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144 z późn. zm.), który stanowi, że w sprawozdaniach rocznych wykazuje się stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie dowodów bankowych oraz

§ 9 ust. 2 powołanego rozporządzenia, w myśl którego kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Sprawozdania jednostkowe Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych i Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początku roku do 31 grudnia 2022 r. Szkoły Podstawowej z oddziałem przedszkolnym im. B. Chrobrego w Żórawinie, Szkoły Podstawowej z oddziałem przedszkolnym im. Jana Pawła II w Rzeplinie, Szkoły Podstawowej z oddziałem przedszkolnym im. Jana Pawła II w Wilczkowie, Szkoły Podstawowej z oddziałem przedszkolnym im.

J. Kusocińskiego w Polakowicach, Szkoły Podstawowej im. W. Witosa w Węgrach oraz Przedszkola w Żórawinie zostały podpisane przez kierowników tych jednostek, pomimo że na mocy uchwały Rady nr XXV/227/21 z 8 czerwca 2021 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi jednostkom organizacyjnym Gminy Żórawina ustanowiono Urząd Gminy w Żórawinie jako jednostkę obsługującą, do której obowiązków należało prowadzenie całości sprawozdawczości i rachunkowości. Powyższe stanowiło naruszenie § 6 ust. 1 pkt 1 oraz § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, zgodnie z którymi sprawozdania jednostkowe są sporządzane i podpisywane przez kierowników jednostek obsługujących.

Opłaty za posiłki dostarczane do jednostek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Żórawina wnoszone były przez rodziców uczniów bezpośrednio na rachunek firm cateringowych. W konsekwencji dochodów z tyt. sprzedaży posiłków nie ujmowano w planach

finansowych, nie ewidencjonowano w urządzeniach księgowych i nie wykazywano w sprawozdaniach budżetowych i finansowych szkół. Na podstawie uchwały Rady nr XXV/227/21 z 8 czerwca 2021 r.

"w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi jednostkom organizacyjnym Gminy Żórawina zaliczanym do sektora finansów publicznych" ustanowiono Urząd Gminy w Żórawinie jako jednostkę obsługującą jednostki oświatowe. Powyższy sposób dokonywania rozliczeń świadczy o naruszeniu zasad gospodarki finansowej określonych w art. 11 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm., Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm., Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) oraz w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672 z późn. zm., Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 z późn. zm., Dz. U. z 2024 r. poz. 356 z późn. zm.). Stosownie do postanowień art. 4 ust. 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, należy ujmować w księgach rachunkowych i wykazywać w sprawozdaniach finansowych zgodnie z ich treścią ekonomiczną a do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego wprowadzać, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Powyższe warunkuje rzetelne, tj. odzwierciedlające stan rzeczywisty prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z postanowieniami art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości.

Dochody budżetowe

W kol. 14 "rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności, zwolnienie z obowiązku pobrania, ograniczenie poboru" sprawozdania Rb-27S za okres od początku roku do 31 grudnia 2022 r. w rozdziale 75615 i 75616 w § 0910 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat" wykazano odpowiednio kwoty 77.185 zł i 13.445 zł (łącznie 90.630 zł). Tymczasem kwota rozłożonych na raty odsetek wynikająca z wydanych przez Organ podatkowy decyzji wyniosła łącznie

66.568 zł. Ponadto w sprawozdaniu (kol. 5) nie wykazano należności z tyt. opłat prolongacyjnych wynikających z decyzji o rozłożeniu na raty zaległości podatkowych w łącznej kwocie 24.084 zł (§ 0880 "Wpływy z opłaty prolongacyjnej"). Było to niezgodne z postanowieniami § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 lit. b załącznika nr 37 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

W przypadku 9 podatników podatku od nieruchomości, co stanowiło 64% próby kontrolnej (osoby prawne o numerach kontowych: PN007266/P, PN007303/P, PN006196/P, PN006181/P; osoby fizyczne o numerach kontowych: PN003726/F, PN007302/F, PN003875/F, PN001491/F, PN005172/F) Organ podatkowy w niedostateczny sposób dokonał czynności sprawdzających mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Kontrola, w oparciu o systemy geoportal.gov.pl i wrosip.pl wykazała m.in., że podatnicy nie wykazali do opodatkowania budynków i budowli związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaniżali powierzchnie gruntów i budynków związanych z prowadzoną

działalnością gospodarczą, klasyfikowali grunty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą jako grunty opodatkowane podatkiem rolnym. Niedokonywanie czynności sprawdzających stanowiło naruszenie art. 272 pkt 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm., Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm., Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). W trakcie kontroli Organ podatkowy wezwał ww. podatników będących osobami prawnymi w trybie art. 274 § 1 i 274a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa do złożenia wyjaśnień i skorygowania złożonych deklaracji, a w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wezwał do złożenia wyjaśnień i korekt informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. W trakcie kontroli nie zakończono czynności mających na celu wyjaśnienie ww. wątpliwości.

Wydatki budżetowe

Ogłoszenie o wykonaniu zamówienia publicznego "Przebudowa drogi dojazdowej do gruntów rolnych Wojkowice-Turów" zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych, w wyniku kontroli, 31 stycznia 2024 r., pomimo odbioru robót w listopadzie 2022 r. i ujęciu inwestycji w urządzeniach księgowych w grudniu 2022 r. Ogłoszenie o wykonaniu zamówienia publicznego "Remont dachu budynku Urzędu Gminy w Żórawinie" zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych, w wyniku kontroli, 7 lutego 2024 r., pomimo że Zamawiający odstąpił od umowy z Wykonawcą 25 października 2023 r. Było to niezgodne z postanowieniami art. 448 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm., Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.).

Wójt nie sporządził 4-letniego gminnego programu opieki nad zabytkami. Było to niezgodne z postanowieniami art. 87 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2020 r. poz. 282 z późn. zm., Dz. U. z 2021 r. poz. 710 z późn. zm., Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.).

Dotacje udzielone w 2023 r. w trybie ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm., Dz. U. z 2023 r. poz. 571) klasyfikowano w § 2820 "Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom", tymczasem zgodnie z załącznikiem nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513 z późn. zm.) dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone w trybie art. 221 ustawy o finansach publicznych, na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego zostały wyszczególnione w § 2360. Dotacji celowych ujmowanych w tym paragrafie nie wykazuje się w §§ 2810-2830.

Dotację przyznaną na podstawie umowy o realizację zadania publicznego nr UG.ORG.526.2.2023 z 17 marca 2023 r. Ludowy Klub Sportowy "Stary Śleszów" wykorzystał niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 10.000 zł oraz pobrał w nadmiernej wysokości w łącznej kwocie 911,81 zł. W trakcie kontroli Dotujący wszczął i zakończył postępowanie administracyjne

w celu wydania decyzji określającej kwotę dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu. Do zakończenia kontroli decyzja o zwrocie nie została wydana. Stosownie do postanowień art. 252 ust. 1 ustawy o finansach publicznych "Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego: wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane (...) w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2".

W latach 2021-2023 Wójt (organ wykonawczy) - na podstawie uchwały Rady nr XVI/101/2005 z 28 września 2005 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, sposobu jej rozliczania oraz sposobu wykonywania zadania zleconego - udzielił z budżetu Gminy 10 dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków parafiom położonym na terenie Gminy w łącznej kwocie 584.300 zł. Stanowiło to naruszenie postanowień art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zgodnie z którym dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy (Radę).

Gospodarka mieniem

W przypadku objętych kontrolą sprzedaży w trybie bezprzetargowym lokali mieszkalnych o nr 6 i 7 położonych w Żórawinie przy ul. Urzędniczej, od potencjalnych nabywców odpowiednio 9 stycznia 2023 r. i 11 maja 2022 r. pobrano zadatki (w niżej powołanych uchwałach Rady nazwane kaucjami) w kwocie po 2.000 zł (przed sporządzeniem operatu szacunkowego oraz podaniem do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży), które zaliczono na poczet kosztów przygotowania nieruchomości do sprzedaży oraz cen nabycia nieruchomości. W latach 2021-2023 na podstawie § 5 uchwały nr XXI/137/2006 Rady z 28 lutego 2006 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży dotychczasowym najemcom mieszkań komunalnych, stanowiących własność gminy Żórawina ze zmianą, następnie § 9 uchwały nr XXXII/296/21 Rady z 28 grudnia 2021 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Żórawina, od potencjalnych nabywców pobrano zadatki w łącznej kwocie 38.600 zł, z czego kwotę 27.708,50 zł zaliczono na poczet przygotowania nieruchomości do sprzedaży, a kwotę 10.891,50 zł zaliczono na poczet cen nabycia nieruchomości.

Powyższe naruszało postanowienia art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 z późn. zm., Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm., Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.), w myśl którego "Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 (...)". Jak wynika z orzecznictwa do momentu podania do

publicznej wiadomości wykazu, nieruchomości pozostają poza obrotem i są niedostępne dla osób ubiegających się o ich zakup. Z art. 35 powołanej ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że podanie wykazu do publicznej wiadomości stanowi niejako pierwszą czynność w sytuacji chęci zbycia przez gminę nieruchomości. Kiedy dochodzi do zbycia, gmina może ustalić w negocjacjach z nabywcą, że to on zostanie obciążony kosztami poniesionymi przez gminę w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży oraz zobowiązać go do wpłaty na poczet ceny, wtedy to zastosowanie mają przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (obecnie Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.) m.in. art. 3531.

Wykazy nieruchomości przeznaczonych do zbycia o nr: 7125.11.2022, 7125.05.2023, 6840.13.2020, 6840.02.2021, 6840.12.2022, nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę o nr: 6845.06.2021, 6845.01.2022 oraz nieruchomości przeznaczonej do oddania w najem nr 6845.25.2021, a także informacja o ogłoszeniu I przetargu ustnego ograniczonego na dzierżawę działki nr 89 położonej w obrębie Żórawina, nie zostały zamieszczone na stronie internetowej Urzędu www.gminazorawina.pl (ograniczono się jedynie do ich zamieszczenia na stronie podmiotowej Urzędu w BIP). Powyższe pozostawało w sprzeczności z art. 35 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wykazy zamieszcza się na stronach internetowych właściwego urzędu oraz art. 38 ust. 2 tejże ustawy, z którego wynika, że informację o ogłoszeniu przetargu podaje się do publicznej wiadomości na stronach internetowych właściwego urzędu.

W przypadku sprzedaży w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości stanowiących działki o nr 682/6, 95/5, 95/4, 95/3, ogłoszenie o pierwszym i drugim przetargu na sprzedaż nieruchomości, nie zostało podane do publicznej wiadomości poprzez opublikowanie na stronie internetowej Urzędu www.gminazorawina.pl (ograniczono się jedynie do ich zamieszczenia na stronie podmiotowej Urzędu w BIP). Stosownie do postanowień § 6 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1490 z późn. zm.) ogłoszenie o przetargu podlega publikacji na stronach internetowych.

Sprzedaży położonych w Żórawinie działek o nr: 112/16 o pow. 0,0319 ha, 114/13 o pow. 0,0247 ha, 114/14 o pow. 0,0360 ha, dokonano w trybie bezprzetargowym na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, podczas gdy zbyte nieruchomości lub ich części miały funkcjonalny związek z więcej niż jedną nieruchomością przyległą, których to właściciele mogli być zainteresowani zakupem. Jak wynika z orzecznictwa pominięcie trybu przetargowego na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie jest dopuszczalne, jeżeli nieruchomość gminna mogłaby poprawić warunki zagospodarowania nie tylko jednej, lecz kilku nieruchomości przyległych (wyroki WSA: w Lublinie z 19 grudnia 2017 r., II SA/Lu 884/17, we Wrocławiu z 21 sierpnia 2020 r., II SA/Wr 214/20, w Gdańsku z 10 października 2023 r., II SA/Gd 557/23). Powyższe stanowiło naruszenie art. 37 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce

nieruchomościami, zgodnie z którym nieruchomości są sprzedawane w drodze przetargu.

Cenę działki nr 3/25 położonej w Suchym Dworze, sprzedanej 15 grudnia 2022 r. na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, ustalono w kwocie 13.902,43 zł (17.100 zł brutto), tj. w wysokości niższej niż jej wartość określona w operacie szacunkowym na kwotę 17.100 zł. Powyższe naruszało art. 67 ust. 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, o której mowa w art. 37 ust. 2 i 3, cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość, z zastrzeżeniem ust. 3a i art. 69. Zgodnie zaś z art. 67 ust. 1 oraz 156 ust. 1 powołanej ustawy, cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości, a wartość nieruchomości (netto) rzeczoznawca majątkowy określa na piśmie w formie operatu szacunkowego.

W wykazie nieruchomości przeznaczonej do oddania w dzierżawę na okres 5 lat o nr 6845.06.2021, tj. działki nr 89, obręb Żórawina, o pow. 0,97 ha, zawarto zapis nakazujący osobom zainteresowanym złożyć wniosek o dzierżawę w terminie do 15 marca 2021 r. W konsekwencji powyższego przetarg na dzierżawę przedmiotowej nieruchomości ograniczono do osób, które złożyły wniosek o dzierżawę. Powyższe pozostawało w sprzeczności z zapisami art. 38 ust. 2 w związku z art. 40 ust. 2a powołanej ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którymi to w ogłoszeniu o przetargu podaje się warunki przetargu, a przetarg ograniczony organizuje się, jeżeli warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób.

Wbrew zapisom § 3 ust. 3 umowy nr UG.ORG.032.12.2022 z 14 stycznia 2022 r. na najem lokalu użytkowego o pow. 34,97 m2, usytuowanego w budynku przy ul. Wrocławskiej 6 w Turowie, od 2023 r. nie waloryzowano czynszu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. W trakcie kontroli dokonano waloryzacji czynszu, w konsekwencji czego sporządzono faktury korygujące i dokonano na koncie najemcy przypisu w łącznej kwocie 1.133,96 zł.

Za zaistniałe w okresie objętym kontrolą nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą: Wójt Gminy Żórawina na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych i art. 4 ust. 5 powołanej ustawy o rachunkowości oraz zgodnie z zakresami czynności pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy Żórawina.

WNIOSKI POKONTROLNE

Przekazując powyższe do wiadomości Pana Wójta, Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu, działając na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, wnosi o podjęcie stosownych działań mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości oraz niedopuszczenie do ich ponownego wystąpienia w przyszłości poprzez realizację następujących wniosków:

1. Przestrzeganie postanowień ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.), w szczególności w zakresie:

a)

ujmowania w księgach rachunkowych jednostek oświatowych zdarzeń, w tym operacji gospodarczych dotyczących dochodów z tyt. opłat za posiłki dostarczane do tych jednostek i wykazywania tych zdarzeń w sprawozdaniach finansowych zgodnie z treścią ekonomiczną, stosownie do postanowień art. 4 ust. 2 ustawy w celu zapewnienia rzetelności prowadzonych ksiąg rachunkowych, stosownie do postanowień art. 24 ust. 1 i 2 ustawy;

b)

bieżącego dostosowywania dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości do aktualnych potrzeb jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a i ust. 2 ustawy;

c)

przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych używanych przez inne jednostki zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy.

2. Przestrzeganie postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144 z późn. zm.), w szczególności w zakresie:

a)

wykazywania w pozycji "stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego" sprawozdań Rb-ST, danych na podstawie dowodów bankowych i ewidencji księgowej budżetu (organu) Gminy, stosownie do postanowień § 20 ust. 1 załącznika nr 37 do rozporządzenia oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia;

b)

prawidłowego wykazywania w sprawozdaniach Rb-27S skutków decyzji w zakresie rozłożeń na raty odsetek od zaległości podatkowych oraz należności z tyt. opłaty prolongacyjnej, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 lit. b załącznika nr 37 rozporządzenia;

c)

sporządzania i podpisywania sprawozdań jednostkowych Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych oraz Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek dla których prowadzona jest wspólna obsługa przez kierownika jednostki obsługującej (Wójta), stosownie do postanowień § 6 ust. 1 pkt 1 oraz § 14 ust. 1 rozporządzenia.

3. Przestrzeganie postanowień ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.), w szczególności w zakresie:

a) ujmowania w planie finansowym jednostek oświatowych dochodów z tyt. opłat za posiłki dostarczane do tych jednostek, stosownie do postanowień art. 11 ust. 3 ustawy

z uwzględnieniem art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 356 z późn. zm.);

b) egzekwowanie zwrotu dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych w nadmiernej wysokości stosownie do postanowień art. 252 ust. 1 ustawy.

4. Przestrzeganie postanowień ustawy z 27 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), w szczególności w zakresie dokonywania wobec podatników podatku od nieruchomości czynności sprawdzających mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami, stosownie do postanowień art. 272 pkt 3 ustawy oraz poinformowanie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu o skutkach, w tym finansowych, czynności podjętych w stosunku do podatników o numerach kontowych PN007266/P, PN007303/P, PN006196/P, PN006181/P, PN003726/F, PN007302/F, PN003875/F, PN001491/F, PN005172/F.

5. Zamieszczanie w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszeń o wykonaniu zamówienia publicznego w terminie 30 dni od wykonania umowy, stosownie do postanowień art. 448 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.).

6. Klasyfikowanie w § 2360 wydatków stanowiących dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone w trybie art. 221 ustawy o finansach publicznych, na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego, zgodnie z załącznikiem nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513 z późn. zm.)

7. Przestrzeganie postanowień ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.), w szczególności w zakresie:

a)

udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przez organ stanowiący (Radę), a nie organ wykonawczy (Wójta), stosownie do postanowień art. 81 ust. 1 ustawy;

b)

sporządzenia przez Wójta gminnego programu opieki nad zabytkami, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy.

8. Poinformowanie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu o skutkach, w tym finansowych w zakresie czynności podjętych w celu wyegzekwowania od Ludowego Klubu Sportowego "Stary Śleszów" zwrotu dotacji pobranej w nadmiernej wysokości i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w łącznej kwocie 10.911,81 zł.

9. Przestrzeganie postanowień ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.) w szczególności w zakresie:

a)

zaniechania pobierania od potencjalnych nabywców zadatków na poczet kosztów przygotowania nieruchomości do sprzedaży, stosownie do zapisów art. 25 ust. 1 i 2 ustawy;

b)

zamieszczania wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia, oddania w najem i dzierżawę na stronach internetowych Urzędu, stosownie do zapisów art. 35 ust. 1 ustawy;

c)

sprzedawania nieruchomości w drodze przetargu w przypadku braku wystąpienie przesłanek określonych w art. 37 ust. 2 pkt 6, stosownie do zapisów art. 37 ust. 1 ustawy;

d)

podawania do publicznej wiadomości na stronach internetowych Urzędu informacji o ogłoszeniu przetargu na dzierżawę nieruchomości, stosownie do zapisów art. 38 ust. 2 ustawy;

e)

organizowania przetargów ograniczonych, jeżeli warunki przetargowe określone w ogłoszeniu o przetargu mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób, stosownie do zapisów art. 38 ust. 2 w związku z art. 40 ust. 2a ustawy;

f)

ustalania ceny nieruchomości sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej w wysokości nie niższej niż jej wartość określona w formie operatu przez rzeczoznawcę majątkowego, stosownie do zapisów art. 67 ust. 3 w związku z art. 67 ust. 1 oraz 156 ust. 1 ustawy.

10. Zaniechanie pobierania od potencjalnych nabywców zadatków na poczet ceny nabycia nieruchomości.

11. Przestrzeganie postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 2213), w szczególności w zakresie publikowania na stronie internetowej Urzędu ogłoszeń o przetargach, stosownie do § 6 ust. 7 rozporządzenia.

12. Waloryzowanie czynszów stosownie do zapisów zawartych umów.

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych proszę o poinformowanie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego o wykonaniu wniosków lub przyczynach ich niewykonania. Do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej, za pośrednictwem Prezesa Izby, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

Opublikowano: www.wroclaw.rio.gov.pl