WK.6130.50.23 - Wystąpienie pokontrolne RIO Kraków z 6.03.2024 r. WK.6130.50.23

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2024 r. Prokuratura Regionalna w Krakowie WK.6130.50.23 Wystąpienie pokontrolne RIO Kraków z 6.03.2024 r. WK.6130.50.23

Uprzejmie informuję Panią Burmistrz, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie, realizując postanowienia ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1325) przeprowadziła kompleksową kontrolę Miasta i Gminy Świątniki Górne w zakresie gospodarki finansowej, w tym realizacji zobowiązań podatkowych oraz zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 2021 - 2022 i w 2023 r., do dnia obowiązywania upoważnienia do kontroli.

W związku z zakończeniem czynności kontrolnych, udokumentowanych w protokole kontroli podpisanym w dniu 9 lutego 2024 r., przekazuję Pani Burmistrz niniejsze wystąpienie pokontrolne.

Przedstawia się w nim stwierdzone nieprawidłowości w okresie objętym aktualną kontrolą kompleksową, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz wnioski pokontrolne zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia badanej działalności, przewidziane do realizacji przez kontrolowaną jednostkę, stosownie do postanowień art. 9 ust. 2 ww. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych:

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 1 - nieprawidłowe ustalenie wartości zamówienia na zadanie pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2023 r. i 2024 r." (znak sprawy: KG.271.1.2022), poprzez podanie kwoty brutto zamiast netto (8.056.800,00 zł zamiast 7.460.000,00 zł), bez uwzględnienia zamówień podobnych przewidzianych na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych w dokumentach przetargowych (w ogłoszeniu o zamówieniu z dnia 14 października 2021 r. oraz SWZ), w wysokości do 50% wartości zamówienia podstawowego.

Prawidłowo ustalona wartość zmówienia wynosi 11.190.000,00 zł, co obejmuje wartość zamówienia podstawowego (7.460.000,00 zł netto) i zamówień podobnych (3.730.000,00 zł netto).

Powyższe stanowi o nieprzestrzeganiu art. 28 ww. ustawy i jak wynika z wyjaśnień Burmistrza, było skutkiem wystąpienia błędów rachunkowych. Nieprawidłowość nie miała wpływu na zastosowaną procedurę.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Podinspektor ds. Gospodarki odpadami w Referacie ds. Gospodarczych i Komunalnych oraz Kierownik tego Referatu.

Wniosek pokontrolny nr 1 - Dokładanie należytej staranności przy ustalaniu wartości zamówień publicznych, stosownie do przepisu określonego w art. 28 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), w tym poprzez uwzględnianie prawidłowo obliczonej wartości podobnych zamówień, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jeśli Zamawiający przewidział w dokumentacji postępowania możliwość ich udzielenia dotychczasowemu wykonawcy.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 2 - podanie w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia publicznego, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 18 stycznia 2022 r. (nr 2022/S/012- 027049), błędnych informacji dotyczących całkowitej wartości zamówienia. Powyższe dotyczy ogłoszenia opublikowanego w związku z udzieleniem zamówienia na zadanie pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2022 r." (znak sprawy: KG.271.2.2021), zakończonego podpisaniem umowy w dniu 29 grudnia 2021 r. (wynagrodzenie brutto: 4.293.000,00 zł).

W ogłoszeniu wskazano:

* w sekcji II.1.7 - całkowitą wartości zamówienia (bez VAT): 932.237,13 euro zamiast 5.970.000,00 zł,

* sekcji V.2.4 - początkową szacunkową całkowitą wartość zamówienia: 932.237,13 euro zamiast 5.970.000,00 zł (1.398.355,70 euro) oraz całkowitą końcową wartość umowy: 931.065,99 euro zamiast 4.293.000,00 zł.

Powyższe stanowi o przygotowaniu ogłoszenia niezgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. zamówień publicznych w Referacie Inwestycji i Infrastruktury.

Wniosek pokontrolny nr 2 - Sporządzanie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia publicznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, o którym mowa w art. 265 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), zawierającego informacje wymagane zgodnie z wzorami standardowych formularzy, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 ("e-formularze") (Dz. U.UE. L.2019.272.7, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 3

- niepodanie w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, danych wymaganych w art. 253 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert oraz łącznej punktacji, co stwierdzono w postępowaniach na zadania:

* pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2022 r." (znak sprawy: KG.271.2.2021),

* pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2023 r. i 2024 r." (znak sprawy: KG.271.1.2022).

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. zamówień publicznych (dot. 2021 r.) oraz Podinspektor ds. zamówień publicznych (dot. 2022 r.) w Referacie Inwestycji i Infrastruktury.

Wniosek pokontrolny nr 3 - Zawieranie w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty pełnego zakresu danych wymaganych w art. 253 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), w tym punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 4 - nieokreślenie łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których mogą dochodzić strony, w umowach zawartych w dniu 21 listopada 2022 r. na poszczególne części zadania pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2022 r." (znak sprawy: KG.271.2.2021), co było konsekwencją braku odpowiednich zapisów we wzorze umowy, która stanowiła załącznik do SWZ. Powyższe świadczy o nieprzestrzeganiu art. 436 ust. 3 w powiązaniu z art. 281 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Podinspektor w Referacie ds. Gospodarczych i Komunalnych oraz ówczesny Inspektor ds. zamówień publicznych w Referacie Inwestycji i Infrastruktury.

Wniosek pokontrolny nr 4 - Zawieranie umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, której warunki, ujęte wcześniej w projektowanych postanowieniach umowy opisanych w SWZ, określają łączną maksymalną wysokość kar umownych, jakich mogą dochodzić strony, zgodnie z wymogami przepisów art. 436 pkt 3 w powiązaniu z art. 281 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 5 - podanie nieprawidłowej wartości wypłaconego wynagrodzenia w ogłoszeniu (nr 2023/BZP 00074889/01 z dnia 1 lutego 2023 r.) o wykonaniu umowy nr ZP.272.16.1.2021 z dnia 30 grudnia 2021 r. na zadanie pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2022 r." (znak sprawy: KG.271.2.2021).

W przedmiotowym ogłoszeniu (sekcja V pkt 5.5) ujęto kwotę 3.802.013,58 zł, podczas gdy faktycznie wydatkowano kwotę 3.492.503,14 zł.

Powyższe stanowi o niedopełnieniu wymogu podania w ww. ogłoszeniu danych określonych w pkt 5 ppkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Podinspektor ds. zamówień publicznych w Referacie Inwestycji i Infrastruktury oraz Podinspektor ds. Gospodarki odpadami w Referacie ds. Gospodarczych i Komunalnych.

Wniosek pokontrolny nr 5 - Zamieszczanie w ogłoszeniu o wykonaniu umowy, informacji wymaganych postanowieniami załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 2439), w tym prawidłowej wartości wynagrodzenia faktycznie wypłaconej z tytułu realizacji umowy.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 6 - niedochowanie należytej staranności przy sporządzaniu dokumentacji postępowania, skutkujące ujęciem w niej niewłaściwych informacji i danych, niezgodnie z przepisami art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych w powiązaniu z postanowieniami § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co stwierdzono w przypadku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na zadanie pn. "Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Miasta i Gminy Świątniki Górne w 2022 r." (znak sprawy: KG.271.2.2021).

W protokole postępowania (druk ZP-TP) z dnia 13 grudnia 2021 r.:

* błędnie wskazano szacowaną wartość zamówienia (pkt 3), tj. kwotę: 3.980.000,00 zł netto (932.237,13 euro) zamiast 5.970.000,00 zł (1.398.355,70 euro),

* nie podano ceny złożonej oferty nr 2 (pkt 13) i ceny oferty uznanej na najkorzystniejszą (pkt 15).

Ponadto w protokole brak podpisu członka komisji przetargowej jako osoby wykonującej czynności związane z przeprowadzeniem postępowania (pkt 17).

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. zamówień publicznych w Referacie Inwestycji i Infrastruktury.

Wniosek pokontrolny nr 6 - Dochowywanie staranności przy sporządzaniu dokumentacji związanej z udzielanym zamówieniem publicznym, w tym protokołu postępowania, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), zamieszczając w nim zgodne ze stanem faktycznym informacje wymagane przepisami art. 72 ust. 1 ww. ustawy oraz określone we wzorze protokołu stanowiącym załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. poz. 2434).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 7

- nieprzestrzeganie terminu zwrotu części zabezpieczenia roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji, wniesionego w formie pieniężnej przez wykonawców wybranych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, czy naruszono art. 151 ust. 3 ówcześnie obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Powyższe dotyczyło wykonania poniższych umów:

* umowy nr RL.042.4.2017 z dnia 2 sierpnia 2017 r. na zadanie pn. "Termomodernizacja ścian budynku Szkoły Podstawowej w Ochojnie" (znak sprawy: RL.041.14.3.2016, wartość umowy: 282.431,33 zł).

Zwrotu 30% wartości zabezpieczenia (6.908,79 zł) wraz z odsetkami dokonano przelewem w dniu 9 grudnia 2022 r., podczas gdy termin zwrotu upływał w dniu 4 października 2022 r. (opóźnienie: 66 dni), * umowy nr RL.042.4.2a.2017 z dnia 24 kwietnia 2018 r., na zadanie pn. "Termomodernizacja ścian budynku Szkoły Podstawowej we Wrząsowicach" (znak sprawy: RL.041.14.2.2017, wartość umowy: 282.657,01 zł).

Zwrotu 30% wartości zabezpieczenia (6.901,62 zł) wraz z odsetkami dokonano przelewem w dniu 24 kwietnia 2023 r., podczas gdy termin zwrotu upływał w dniu 30 sierpnia 2023 r. (przedwcześnie o 128 dni). Poprzez zbyt wczesny zwrot ww. kwoty zamawiający pozbawił się zabezpieczenia ewentualnych roszczeń z tytułu rękojmi.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Podinspektor ds. zamówień publicznych w Referacie Inwestycji i Infrastruktury.

Wniosek pokontrolny nr 7 - Przestrzeganie postanowień art. 453 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.) oraz zapisów zawartych umów, dotyczących terminu zwrotu kwot pozostawionych na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji.

DŁUG PUBLICZNY

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 8 - niedopełnienie wymogów formalnych wynikających z przepisów art. 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, poprzez przyjęcie bez uwag weksli in blanco wraz deklaracją wekslową, stanowiących zabezpieczenie spłaty pożyczek udzielonych z budżetu Gminy, podpisanych jedynie przez Prezesa OSP, mimo braku upoważnienia do jednoosobowej reprezentacji.

Powyższe dotyczyło umów pożyczek dla OSP:

Nr umowy / z dnia

Kwota pożyczki (zł)

nr RL.3051.3.2022 z dn. 8 lutego 2022 r.

50.000,00

nr RL.3051.5.2022 z dn. 28 września 2022 r.

62.496,00

nr RL.3051.2.2023 z dn. 8 września 2023 r.

175.797,44

Wystawcami weksli in blanco stanowiącymi zabezpieczenia spłaty zaciągniętych przez OSP pożyczek byli tylko Prezesi OSP (bez Skarbnika OSP) w sytuacji, gdy na podstawie postanowień w KRS poszczególnych OSP wskazano, cyt. "Sposób reprezentacji podmiotu: umowy, akta oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP Prezes lub Wiceprezes i Skarbnik". Dwuosobowy obowiązek reprezentacji OSP wskazali sami pożyczkobiorcy we wnioskach

o udzielenie pożyczki z budżetu Gminy i w taki też sposób podpisali umowy pożyczek.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. promocji, projektów i współpracy - samodzielne stanowisko.

Wniosek pokontrolny nr 8 - Zwiększenie nadzoru nad kontrolą prawidłowości przedkładanych przez pożyczkobiorców zabezpieczeń spłaty udzielonych przez Gminę pożyczek, w sposób określony w statucie i Krajowym Rejestrze Sądowym, zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.) w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 685, z późn. zm.).

GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 9 - nieprzyznanie jednostkom organizacyjnym Gminy nieposiadającym osobowości prawnej, trwałego zarządu, właściwego na podstawie art. 43 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, co stanowi o nieprzestrzeganiu art. 12 ww. ustawy, w związku z art. 50 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i dotyczyło 6 jednostek oświatowych Gminy.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: poprzedni Burmistrz Miasta i Gminy oraz obecny Burmistrz Miasta i Gminy.

Wniosek pokontrolny nr 9 - Podjęcie działań celem ustanowienia na rzecz gminnych jednostek oświatowych nieposiadających osobowości prawnej i korzystających z nieruchomości gminnych trwałego zarządu tymi nieruchomościami w oparciu o unormowania art. 43 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.), dla zapewnienia realizacji zasad wynikających z zapisów art. 12 ww. ustawy w powiązaniu z art. 50 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 10 - dopuszczenie do bezumownego korzystania z mienia Gminy przez jednostkę OSP, co stanowi naruszenie art. 50 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w powiązaniu z art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

W dniu 1 grudnia 2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy wydał zarządzenie nr 72/2023 w sprawie sporządzenia i podania do informacji publicznej wykazu nieruchomości przeznaczonych do użyczenia, podejmując działania zmierzające do zawarcia umowy użyczenia nieruchomości gminnej na rzecz ww. OSP.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Inspektor w Referacie Gospodarki Przestrzennej, Geodezji i Ochrony Środowiska, poprzedni i obecny Kierownik ww. Referatu oraz poprzedni i obecny Burmistrz Miasta i Gminy.

Wniosek pokontrolny nr 10 - Uregulowanie formy dysponowania nieruchomością gminną wykorzystywaną przez jednostkę ochotniczej straży pożarnej, a tym samym zapewnienie zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu mieniem komunalnym, stosownie do wymogu art. 50 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.) w powiązaniu z art. 12 i art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 11 - niezamieszczenie w wykazach nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem/dzierżawę informacji wymaganych przepisami art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Powyższe dotyczy wykazów nieruchomości stanowiących załącznik do zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne:

Nr zarządzenia / z dnia

Nieruchomość przeznaczona do dzierżawy/ najmu

Cel dzierżawy najmu wskazany we wnioskach o dzierżawę/najem

nr 21/2021

z dnia 31 marca 2021 r.

działka nr 499/4 o pow. 0,12 ha,

Świątniki Górne, ul. Bruchnalskiego

prowadzenie usług pocztowych

nr 42/2022

z dnia 31 maja 2022 r.

działka nr 744/1 o pow. 310 m2,

Wrząsowice

uregulowanie dojazdu do posesji

nr 52/2022

z dnia 5 lipca 2022 r.

działki nr 708/11 o pow. 216 m2,

Świątniki Górne, ul. Ogrodowa

wg wykazu: "cel prywatny"

wg wniosku: miejsca postojowe

nr 65/2022

z dnia 24 sierpnia 2022 r.

działka nr 157/3 o pow. 20 m2

Świątniki Górne, ul. Bruchnalskiego

prowadzenie działalności gospodarczej

- foodtrack

nr 36/2023

z dnia 30 czerwca 2023 r.

działka nr 708/12 o pow. 1101 m2, Świątniki Górne, ul. Ogrodowa

działalność rolnicza, sadownicza,

ogrodnicza

nr 37/2023

z dnia 30 czerwca 2023 r.

działka nr 922 o pow. 209 m2

Świątniki Górne, ul. Ekologiczna

-

Ww. wykazy zawierały ogólne informacje o przeznaczeniu nieruchomości w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy, bez określenia celu (formy działalności prowadzonej przez najemcę lub dzierżawcę) w jakim będzie wykorzystywana wynajmowana lub dzierżawiona nieruchomość.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor w Referacie Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Środowiska.

Wniosek pokontrolny nr 11 - Przestrzeganie postanowień art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.), poprzez sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych m.in. do zbycia, oddania w najem lub dzierżawę, na okres 21 dni przed zawarciem umowy, zawierającego wszystkie elementy wskazane w ww. przepisie, w tym dotyczące celu w jakim będzie wykorzystywana wynajmowana lub wydzierżawiana nieruchomość.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 12 - niezachowanie ustawowego terminu 7 dni, umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności związanych z przeprowadzeniem ustnego przetargu nieograniczonego na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Świątniki Górne, w związku z podawaniem do publicznej wiadomości informacji o jego wyniku w dniu przeprowadzenia tego przetargu.

Stan ten jest niezgodny z przepisem art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz postanowieniami § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości i dotyczył informacji o wyniku pierwszego przetargu na zbycie działki nr 749/2 o pow. 0,02 ha, położonej we Wrząsowicach, podanej do publicznej wiadomości w dniu jego przeprowadzenia, tj. 8 stycznia 2021 r. (cena sprzedaży: 11.822,76 zł brutto).

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny p.o. Kierownika

Referatu Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Środowiska.

Wniosek pokontrolny nr 12 - Zapewnienie przestrzegania przy sprzedaży nieruchomości przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2213), poprzez podawanie do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu na zbycie nieruchomości, o której mowa w § 12

ww. rozporządzenia, po upływie terminu umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu, określonego w art. 40 ust. 5 przywołanej wyżej ustawy.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 13 - dopuszczenie, w treści umowy sprzedaży nieruchomości w drodze przetargowej, do dokonania przez nabywcę zapłaty ceny po dniu zawarcia umowy przenoszącej własność. Powyższe narusza przepisy art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i dotyczy umowy notarialnej z dnia 1 kwietnia 2021 r. dotyczącej sprzedaży nieruchomości (działki nr 749/2 o pow. 0,02 ha, położonej w miejscowości Wrząsowice), w której termin zapłaty pozostałej ceny nieruchomości, tj. kwoty 10.822,76 zł wyznaczono do dnia 7 kwietnia 2021 r. Faktycznie należność wpłynęła na konto Gminy w dniu zawarcia przedmiotowej umowy (1 kwietnia 2021 r. - 10.822,76 zł).

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny p.o. Kierownika

Referatu Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Środowiska.

Wniosek pokontrolny nr 13 - Egzekwowanie od nabywców nieruchomości gminnych, zakupionych przez nich w drodze przetargu, obowiązku dokonania, nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność, wpłaty całości należności, stosownie do wymogu art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.).

DOTACJE DLA PODMIOTÓW SPOZA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 14 - niewyszczególnienie w ogłoszeniu otwartego konkursu na wsparcie realizacji zadań publicznych w Gminie Świątniki Górne w 2022 r., stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 730/2022 Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne z dnia 6 kwietnia 2022 r., poszczególnych zadań publicznych tego samego rodzaju (tytułów tych zadań) zrealizowanych w roku poprzednim, wymaganych art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. przedsiębiorczości i rozwoju lokalnego w Referacie Rozwoju Lokalnego.

Wniosek pokontrolny nr 14 - W przypadku ogłaszania otwartego konkursu ofert na zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571), zamieszczanie w ogłoszeniu wszystkich danych wyszczególnionych w art. 13 ust. 2 tej ustawy, w tym m.in. informacji o zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju (tytułów tych zadań) i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ww. ustawy.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 15 - nieustalenie kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, podlegającej zwrotowi do budżetu Miasta i Gminy, co stanowiło naruszenie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poprzez przyjęcie bez uwag sprawozdania z wykonania zadania publicznego z zakresu wspierania sportu w kwocie 40.000,00 zł.

Sprawozdanie dotyczyło rozliczenia dotacji udzielonej umową z dnia 1 lutego 2021 r. (termin realizacji: 31 grudnia 2021 r.), w wyniku przeprowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, otwartego konkursu na wsparcie realizacji zadań publicznych służących rozwojowi sportu w Gminie Świątniki Górne w 2021 r. W przedmiotowym rozliczeniu, złożonym przez Klub Sportowy we Wrząsowicach w dniu 31 stycznia 2022 r. wykazano:

* wydatki dotyczące okresu sprzed dnia zawarcia umowy dotacyjnej oraz okresu po trwaniu umowy w kwocie (proporcjonalnie) 424,11 zł dotyczącej ubezpieczenia zawodników w 2021 r., opłat i abonamentu za wodę, oraz opłat ryczałtowych na sezon 2021/2022, które nie mogły być pokryte w całości ze środków dotacji. Powyższe stanowi o nieprzestrzeganiu art. 252 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 2 ww. ustawy.

* wydatki pokryte ze środków dotacji na opłaty za żółte lub czerwone kartki w łącznej wysokości 70,00 zł. Powyższe oznacza wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie, wniosku o dotację i uchwale Rady Miejskiej i stanowi o nieprzestrzeganiu art. 252 ust. 1 pkt 1 i ust. 6 pkt 1 ww. ustawy.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. przedsiębiorczości i rozwoju lokalnego w Referacie Rozwoju Lokalnego.

Wniosek pokontrolny nr 15 - Prawidłowe rozliczanie dotacji udzielanych klubom sportowym na podstawie przepisów art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2048), z uwzględnieniem zasad i trybu określonych stosowną uchwałą Rady Miejskiej w tym zakresie oraz postanowień zawartych umów, poprzez dokonywanie rzetelnej weryfikacji przedłożonych sprawozdań, zapewniając kontrolę ich zgodności z przedłożonym wnioskiem i zawartą umową oraz ewentualne ustalenie kwoty dotacji podlegającej zwrotowi, zgodnie z art. 252 ust. 1 i ust. 5-6 w związku z przepisami art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).

REALIZACJA WYDATKÓW BIEŻĄCYCH

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 16 - naliczenie i wypłacenie dodatku za wysługę lat (tzw. stażowego) w miesiącu, w którym pracownik samorządowy nabył prawo do wyższej stawki tego dodatku, zamiast w następnym miesiącu kalendarzowym, co stanowi o nieprzestrzeganiu postanowień § 7 ust. 1 pkt 1 ówcześnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w związku z art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Powyższe dotyczyło osoby zatrudnionej na stanowisku Podinspektora ds. promocji gminy i rozwoju lokalnego, któremu w maju 2021 r. wypłacono dodatek stażowy w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego, w sytuacji, gdy nabył on prawo do dodatku od dnia 1 czerwca 2021 r.

W trakcie kontroli (w dniu: 24 listopada 2023 r.) za zgodą pracownika potrącono z wynagrodzenia dotyczącego miesiąca listopada 2023 r. nienależnie wypłaconą kwotę oraz przekazano ją na konto budżetu Gminy.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Sekretarz Gminy oraz Inspektor ds. księgowo-płacowych w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Wniosek pokontrolny nr 16 - Ustalanie i wypłacanie dodatków za wieloletnią pracę dla pracowników zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy zgodnie z zasadami określonymi w § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960, z późn. zm.), celem prawidłowej realizacji przepisu art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 17 - nieprzekazywanie na rachunek bankowy Małopolskiej Izby Rolniczej części należnego odpisu w wysokości 2% od uzyskanych przez Gminę wpływów z tytułu zaległości w podatku rolnym oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości, co stanowi o naruszeniu obowiązku wynikającego z art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych w związku z art. 35 ust. 2 tej ustawy.

Powyższe dotyczyło tzw. pozostałych wpłat za okresy: od dnia 16 listopada 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz od dnia 16 listopada 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Należne kwoty odpisów zostały przesłane w dniu 3 stycznia 2024 r. w łącznej kwocie 507,78 zł.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. księgowości podatkowej w Referacie Finansowo-Budżetowym oraz ówczesny Skarbnik Gminy i obecny Skarbnik Gminy

Wniosek pokontrolny nr 17 - Obliczanie i odprowadzanie do Małopolskiej Izby Rolniczej w Krakowie należnych odpisów w wysokości 2% od uzyskanych przez Gminę wpływów z tytułu podatku rolnego, w tym wpłat dotyczących zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę od tych zaległości, zgodnie z wymogiem art. 35 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 183).

DOCHODY Z TYTUŁU PODATKÓW

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 18 - przypadek nieprzestrzegania przez organ podatkowy art. 76 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, poprzez pozostawienie nadpłaty w podatku od środków transportowych (469,00 zł wg stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.) na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, podczas gdy w dniu 15 listopada 2022 r. wraz z korektą deklaracji podatnik złożył wniosek o zwrot ww. nadpłaty.

Zgodnie z przywołanym przepisem, jeśli podatnik nie posiadał żadnych zobowiązań (zaległych ani bieżących) i nie złożył pisemnego wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań, organ podatkowy powinien zwrócić nadpłatę.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. wymiaru podatków w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Wniosek pokontrolny nr 18 - Przestrzeganie obowiązków wynikających z postanowień art. 76 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), poprzez dokonywanie zwrotu nadpłaty w podatku w przypadku braku zaległych i bieżących zobowiązań podatnika, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

POZOSTAŁE DOCHODY BUDŻETOWE

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 19

- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, mimo iż wnioski o ich wydanie nie spełniały wymogów formalnych, określonych przepisami ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. I tak:

* wnioski o wydanie zezwoleń jednorazowych na sprzedaż napojów alkoholowych (5 wniosków z 2023 r.) nie zawierały: numeru w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotu działalności gospodarczej oraz adresu punktu składowania napojów alkoholowych, wbrew wymogom art. 18 ust. 5 pkt 3 - 4 i pkt 6 w powiązaniu z art. 181 ust. 1 ww. ustawy,

* do wniosku o wydanie zezwolenia okresowego na sprzedaż napojów alkoholowych z dnia 17 kwietnia 2022 r. nie dołączono wymaganych dokumentów, tj. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych oraz decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, co jest wymagane art. 18 ust. 6 pkt 2 i pkt 4 ww. ustawy.

Pomimo występowania ww. braków wnioskodawcy nie zostali wezwani do ich uzupełnienia, co stanowi o nieprzestrzeganiu art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Z wyjaśnień wynika, że pracownik merytoryczny opierał się na danych z wniosków z lat poprzednich.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. księgowości podatkowej w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Wniosek pokontrolny nr 19 - Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wyłącznie na podstawie kompletnych, pisemnych wniosków przedsiębiorców, zawierających wszystkie dane wraz z załączonymi dokumentami, zgodnie z wymaganiami art. 18 ust. 5 i ust. 6 w powiązaniu z art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.).

W sytuacji, gdy wnioski nie zawierają wymaganych informacji oraz dokumentów, wzywanie do ich uzupełnienia, w oparciu o art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 20

- nieprzestrzeganie przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, poprzez:

* nieprawidłowe naliczenie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wskutek czego stwierdzono niedopłatę w kwocie 5,75 zł. Powyższe dotyczy zezwolenia (kategoria C) z dnia 11 maja 2022 r. na sprzedaż napojów alkoholowych w okresie od dnia 18 maja 2022 r. do dnia

* 25 kwietnia 2027 r. i stanowi naruszenie art. 111 ww. ustawy w powiązaniu z art. 254 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

* wydanie w 2021 r. zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, przedsiębiorcy rozpoczynającemu działalność, przed wniesieniem całkowitej opłaty za ich wydanie (sporządzenie), co stwierdzono w przypadku trzech zezwoleń (kategorii A, B i C) sporządzonych w dniu 24 maja 2021 r. na okres od dnia 1 czerwca 2021 r. do dnia 31 maja 2025 r. każde.

Opłata za korzystanie z ww. zezwoleń za 2021 r. została uregulowana w dniu 26 maja 2021 r. w kwocie 615,60 zł zamiast 1.846,85 zł (niedopłata: 1.231,25 zł). Powyższe stanowi naruszenie art. 111 ust. 2, ust. 3 oraz ust. 8 ww. ustawy, zgodnie z którym opłatę wnosi się na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. księgowości podatkowej w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Wniosek pokontrolny nr 20 - Przestrzeganie wymogów art. 111 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.) w powiązaniu z art. 254 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), poprzez naliczanie i pobieranie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w prawidłowej wysokości, a w przypadku przedsiębiorców rozpoczynających działalność w tym zakresie, wydawanie przedmiotowych zezwoleń wyłącznie po uprzednim wniesieniu przez przedsiębiorcę należnej opłaty w całości, zapewniając tym samym ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów.

KSIĘGOWOŚĆ I INWENTARYZACJA

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 21 - nieprzestrzeganie przepisów określonych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, poprzez niestaranne udokumentowanie inwentaryzacji wg stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. drogą spisu z natury konta 011 - "Środki trwałe" (ewidencja księgowa Urzędu), co skutkowało wystąpieniem pozornych nadwyżek i niedoborów.

Z dokumentów z przeprowadzonej inwentaryzacji wg stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. (arkusze spisu z natury, weryfikacja sald, protokoły stwierdzające nadwyżki) oraz wg zestawienia sporządzonego przez pracownika merytorycznego wynika saldo Wn konta 011 w wysokości 107.013.091,20 zł. Faktycznie ww. konto, zgodnie z zestawieniem obrotów i sald "syntetyka" za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. wykazywało saldo Wn 107.001.841,20 zł.

Protokół z rozliczenia wyników inwentaryzacyjnych z dnia 15 marca 2023 r. zawiera informację, że ustalony stan wg spisu z natury środków trwałych (011) wynosi 107.001.841,20 zł, co jest zgodne z ewidencją księgową na dzień 31 grudnia 2022 r., ale niezgodne z zestawieniem sporządzonym przez pracownika merytorycznego na podstawie m.in. arkuszy spisów z natury. Nie dokonano z tego tytułu żadnych odpisów. Z wyjaśnień udzielonych w trakcie kontroli wynika, że nieprawidłowe dane ww. konta wskazano wskutek błędnej wyceny dwóch środków trwałych, które stanowiły części salda konta 011 (podwójne ujęcie wartości modernizacji budynku oraz błąd pisarski).

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Skarbnik Gminy, Główny księgowy w Referacie Finansowo-Budżetowym oraz Inspektor ds. księgowości i rozliczeń VAT w ww. Referacie.

Wniosek pokontrolny nr 21 - Rzetelne dokumentowanie czynności przeprowadzenia inwentaryzacji drogą spisu z natury kont dotyczących majątku trwałego, stosownie do wymogu art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.), w tym poprzez wykazywanie w spisie z natury prawidłowych wycen poszczególnych środków trwałych.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 22 - nieprawidłowe wykazanie funduszu oraz wyniku finansowego jednostki w zestawieniach obrotów i sald sporządzonych w okresie od 2021 r. (księgi rachunkowe Urzędu Miasta i Gminy) w odniesieniu do kont: 800 - "Fundusz jednostki" oraz 860 - "Wynik finansowy". W zestawieniach obrotów i sald powyższe konta wykazują oba salda Wn i Ma, podczas gdy właściwe saldo wynika dopiero z per salda.

Powyższe jest niezgodne z zasadami sporządzania ww. zestawień określonymi w art. 18 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, gdzie między innymi wskazano, że zestawienie obrotów i sald winno zawierać salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych oraz salda kont na koniec okresu sprawozdawczego w powiązaniu z zasadami funkcjonowania ww. kont określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Do konta 800 należy prowadzić ewidencję szczegółową, która umożliwia ustalenie przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu, natomiast syntetycznie to konto wykazuje saldo, które oznacza stan funduszu jednostki. Z kolei saldo konta 860 na koniec roku obrotowego stanowi wynik finansowy jednostki, tj. stratę (saldo Wn) lub zysk (saldo Ma).

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Skarbnik Gminy (do dnia 31 lipca 2022 r.), obecny Skarbnik Gminy oraz Główny księgowy.

Wniosek pokontrolny nr 22 - Wykazywanie w sporządzanych zestawieniach obrotów i sald, prawidłowych sald kont Urzędu Miasta i Gminy, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.) w powiązaniu z zasadami funkcjonowania tych kont określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów

jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 342).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 23 - ewidencjonowanie wydatków w kwotach: 230.000,00 zł w 2021 r., 123.500,00 zł w 2022 r. oraz 115.000,00 zł w 2023 r., z tytułu dotacji udzielonych z budżetu Gminy na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, w § 2360 "Dotacja celowa z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielona w trybie art. 221 ustawy, na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego", zamiast w § 2820 "Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom".

Powyższym naruszono zasady klasyfikacji wynikające z treści załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Skarbnik Gminy (do dnia 31 lipca 2022 r.) oraz obecny Skarbnik Gminy.

Wniosek pokontrolny nr 23 - Stosowanie prawidłowej klasyfikacji budżetowej w odniesieniu do wydatków ponoszonych z tytułu dotacji udzielonych na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2048), zgodnie z treścią i znaczeniem podziałek zawartych w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 24

- nieprzestrzeganie zasad prowadzenia ewidencji na koncie 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych" w odniesieniu do należności z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez:

* nieprowadzenie, w latach 2021 - 2022 oraz w 2023 r. (do dnia kontroli), ewidencji analitycznej do ww. konta według dłużników, których należności dotyczą,

* dokonywanie w latach 2021 - 2022 oraz w 2023 r. (do dnia kontroli) przypisu opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w dacie wnoszenia przez przedsiębiorców wpłat za ww. zezwolenia.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Inspektor ds. księgowości podatkowej w Referacie Finansowo-Budżetowym, ówczesny Skarbnik Gminy (do dnia 31 lipca 2022 r.) oraz obecny Skarbnik Gminy.

Wniosek pokontrolny nr 24 - Prowadzenie ewidencji szczegółowej do konta 221

- "Należności z tytułu dochodów budżetowych", w zakresie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu, obliczanych zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.), w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozrachunków według dłużników zobowiązanych do wnoszenia

ww. opłat oraz bieżące dokonywanie przypisów z tego tytułu, zgodnie z zasadami funkcjonowania tego konta, określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 342).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 25

- ujmowanie w ewidencji księgowej na koncie 011 - "Środki trwałe", operacji związanych ze zmianą stanu gruntów Gminy w innym okresie sprawozdawczym niż zdarzenie miało miejsce, niezgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj.:

* przedwcześnie - dot. ujęcia w dniu 29 stycznia 2021 r. na koncie 011 działki nr 339/1 o pow. 0,29 ha położonej we Wrząsowicach o wartości 304.500,00 zł na podstawie nieprawomocnej decyzji Wojewody Małopolskiego nr WS-VII.7510.1.65.2018.SA z dnia 31 grudnia 2020 r. Decyzja z klauzulą ostateczności wpłynęła do Urzędu Miasta i Gminy w dniu 5 lutego 2021 r.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: ówczesny p.o. Kierownika Referatu Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Środowiska.

* z opóźnieniem - dot. poniższych nieruchomości:

Lp.

Nieruchomość

Wartość (zł)/

(nabycie)

Podstawa nabycia

Data uprawomo - cnienia /

wpływ do UG

Data ujęcia

operacji

w księgach

1.

dz. nr 169/6

o pow. 0,0552 ha Olszowice

30.000,00

akt notarialny

z dnia 30 czerwca 2021 r.

-

30 lipca 2021 r.

2.

dz. nr 1483/22 o pow.0,0105 ha Świątniki Górne

10.500,00

decyzja Woj. Małop.

nr WS-IV.7533.1.618.2022.KS

z dnia 28 czerwca 2022 r.

20 lipca 2022 r. /

wpływ do UG

29 września 2022 r.

4 października 2022 r.

3.

dz. nr 1483/26 o pow. 0,0083 ha Świątniki Górne

8.300,00

decyzja Woj. Małop.

nr IV.7533.1.620.2022.KS

z dnia 28 czerwca 2022 r.

20 lipca 2022 r. /

wpływ do UG

29 września 2022 r.

4 października 2022 r.

4.

dz. nr 1483/24 o pow. 0,0091 ha Świątniki Górne

9.100,00

decyzja Woj. Małop.

nr IV.7533.1.619. 2022.KS

z dnia 28 czerwca 2022 r.

19 lipca 2022 r. /

wpływ do UG

29 września 2022 r.

4 października 2022 r.

Lp.

Nieruchomość

Wartość (zł)/

(nabycie)

Podstawa nabycia

Data uprawomo - cnienia /

wpływ do UG

Data ujęcia

operacji

w księgach

5.

dz. nr 1498/4

o pow. 0,0028 ha

Świątniki Górne

2.800,00

decyzja Woj. Małop.

nr IV.7533.1.623. 2022.KS

z dnia 27 czerwca 2022 r.

27 lipca 2022 r. /

wpływ do UG

29 września 2022 r.

4 października 2022 r.

6.

dz. nr 1483/20 o pow. 0,009 ha

Świątniki Górne

9.000,00

decyzja Woj. Małop.

nr WS-IV.7533.1.617.2022.KS

z dnia 28 czerwca 2022 r.

4 sierpnia 2023 r. /

wpływ do UG

29 września 2022 r.

4 października 2022 r.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej, Geodezji i Ochrony Środowiska (poz. 1 - 6), ówczesny Inspektor ds. dochodów oraz Podinspektor w Referacie Finansowo- Budżetowym (poz. 2 -5).

Wniosek pokontrolny nr 25 - Prowadzenie ewidencji księgowej Urzędu Miasta i Gminy zgodnie z przepisem określonym w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.), poprzez ujmowanie w księgach rachunkowych operacji związanych ze zmianą stanu środków trwałych w okresach sprawozdawczych, w których miały one miejsce.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 26

- przedwczesne zaliczenie w czerwcu 2023 r. kwot wpłaconych na konto Urzędu Miasta i Gminy za zakup nieruchomości gruntowych w wysokości 504.373,80 zł do dochodów majątkowych (dz. 700 rozdz. 70005 § 077 klasyfikacji budżetowej), w sytuacji gdy umowę sprzedaży działki nr 251 o pow. 0,51 ha, położonej w Rzeszotarach (akt notarialny) zawarto w dniu 31 lipca 2023 r. Przeksięgowania wpłat na dochody przed zawarciem aktu notarialnego dotyczą:

* wadium w kwocie 25.000,00 zł, które przeksięgowano z konta depozytów na konto dochodów w dniu 14 czerwca 2023 r.,

* trzech rat w kwotach kolejno: 130.000,00 zł, 250.000,00 zł i 99.373,80 zł, które zaksięgowano na konto dochodów w dniu 16 czerwca 2023 r. (I i II rata) oraz 21 czerwca 2023 r. (III rata).

Powyższe stanowi o nieprzestrzeganiu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w związku z zapisami ujętymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. księgowości i rozliczeń VAT w Referacie Finansowo-Budżetowym oraz Skarbnik Gminy.

Wniosek pokontrolny nr 26 - Ewidencjonowanie jako dochody majątkowe (z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości) wyłącznie tych wpłat, które stały się prawnie skuteczne na mocy już zawartego aktu notarialnego, gdyż takiej formy przy sprzedaży nieruchomości wymaga art. 27 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.) w powiązaniu z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu

terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2267, z późn. zm.). Przestrzeganie tym samym zasad klasyfikowania dochodów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.).

POZOSTAŁE NIEPRAWIDŁOWOŚCI, W TYM SPRAWY ORGANIZACYJNE

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 27 - prowadzenie ewidencji księgowej w latach 2021 - 2022 i w 2023 r. (do dnia kontroli) na koncie 016 - "Dobra Kultury", które nie zostało przewidziane w zakładowym planie kont Urzędu Miasta i Gminy, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 105/2011 Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości wraz z późn. zm.

Powyższe świadczy o niedostosowaniu w pełni uregulowań wewnętrznych dotyczących ZPK do potrzeb jednostki, według zasad określonych m.in. w § 20 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do wymogu art. 10 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Skarbnik Gminy (do dnia 31 lipca 2022 r.), obecny Skarbnik Gminy oraz Główny księgowy.

Wniosek pokontrolny nr 27 - Zapewnienie zgodności pomiędzy stanem faktycznym, a uregulowaniami wewnętrznymi dotyczącymi zakładowego planu kont dla Urzędu Miasta i Gminy, poprzez uzupełnienie go o konta faktycznie używane do ewidencjonowania operacji gospodarczych, stosownie do wymogu art. 10 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.), zgodnie z zasadami określonymi w § 20 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 342).

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 28

- nieprzestrzeganie zapisów dotyczących uprawnienia do dysponowania środkami pieniężnymi oraz upoważnienia do wykonywania dyspozycji tymi środkami, wskazanych w art. 53 ust. 1 w związku z art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poprzez dopuszczenie do pobierania

- przez bank środków pieniężnych (prowizji bankowych) z rachunku bankowego budżetu Gminy, na podstawie zapisów umów z dni: 17 grudnia 2019 r., 29 grudnia 2021 r. i 30 grudnia 2022 r.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: były Skarbnik Gminy (dot. umów z dnia 17 grudnia 2019 r. oraz z dnia 29 grudnia 2021 r.), obecny Skarbnik Gminy (dot. umowy z dnia 31 grudnia 2022 r.) oraz Burmistrz Miasta i Gminy.

Analogiczną nieprawidłowość stwierdzono w toku poprzedniej kontroli kompleksowej, co zostało przedstawione w wystąpieniu pokontrolnym nr WK-613-87/19/20 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 9 marca 2020 r. w opisie nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 18.

Wniosek pokontrolny nr 28 - Przestrzeganie przepisów art. 53 ust. 1 w związku z art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), poprzez zaniechanie zawierania umów, w których upoważnia się bank do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy przy pobieraniu opłat i prowizji, tj. do samodzielnego obciążania rachunku bankowego Gminy. Realizacja płatności zobowiązań Gminy winna następować wyłącznie w wyniku dyspozycji wydanej przez kierownika jednostki lub upoważnionego pracownika tej jednostki oraz wykonania tej dyspozycji przez głównego księgowego, na podstawie przywołanych przepisów.

Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 29 - nieprzestrzeganie przepisu art. 9tb ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w związku z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, poprzez sporządzenie, a następnie opublikowanie w BIP Urzędu Miasta i Gminy Świątniki Górne "Analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi" za 2020 r., 2021 r. i 2022 r. z naruszeniem terminów wynikających z postanowień art. 9tb ww. ustawy, co przedstawiono tabelarycznie:

Analiza za rok

Data sporządzenia

Data publikacji w BIP

2020 r.

18 czerwca 2021 r.

1 lutego 2023 r.

2021 r.

20 czerwca 2022 r.

1 lutego 2023 r.

2022 r.

24 kwietnia 2023 r.

10 maja 2023 r.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: ówczesny Podinspektor w Referacie ds. Komunalnych i Gospodarczych (sporządzenie i publikacja analizy za 2020 r. i 2021 r.) oraz Podinspektor w Referacie ds. Komunalnych i Gospodarczych (nieterminowa publikacja analizy za 2022 r.).

Wniosek pokontrolny nr 29 - Dopełnianie obowiązku publikacji analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy niezwłocznie po ich sporządzeniu (w terminie do dnia 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy), zgodnie z art. 9tb ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r.,

poz. 1469, z późn. zm.) w związku z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 902).

NIEPRAWIDŁOWOŚCI NIEOBJĘTE WNIOSKAMI POKONTROLNYMI

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym - zaangażowanie do dnia 31 maja 2021 r. wydatków z tytułu planowanego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na rok 2021 w niepełnej wysokości odpisu, tj. w kwocie 80.846,08 zł (98,12% odpisu) zamiast 82.396,32 zł. Z uzyskanych wyjaśnień wynika, że zaangażowanie odpisu było mniejsze o odpis należny z projektu Elena (z udziałem środków z UE) i wynikało z faktu, iż jednostka dotująca projekt nie wyraziła zgody na dofinansowanie odpisu na ZFŚS Zaangażowanie wydatków na ZFŚS zostało zwiększone o kwotę 1.550,24 zł we wrześniu 2021 r.

Powyższe stanowi o nieprzestrzeganiu zasad funkcjonowania konta 998

- "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" ujętych w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia

13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. wydatków w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w ww. zakresie, w związku z incydentalnym charakterem nieprawidłowości i udzieleniem stosownego instruktażu.

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym - opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdania z realizacji rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami za 2022 r. w dniu 5 czerwca 2023 r., tj. z opóźnieniem w stosunku do terminu wskazanego w art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (nie później niż do dnia 31 maja każdego roku).

Powyższe sprawozdanie przedłożono Radzie Miejskiej w Świątnikach Górnych w dniu 31 maja 2023 r. Z przedmiotowego sprawozdania wynika, że Gmina przeznaczyła, w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi, na realizację zadań publicznych: w 2022 r. kwotę 52.000,00 zł, a organizacje pozarządowe wykorzystały dotacje w wysokości 39.982,58 zł.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. przedsiębiorczości i rozwoju lokalnego w Referacie Rozwoju Lokalnego.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w ww. zakresie, w związku z udzieleniem stosownego instruktażu.

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym

- nieujęcie w zawiadomieniu z dnia 6 czerwca 2023 r. o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży działki nr 251 o pow. 0,51 ha, położonej w Rzeszotarach, informacji o uprawnieniu do zatrzymania wadium, jeśli osoba ustalona jako nabywca bez usprawiedliwienia nie przystąpi do zawarcia umowy, co stanowi

o nieprzestrzeganiu postanowień art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.

o gospodarce nieruchomościami.

Wobec konieczności zmiany terminu podpisania umowy sprzedaży ww. działki w dniu 16 czerwca 2023 r. sporządzono drugie zawiadomienie, które zawierało wymagane

ww. przepisem pouczenie.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Kierownik Referatu Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Środowiska.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w zakresie powyższej nieprawidłowości w związku z jej incydentalnym charakterem.

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym - niedysponowanie przez Gminę planem wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 28 lutego 2022 r., czym naruszono postanowienia art. 25 ust. 2 w związku z art. 25 ust. 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Z uzyskanych wyjaśnień wynika, że przedmiotowy plan na lata 2022 - 2024 został wprowadzony zarządzeniem nr 709/2022 Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne z dnia 1 marca 2022 r. ze względu na dłuższą nieobecność pracownika merytorycznego.

Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Inspektor w Referacie Gospodarki Przestrzennej, Geodezji i Ochrony Środowiska oraz Burmistrz Miasta i Gminy.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w ww. zakresie, w związku z udzieleniem stosownego instruktażu.

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym

- zaangażowanie do dnia 31 maja 2021 r. wydatków z tytułu planowanego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na rok 2021 w niepełnej wysokości odpisu, tj. w kwocie 80.846,08 zł (98,12% odpisu) zamiast 82.396,32 zł. Z uzyskanych wyjaśnień wynika, że zaangażowanie odpisu było mniejsze o odpis

- należny z projektu Elena (z udziałem środków z UE) i wynikało z faktu, iż jednostka dotująca projekt nie wyraziła zgody na dofinansowanie odpisu na ZFŚS.

Zaangażowanie wydatków na ZFŚS zostało zwiększone o kwotę 1.550,24 zł we wrześniu 2021 r.

Powyższe stanowi o nieprzestrzeganiu zasad funkcjonowania konta 998

- "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" ujętych w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia

13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. wydatków w Referacie Finansowo-Budżetowym.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w ww. zakresie, w związku z incydentalnym charakterem nieprawidłowości i udzieleniem stosownego instruktażu.

Opis nieprawidłowości nieobjętej wnioskiem pokontrolnym - opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdania z realizacji rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami za 2022 r. w dniu 5 czerwca 2023 r., tj. z opóźnieniem w stosunku do terminu wskazanego w art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (nie później niż do dnia 31 maja każdego roku). Powyższe sprawozdanie przedłożono Radzie Miejskiej w Świątnikach Górnych w dniu 31 maja 2023 r.

Z przedmiotowego sprawozdania wynika, że Gmina przeznaczyła, w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi, na realizację zadań publicznych w 2022 r. kwotę 52.000,00 zł, a organizacje pozarządowe wykorzystały dotacje w wysokości 39.982,58 zł.

Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Inspektor ds. przedsiębiorczości i rozwoju lokalnego w Referacie Rozwoju Lokalnego.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie odstępuje od wydania wniosku pokontrolnego w ww. zakresie, w związku z udzieleniem stosownego instruktażu.

Niezależnie od wyszczególnienia indywidualnej odpowiedzialności za powstanie nieprawidłowości w poszczególnych dziedzinach funkcjonowania Miasta i Gminy Świątniki Górne, poprzez wskazanie merytorycznych pracowników, poprzedni i obecny Burmistrz Miasta i Gminy oraz poprzedni i obecny Skarbnik Gminy ponoszą w odpowiednim zakresie, odpowiedzialność z tytułu nadzoru, za opisane w wystąpieniu pokontrolnym nieprawidłowości.

W terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, do wniosków pokontrolnych zawartych w wyżej wymienionym wystąpieniu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do Kolegium Izby, stosownie do postanowień art. 9 ust. 3 i ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa, poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

Bieg terminu, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

W terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, kontrolowana jednostka jest obowiązana zawiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Krakowie o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania.

Poinformowanie niezgodnie z prawdą, o wykonaniu wniosków pokontrolnych jest

zagrożone sankcją określoną w art. 27 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Jednocześnie informuje się, że treść niniejszego wystąpienia pokontrolnego, zawierającego wnioski pokontrolne oraz opis nieprawidłowości do poszczególnych wniosków pokontrolnych, a także wskazanie osób odpowiedzialnych za powstanie stwierdzonych nieprawidłowości, udokumentowanych w protokole kontroli, po zakończeniu obowiązujących procedur pokontrolnych, określonych przepisami ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1325), ogłoszona zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, na stronie internetowej: www.bip.krakow.rio.gov.pl.

Opublikowano: www.krakow.rio.gov.pl