WIA-2015-00021 - Klasyfikacja pojazdu Ford Transit typu FCD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2015 r. Izba Celna we Wrocławiu WIA-2015-00021 Klasyfikacja pojazdu Ford Transit typu FCD

OPIS TOWARU

Pojazd fabrycznie nowy, dwuosiowy, o jednobryłowym, zamkniętym i samonośnym nadwoziu, czterodrzwiowy (w tym boczne drzwi przesuwne oraz tylne dwuskrzydłowe), wyposażony w silnik o zapłonie samoczynnym o pojemności skokowej (...). Długość pojazdu wynosi około (...) mm, szerokość (...) mm, a wysokość (...) mm. W przedziale kierowcy znajdują się trzy (dla kierowcy i 2 pasażerów) miejsca do siedzenia, za którymi znajduje się drugi rząd siedzeń do przewozu 3 osób (łączna liczba miejsc do siedzenia - 6). Pasy bezpieczeństwa drugiego rzędu siedzeń są mocowane do ramy nośnej foteli. Wzdłuż całej przestrzeni pasażerskiej, po obydwu stronach pojazdu, są panele okienne. Przeszklone są również całe tylne drzwi (...). Za drugim rzędem siedzeń znajduje się przestrzeń do przewozu towarów, z płaską podłogą, bez okien bocznych, oddzielona od części pasażerskiej przegrodą składającą się z litej płyty w dolnej części oraz z kraty w górnej części. Jest ona mocowana do nadwozia za pomocą połączeń śrubowych. W części towarowej nie ma możliwości montażu dodatkowych siedzeń. Wnętrze pojazdu ma podsufitkę, wykładzinę podłogową (w części pasażerskiej drugiego rzędu siedzeń zaadaptowaną) oraz panele boczne. Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi (...) kg

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z dnia 6 maja 2015 r. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) w związku z art. 6 oraz art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z dnia 25 marca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.)

UZASADNIENIE

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej. Zgodnie natomiast z regułą 6., klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Zgodnie z treścią Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego (HS) klasyfikacja pewnych pojazdów silnikowych w pozycji 8703 jest wyznaczona przez określone cechy, które wskazują, że pojazdy przeznaczone są głównie raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Te cechy są szczególnie pomocne przy ustalaniu klasyfikacji pojazdów silnikowych, które na ogół mają masę brutto pojazdu mniejszą niż 5 ton i które posiadają pojedynczy, zamknięty, wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów oraz pozostałą przestrzeń, która może być wykorzystana zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów silnikowych włączone są te, powszechnie znane jako pojazdy "wielozadaniowe" (np. pojazdy typu van, pojazdy sportowo-użytkowe (SUV - Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). Zgodnie z powyższym dokonano klasyfikacji samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Klasyfikacja jest zgodna z regułami 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej i brzmieniem pozycji 8703, obejmującej samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702 WTC), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi oraz podpozycji 8703 32 19 WTC, właściwej dla pozostałych nowych pojazdów (innych niż kempingowe), z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnym lub średnioprężnym) o pojemności skokowej przekraczającej 1500 cm3 ale nieprzekraczającej 2500 cm3. Klasyfikowano nowy pojazd poadaptacyjny, przebudowany z wersji bazowej samochodu Ford Transit typu furgon z homologacją ciężarową z zamkniętym nadwoziem. Po adaptacji w wersji tzw. brygadówki zgodnie z oświadczeniem wnioskodawcy ma być przeznaczony do przewozu narzędzi i materiałów oraz brygady pracowników. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej (...) kg, wyposażony w silnik tłokowy wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym o pojemności (...) cm3, przystosowany do przewozu 6 osób wraz z kierowcą w deklarowanym układzie 1+2+3. W wyniku przeprowadzonej zabudowy/adaptacji między innymi poprzez dodanie drugiego rzędu 3 siedzeń i wykonanie za nim ściany grodziowej wnętrze pojazdu zostało podzielone na dwa wyodrębnione przedziały: przedział I - pasażerski; przedział II - sprzętowo-ładunkowy; Wejście/dostęp do poszczególnych przedziałów pojazdu jest możliwe:

a)

do przedziału I drzwiami przednimi bocznymi, skrzydłowymi, przeszklonymi po obu stronach pojazdu, drzwiami bocznymi przeszklonymi, przesuwanymi, znajdującymi się po prawej stronie (w części środkowej) nadwozia,

b)

do przedziału II drzwiami z tyłu nadwozia przeszklonymi z ewentualnym przykryciem szyb od środka materiałem wygłuszająco-zabezpieczającym, wysokimi, dwuskrzydłowymi, symetrycznymi, otwieranymi na boki.

Przedział pasażerski wyposażony jest w sześć niezależnych foteli z zagłówkami i 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, z wykonanym oświetleniem w podsufitce oraz nagłośnieniem. Sufit, ściany boczne, ściana działowa z przedziałem II oraz drzwi przesuwane posiadają tapicerkę częściowo zaadoptowaną. Wykonana została również w adaptacji podłoga tego przedziału. Przedział II - sprzętowo-ładunkowy - oddzielony jest od części pasażerskiej wykonaną w adaptacji ścianą grodziową w górnej części w postaci metalowej siatki. Podsufitka, ściany boczne oraz alternatywnie okna drzwi tylnych przedziału zostały obite materiałem wygłuszająco-ochronnym. Pojazd będący przedmiotem niniejszej decyzji posiada następujące cechy konstrukcyjne, które zbieżne są z cechami wyróżniającymi pojazdy objęte zakresem pozycji CN 8703, tj.:

1)

obecność sześciu siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej z osób, w tym trzech w przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów zdejmowane z punktów kotwiących;

2)

obecność tylnych okien wzdłuż dwóch ścian bocznych;

3)

obecność przesuwnych drzwi bocznych z oknami na bocznych ścianach lub z tyłu;

4)

brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów, a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów.

Pomimo tego, że opisany we wniosku pojazd jest wykonany na bazie pojazdu posiadającego homologację ciężarową jego opisane we wniosku cechy bezspornie sytuują go w pozycji CN 8703, do której zaliczane są - samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Dla potrzeb pozycji 8703 wyrażenie "samochody osobowo-towarowe" oznacza pojazdy o maksymalnej liczbie miejsc siedzących dla dziewięciu osób (włącznie z kierowcą), których wnętrze bez zmian konstrukcyjnych może być używane zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Tym samym zastosowanie wnioskowanego kodu CN 8704 do przedmiotowego pojazdu stanowiłoby naruszenie zasad klasyfikacji taryfowej określonych w regule 1.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl