WIA-2015-00015 - Klasyfikacja preparatu do czasowej ochrony antykorozyjnej metali

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2015 r. Izba Celna we Wrocławiu WIA-2015-00015 Klasyfikacja preparatu do czasowej ochrony antykorozyjnej metali

OPIS TOWARU

Produkt o nazwie (...) - wg oświadczenia wnioskodawcy będącego jednocześnie jego producentem to produkt mający służyć jako preparat do czasowej ochrony antykorozyjnej metali. Zadeklarowany jako mieszanina olejów - napędowego w ilości (...)% i bazowego w ilości (...)% oraz koncentratu antykorozyjnego, którego jest w mieszaninie (...)%. Produkt według sprawozdania z przeprowadzonych badań laboratoryjnych jest frakcją węglowodorową o liczbie atomów węgla w cząsteczce C8 - C38, posiada gęstość 837,6 kg/mᶟ oraz zawartość siarki całkowitej na poziomie 70mg/kg. Zakres wrzenia i profil chromatograficzny próbki jest charakterystyczny dla mieszaniny oleju napędowego z olejem bazowym. W składzie nie stwierdzono obecności estrów metylowych kwasów tłuszczowych FAME znacznika Solvent Yellow 124 ani barwników Solvent Red 19, Solvent Red 164 i Solvent Blue 35.

PODSTAWA PRAWNA

Art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z dnia 6 maja 2015 r. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) w związku z art. 6 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z dnia 25 marca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.).

UZASADNIENIE

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są m.in. wyroby energetyczne, do których, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 (art. 86 ust. 1 pkt 2). Zgodnie z art. 86 ust. 2 powyższej ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Dodatkowo zgodnie z art. 86 ust. 3 paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, które w rozumieniu ustawy są wyrobami energetycznymi przeznaczonymi do użycia, oferowanymi na sprzedaż lub używanymi do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2). Zgodnie z treścią art. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych (...) stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej. Zgodnie natomiast z regułą 6., klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Wg oświadczenia wnioskodawcy będącego jednocześnie producentem preparat (...) jest mieszaniną olejów - napędowego w ilości (...) i bazowego w ilości (...) oraz koncentratu antykorozyjnego, którego jest w mieszaninie (...). Produkt - zgodnie z deklaracją wnioskodawcy - służy do czasowej ochrony antykorozyjnej metali. Wykonane badania laboratoryjne wykazały, że przedmiotem decyzji jest frakcja węglowodorowa o liczbie atomów węgla w cząsteczce C8 - C38. Zakres wrzenia i profil chromatograficzny próbki preparatu (...) jest charakterystyczny dla mieszaniny oleju napędowego z olejem bazowym. (Ustalony skład frakcyjny przy ciśnieniu atmosferycznym wykazał, że badana frakcja destyluje: do temp. 250⁰ C - 38,7 (%V/V), do temp. 350⁰ C - 88,3 (%V/V) oraz do temp. 360⁰ C - 90,3 (%V/V). W składzie nie stwierdzono obecności estrów metylowych kwasów tłuszczowych FAME, znacznika Solvent Yellow 124 ani barwników Solvent Red 19, Solvent Red 164 i Solvent Blue 35. Wyrób posiada gęstość 837,6 kg/mᶟ oraz zawartość siarki całkowitej na poziomie 70mg/kg.) W przedłożonej przez wnioskodawcę próbce stwierdzono obecność kwasu oleinowego będącego składnikiem badanej próbki koncentratu antykorozyjnego przekazanego przez wnioskodawcę do badania porównawczego. Powyższe dane pochodzą ze Sprawozdania z badań Nr 300000-ILCW.783.1011.2015.EK z 29 kwietnia 2015 r. Wydziału Laboratorium Celne Terminal Samochodowy w Koroszczynie Izby Celnej w Białej Podlaskiej. Zgodnie z aktualnie obowiązującym brzmieniem Nomenklatury Scalonej klasyfikacja wyrobu do pozycji 2710, która obejmuje Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe, zgodna jest z postanowieniami reguł 1 i 6 Ogólnych Reguł Interpretacji Reguł Nomenklatury Scalonej a także postanowieniami uwag dodatkowych 2d) i 2e) do działu 27 Wspólnej Taryfy Celnej oraz zgodna jest z wynikami badań laboratoryjnych preparatu (...) wykonanymi w trakcie postępowania. Przedmiotowy wyrób spełnia kryteria ww. uwag dodatkowych w zakresie destylacji w temperaturach 250⁰ C (co wskazuje na olej ciężki) oraz 350⁰ C (co wskazuje na olej napędowy) i zgodny jest, po uwzględnieniu wyników badań laboratoryjnych w zakresie zawartości siarki, z treścią podpozycji CN 2710 19 47. Ustalony powyżej aktualny kod CN nomenklatury scalonej jest obowiązujący na dzień wydania niniejszej decyzji. W odniesieniu zaś do treści ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, która w swej treści posługuje się klasyfikacją w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) na dzień opublikowania ustawy akcyzowej i na początek okresu jej obowiązywania czyli na dzień 1 marca 2009 r. kod ten w odniesieniu do preparatu antykorozyjnego (...) będącego przedmiotem niniejszej decyzji określić należy jako CN 2710 19 41. W ocenie organu podatkowego wnioskowana przez stronę podpozycja CN 3403 19 10 nie jest prawidłowa, ponieważ brzmienie podpozycji CN 2710 19 41 w pełni odzwierciedla cechy wnioskowanego wyrobu i tym samym klasyfikacja zgodna jest z regułą 1. ORINS. Ze względu na ustaloną w badaniu laboratoryjnym zawartość siarki w produkcie na poziomie 70 mg/kg oraz brak zawartości znacznika Solvent Yellow, barwników Solvent Red i Solvent Blue, wyrób nie może być uznany za olej napędowy, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 i 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Dokonana klasyfikacja jest zatem wystarczająca dla kwalifikacji wnioskowanego wyrobu o kodzie CN 2710 19 41 jako pozostałego paliwa silnikowego o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl