WIA-2015-00014 - Klasyfikacja pojazdu marki Renault Master Furgon Pack Slim w wersji L2H2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2015 r. Izba Celna we Wrocławiu WIA-2015-00014 Klasyfikacja pojazdu marki Renault Master Furgon Pack Slim w wersji L2H2

OPIS TOWARU

Pojazd marki RENAULT MASTER FURGON PACK SLIM, wersja L2H2, o numerze VIN (...), nowy, czterokołowy, dwuosiowy, o jednobryłowym, zamkniętym nadwoziu, trzydrzwiowy (w tym boczne drzwi z oknem oraz tylne dwuskrzydłowe pełne), wyposażony w silnik o zapłonie samoczynnym, wysokoprężny, o pojemności skokowej 2299 cm3 i mocy silnika 100 kW. Pojazd posiada oddzielone w sposób trwały: przestrzeń pasażerską i przestrzeń do przewozu towarów. W przedziale kierowcy są dwa miejsca do siedzenia - fotel dla kierowcy i fotel dla jednego pasażera. Za nimi został wstawiony drugi rząd siedzeń, składający się z trzech foteli dla 3 osób. Fotele te zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Łączna liczba miejsc do siedzenia po adaptacji wynosi 5. W przestrzeni pasażerskiej, za fotelami pierwszego rzędu, po obydwu stronach pojazdu znajdują się panele okienne. W przestrzeni towarowej zamontowano stół warsztatowy z szufladami, do blatu którego przykręcono imadło ślusarskie. Pozostałe wyposażenie stanowią kliny pod koła, słupki ostrzegawcze, leżanka dla mechanika, listwa stalowa + pas transportowy, listwa aluminiowa z pasem transportowym, pojemnik na pachołki, uchwyt na liny, przetwórnia napięcia 12V= na 230V~ o mocy 400W, szyna transportowa do montażu drążków rozprężnych i drążki rozprężne.

PODSTAWA PRAWNA

Na podstawie art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z roku 2015, poz. 613) w związku z art. 6 oraz art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) dokonano klasyfikacji samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Ponadto klasyfikacja jest zgodna z regułami 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej i brzmieniem pozycji 8703, obejmującej samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702 WTC), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi i brzmieniem podpozycji 8703 33 19 WTC, właściwej dla pozostałych nowych pojazdów (innych niż kempingowe), z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnym lub średnioprężnym) o pojemności skokowej przekraczającej 2500 cm3.

UZASADNIENIE

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej. Zgodnie natomiast z regułą 6., klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Zgodnie z treścią Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego (HS) klasyfikacja pewnych pojazdów silnikowych w pozycji 8703 jest wyznaczona przez określone cechy, które wskazują, że pojazdy przeznaczone są głównie raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Te cechy są szczególnie pomocne przy ustalaniu klasyfikacji pojazdów silnikowych, które na ogół mają masę brutto pojazdu mniejszą niż 5 ton i które posiadają pojedynczy, zamknięty, wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów oraz pozostałą przestrzeń, która może być wykorzystana zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów silnikowych włączone są te, powszechnie znane jako pojazdy "wielozadaniowe" (np. pojazdy typu van, pojazdy sportowo-użytkowe (SUV - Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). Pojazd będący przedmiotem niniejszej decyzji posiada następujące cechy konstrukcyjne, które zbieżne są z cechami wyróżniającymi pojazdy objęte zakresem pozycji CN 8703, tj.:

1)

obecność pięciu stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej z osób;

2)

obecność tylnych okien wzdłuż ścian bocznych;

3)

wystrój, wyposażenie i wykończenie wnętrza, a także rodzaj zastosowanych materiałów bezpośrednio kojarzone jest z przestrzenią pojazdów do przewozu osób;

4)

brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów, a przestrzenia tylną, która jest cechą wyróżniającą nie tylko samochody do transportu towarów, ale znajduje również zastosowanie w pojazdach specjalnego przeznaczenia.

Opisane cechy sytuują przedmiotowy pojazd w pozycji CN 8703, do której zaliczane są - samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Dla potrzeb pozycji 8703 wyrażenie "samochody osobowo-towarowe" oznacza pojazdy o maksymalnej liczbie miejsc siedzących dla dziewięciu osób (włącznie z kierowcą), których wnętrze bez zmian konstrukcyjnych może być używane zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Przebudowany RENAULT MASTER FURGON PACK SLIM nie posiada natomiast cech pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia klasyfikowanych w pozycji 8705. Pozycja ta obejmuje bowiem: "Pojazdy silnikowe specjalnego przeznaczenia, inne niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne)". Są one specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różne urządzenia umożliwiające wykonywanie pewnych funkcji nietransportowych, co oznacza, iż głównym przeznaczeniem pojazdu z niniejszej pozycji nie jest przewóz osób albo towarów. Wyposażenie takiego rodzaju pojazdu jest na ogół trwale na nim lub w nim zamontowane, np. ciężarówka z ruchomymi reflektorami, zamontowanymi na pojeździe, zasilanymi prądem dostarczanym przez prądnicę napędzaną silnikiem pojazdu itp. Tymczasem wyposażenie przedmiotowego samochodu stanowi stół warsztatowy z szufladami, do blatu którego przykręcono imadło ślusarskie. Doraźnie używane wyposażenie mocowane w części towarowej jest zabezpieczone za pomocą uchwytów, linek lub pasów w sposób umożliwiający szybkie wyjęcie jego poszczególnych elementów (przyrządów i urządzeń) i powrotne ich włożenie po wykorzystaniu. Ponadto należy stwierdzić, że przewożone wyposażenie będące specjalistycznymi przyrządami i urządzeniami nie czyni pojazdu "warsztatem". Tym samym zastosowanie wnioskowanego kodu CN 8705 do przedmiotowego pojazdu stanowiłoby naruszenie zasad klasyfikacji taryfowej określonych w regule 1. ORINS.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl