WIA-2015-00010 - Klasyfikacja pojazdu na bazie samochodu FIAT Ducato w wersji policyjnej, przystosowanego dla potrzeb ekip techniki drogowej i ekologii

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2015 r. Izba Celna we Wrocławiu WIA-2015-00010 Klasyfikacja pojazdu na bazie samochodu FIAT Ducato w wersji policyjnej, przystosowanego dla potrzeb ekip techniki drogowej i ekologii

OPIS TOWARU

Nowy pojazd wykonany na bazie samochodu Fiat Ducato z zamkniętym nadwoziem, w wersji policyjnej przystosowany - zgodnie z oświadczeniem wnioskodawcy - dla potrzeb ekip techniki drogowej i ekologii, o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, wyposażony w silnik tłokowy wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym wysokoprężny o pojemności 2999 cm3, przystosowany do przewozu 4. osób. W wyniku przeprowadzonej zabudowy wnętrze pojazdu zostało podzielone na trzy wyodrębnione przedziały: przedział I - kabina kierowcy; przedział II - przedział biurowy; przedział III - przedział magazynowy. Wejście/dostęp do poszczególnych przedziałów pojazdu jest możliwe:

a)

do przedziału I drzwiami przednimi bocznymi, skrzydłowymi, przeszklonymi po obu stronach pojazdu,

b)

do przedziału II drzwiami bocznymi przeszklonymi (szyba otwierana), przesuwanymi, znajdującymi się po prawej stronie (w części środkowej) nadwozia,

c)

do przedziału III drzwiami z tyłu nadwozia nieprzeszklonymi, wysokimi, dwuskrzydłowymi, symetrycznymi, otwieranymi na boki.

Przedział kierowcy wyposażony jest w dwa fotele. W przedziale biurowym znajdują się także dwa fotele z zagłówkami i 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, dwa stoliki pod komputer (laptop) z oświetleniem punktowym i zestaw szafek z półkami (zamykanymi drzwiczkami). Sufit, ściany boczne, ściana działowa z przedziałem III oraz drzwi przesuwane posiadają izolację akustyczną i termiczną. Przedział wyposażony jest w niezależny od silnika układ ogrzewania wnętrza zasilany ze zbiornika paliwa pojazdu. Przedział III - magazynowy - zabudowany jest otwartymi pólkami z uchwytami umożliwiającymi unieruchomienie za pomocą linek lub pasów przewożonego wyposażenia, które stanowią m.in.: urządzenie do badania stopnia zadymienia spalin (dymomierz), urządzenie do badania czystości spalin (analizator spalin), przymiar teleskopowy, przymiar wstęgowy, reflektor oświetleniowy, wózek do kontroli podwozia pojazdu, przenośny przyrząd do badania skuteczności hamowania.

PODSTAWA PRAWNA

Na podstawie art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z roku 2015, poz. 613 z późn. zm.) w związku z art. 6 oraz art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z dnia 25 marca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) dokonano klasyfikacji samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Ponadto klasyfikacja jest zgodna z regułami 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej i brzmieniem pozycji 8703, obejmującej samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702 WTC), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi oraz podpozycji 8703 33 19 WTC, właściwej dla pozostałych nowych pojazdów (innych niż kempingowe), z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnym lub średnioprężnym) o pojemności skokowej przekraczającej 2500 cm3.

UZASADNIENIE

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą

1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej. Zgodnie natomiast z regułą 6., klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Zgodnie z treścią Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego (HS) klasyfikacja pewnych pojazdów silnikowych w pozycji 8703 jest wyznaczona przez określone cechy, które wskazują, że pojazdy przeznaczone są głównie raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Te cechy są szczególnie pomocne przy ustalaniu klasyfikacji pojazdów silnikowych, które na ogół mają masę brutto pojazdu mniejszą niż 5 ton i które posiadają pojedynczy, zamknięty, wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów oraz pozostałą przestrzeń, która może być wykorzystana zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów silnikowych włączone są te, powszechnie znane jako pojazdy "wielozadaniowe" (np. pojazdy typu van, pojazdy sportowo-użytkowe (SUV - Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). Pojazd będący przedmiotem niniejszej decyzji wykonany jest na bazie pojazdu samochodowego Fiat Ducato z zamkniętym nadwoziem, w wersji policyjnej, przystosowany dla potrzeb ekip techniki drogowej i ekologii, posiada następujące cechy konstrukcyjne, które zbieżne są z cechami wyróżniającymi pojazdy objęte zakresem pozycji CN 8703, tj.:

1)

obecność czterech stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej z osób, w tym dwóch w przedziale biurowym;

2)

obecność tylnych okien wzdłuż dwóch ścian bocznych;

3)

obecność przesuwnych drzwi bocznych z oknami (szyba otwierana);

4)

obecność elementów komfortowych oraz wykończenie wnętrza przedziału II biurowego, które kojarzone są z przestrzenią pasażerską pojazdu (np. oświetlenie wnętrza, elementy obsługi elektrycznej, izolacja akustyczna i termiczna wnętrza, układ ogrzewania itp.).

Opisane cechy bezspornie sytuują przedmiotowy pojazd w pozycji CN 8703, do której zaliczane są - samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Dla potrzeb pozycji 8703 wyrażenie "samochody osobowo-towarowe" oznacza pojazdy o maksymalnej liczbie miejsc siedzących dla dziewięciu osób (włącznie z kierowcą), których wnętrze bez zmian konstrukcyjnych może być używane zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Przebudowany Fiat Ducato nie posiada natomiast cech pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia klasyfikowanych w pozycji 8705. Pozycja ta obejmuje bowiem: "Pojazdy silnikowe specjalnego przeznaczenia, inne niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne)". Są one specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różne urządzenia umożliwiające wykonywanie pewnych funkcji nietransportowych, co oznacza, iż głównym przeznaczeniem pojazdu z niniejszej pozycji nie jest przewóz osób albo towarów. Wyposażenie takiego rodzaju pojazdu jest na ogół trwale na nim lub w nim zamontowane i niekiedy może wykorzystywać jego podzespoły np. zamontowany na ciężarówce generator prądu elektrycznego napędzany silnikiem pojazdu, albo ciężarówka z ruchomymi reflektorami, zamontowanymi na pojeździe, zasilanymi prądem dostarczanym przez prądnicę napędzaną silnikiem pojazdu itp. Tymczasem rzeczony pojazd służy jedynie do przewożenia ruchomego wyposażenia, umiejscowionego na regale z otwartymi półkami i zabezpieczonego za pomocą uchwytów, linek lub pasów w sposób umożliwiający szybkie wyjęcie jego poszczególnych elementów (przyrządów i urządzeń) i powrotne ich włożenie na regał po wykorzystaniu. Sam fakt, że przewożone wyposażenie stanowią specjalistyczne przyrządy i urządzenia nie czyni pojazdu "laboratorium badawczym" ani też "biurem" ze względu na obecność w nim stolików pod laptop i zestawu zamykanych szafek. Tym samym zastosowanie wnioskowanego kodu CN 8705 do przedmiotowego pojazdu stanowiłoby naruszenie zasad klasyfikacji taryfowej określonych w regule 1. ORINS.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl