WIA-2015-00009 - Klasyfikacja pojazdu marki Chrysler Grand Voyager typu Minivan

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2015 r. Izba Celna we Wrocławiu WIA-2015-00009 Klasyfikacja pojazdu marki Chrysler Grand Voyager typu Minivan

OPIS TOWARU

Pojazd marki Chrysler Grand Voyager typ Minivan, nr VIN (...), wyposażony w silnik o zapłonie samoczynnym o pojemności 2499 cm3, używany, rok produkcji 2004, o jednobryłowym, przeszklonym dookoła, zamkniętym nadwoziu, czterodrzwiowy plus tylne drzwi otwierane uchylnie do góry, posiadający pojedynczą, zintegrowaną przestrzeń do przewozu osób i towarów. W przedziale do przewozu osób znajdują się dwa rzędy siedzeń, w pierwszym oddzielne fotele dla kierowcy i pasażera, w drugim rzędzie występuje kanapa ze składanym oparciem dla trzech osób, za którą znajduje się przestrzeń do przewozu towarów, oddzielona od części pasażerskiej ażurową przegrodą z metalowych rurek i płaskowników. Całe wnętrze posiada wystrój charakterystyczny dla wyposażenia pojazdu osobowego (w tym mechanizmy podnoszenia i opuszczania szyb, obicia tapicerskie po bokach, na podłodze i suficie, pasy bezpieczeństwa dla 5. osób, zagłówki na przednich siedzeniach). Wzdłuż całej przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej, po obydwu stronach pojazdu, a także w tylnych drzwiach umożliwiających dostęp do części towarowej, znajdują się panele okienne.

PODSTAWA PRAWNA

Na podstawie art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z dnia 10 maja 2012 r. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z art. 6 oraz art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z dnia 25 marca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) dokonano klasyfikacji samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Ponadto klasyfikacja jest zgodna z regułami 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej i brzmieniem pozycji 8703, obejmującej samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702 WTC), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi oraz podpozycji 8703 32 90 WTC, właściwej dla pozostałych używanych pojazdów (innych niż kempingowe), z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnym lub średnioprężnym) o pojemności skokowej ponad 1500 cm3, ale nieprzekraczającej 2500 cm3.

UZASADNIENIE

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej. Zgodnie natomiast z regułą 6., klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Klasyfikacja pojazdów silnikowych w pozycji CN 8703 jest wyznaczona przez określone cechy, które wskazują, że pojazdy przeznaczone są głównie raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Pojazd marki Chrysler Grand Voyager, nr VIN (...) posiada następujące cechy konstrukcyjne, które zbieżne są z cechami wyróżniającymi pojazdy objęte zakresem pozycji CN 8703:

a)

obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej z osób;

b)

obecność tylnych okien wzdłuż dwóch ścian bocznych;

c)

obecność przesuwnych drzwi bocznych z oknami oraz oszklonych tylnych, unoszonych do góry;

d)

brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów, a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;

e)

obecność elementów komfortowych oraz wykończenie wnętrza i wyposażenie w całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pasażerską pojazdu (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki, elementy obsługi elektrycznej na bocznej tapicerce drzwi przednich (m.in. opuszczania szyb) itp.).

Opisane cechy bezspornie sytuują przedmiotowy pojazd w pozycji CN 8703, do której zaliczane są - Samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Dla potrzeb pozycji 8703 wyrażenie 'samochody osobowo-towarowe' oznacza pojazdy o maksymalnej liczbie miejsc siedzących dla dziewięciu osób (włącznie z kierowcą), których wnętrze bez zmian konstrukcyjnych może być używane zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Zgromadzona dokumentacja fotograficzna, dostarczona przez Stronę, nie jest zbieżna z jej twierdzeniami odnośnie do braku okien wzdłuż dwubocznych paneli, a także o większej przestrzeni ładunkowej od pasażerskiej, czy specjalnej podłodze w części ładunkowej. Występująca natomiast w pojeździe przegroda za drugim rzędem siedzeń, a także punkty mocowania pasów transportowych w części ładunkowej, zabezpieczają jedynie przed niekontrolowanym przemieszczeniem się przewożonych przedmiotów, nie zmieniają jednakże charakteru pojazdu i nie mają wpływu na jego klasyfikacje taryfową. Podobnie bez znaczenia pozostaje fakt zasłonięcia, w jakikolwiek sposób, szyb w tylnej części pojazdu.

Opublikowano: www.icwroclaw.pl