WI-44/4787/2011 - Rodzaje dotacji przekazywanej przez powiat do Państwowego Zakładu Aktywności Zawodowej funkcjonującego jako zakład budżetowy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/4787/2011 Rodzaje dotacji przekazywanej przez powiat do Państwowego Zakładu Aktywności Zawodowej funkcjonującego jako zakład budżetowy.

W odpowiedzi na pismo znak: FP.I.3032.12.2011 z dnia 27 września 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa informuje, że dotacja otrzymywana przez Powiat Starachowicki na działalność Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej w Stykowie jest dotacją celową.

Odnosząc się z kolei do problemu jaki charakter ma dotacja przekazywana przez powiat do ww. placówki, która działa w formie zakładu budżetowego informuję, że zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), samorządowy zakład budżetowy może otrzymać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

1)

Dotacje przedmiotowe,

2)

Dotacje celowe na zadania bieżące finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,

3)

Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,

4)

Dotację podmiotową, w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Sposób, tryb i warunki tworzenia, finansowania i działania zakładu aktywności zawodowej-samorządowego zakładu budżetowego regulują przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.) oraz wydanego na podstawie art. 29 ust. 4 cyt. ustawy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. Nr 242, poz. 1776).

Artykuł 29 ust. 3 pkt 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych stanowi, że:

"Koszty działania zakładów aktywności zawodowej są współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - maksymalnie 90% tych kosztów oraz ze środków samorządu województwa w wysokości co najmniej 10%, z tym, że procentowy udział samorządu województwa w kosztach może być zmniejszony, pod warunkiem znalezienia innych źródeł finansowania działalności zakładu aktywności zawodowej".

Zatem przepisy tej ustawy po pierwsze: nie określają rodzaju dotacji przekazywanej z powiatu do zakładu aktywności zawodowej, funkcjonującego w formie zakładu budżetowego po drugie: nie mogą być traktowane jako odrębna ustawa w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. W związku z powyższym w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach dofinansowanie kosztów działania zakładu aktywności zawodowej, wynikające z przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, z budżetu powiatu do zakładu powinno zostać przekazane w formie dotacji przedmiotowej.

Udzielając powyższej odpowiedzi informuję, że znane są Izbie stanowiska, by dotacji tej nadać charakter podmiotowy. Okoliczność ta świadczy o niejednoznaczności regulacji prawnych dotyczących omawianych kwestii.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl