WI-44/3288/2009 - Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych (art.70b ustawy o systemie oświaty) i sposób ewidencji środków finansowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/3288/2009 Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych (art.70b ustawy o systemie oświaty) i sposób ewidencji środków finansowych.

Na podstawie art. 70b ustawy o systemie oświaty pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli spełniają warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 2 wskazanego przepisu. Pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie w terminie 3 miesięcy od ukończenia przez młodocianego pracownika nauki zawodu lub przyuczenia do wykonania określonej pracy. Dofinansowanie przyznawane jest w drodze decyzji, przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Przed nowelizacją przepisów art. 70b ustawy o systemie oświaty źródłem finansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników była dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne gminy (ust. 8 przed zmianą). Przyznawane na ten cel dotacje z budżetu państwa stanowiły dochody gminy, klasyfikowane do § 203 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)" w dziale 801 "Oświata i wychowanie" rozdziale 80195 "Pozostała działalność". Natomiast wydatki zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów klasyfikowane były w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych". Po nowelizacji art. 70b ustawy o systemie oświaty źródłem finansowania będą środki Funduszu Pracy, o czym stanowi zmieniony ust. 8, przekazywane gminom przez wojewodę na wyodrębniony (nowy) rachunek bankowy gminy (ust. 10).

Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, którą zmieniony został art. 70b ustawy o systemie oświaty weszła w życie 1 lutego 2009 r. Zgodnie z art. 39 pkt 3 tejże ustawy wydatki z budżetu państwa faktycznie poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia wejścia w życie ustawy, przeznaczone na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, zostaną zrefundowane przez ministra właściwego do spraw pracy ze środków Funduszu Pracy w ramach wydatków ujętych w planie finansowym Funduszu.

W związku z powyższym w budżetach gmin na rok 2009 mogą wystąpić dochody z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa (§ 203) oraz wydatki (§ 430) dotyczące dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników, które przyznane zostało pracodawcom na mocy decyzji administracyjnych wydanych w 2008 r. oraz w okresie od 1 stycznia do 31 stycznia 2009 r. W tym zakresie do budżetu gminy na rok 2009 powinny być wprowadzone zgodnie z decyzją wojewody.

Natomiast dofinansowanie kosztów szkolenia młodocianych pracowników na podstawie wniosków pracodawców złożonych od 1 lutego 2009 r. następuje zgodnie ze zmienionym art. 70b ust. 8 ustawy o systemie oświaty, tj. ze środków Funduszu Pracy na podstawie umowy zawartej pomiędzy wojewodą (lub osobą jego reprezentującą), a gminą. Aby taka umowa była zawarta wójt (burmistrz, prezydent miasta) musi wystąpić z wnioskiem ojej zawarcie.

Przekazane przez wojewodę na wyodrębniony rachunek bankowy gminy środki Funduszu Pracy z przeznaczeniem na dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników nie są dochodami gminy. Środki Funduszu Pracy, które zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 55 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przeznacza się na dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, są wydatkiem państwowego funduszu celowego - Funduszu Pracy.

Zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów, zawartym w piśmie z 28 lipca 2009 r. (znak FS10/063/2/5 54/KU1/09) skierowanym do Wojewody Dolnośląskiego, przekazane przez ministra właściwego do spraw pracy środki Funduszu Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego, a następnie przez wojewodę na wyodrębniony rachunek bankowy gminy - nie powinny być ujmowane w budżecie części, której dysponentem jest wojewoda ani w budżecie gminy. Będą one ujęte w wydatkach Funduszu Pracy.

Ewidencję środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach budżetu gminy oraz rozrachunków budżetu prowadzi się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.).

Zgodnie z załącznikiem Nr 1 do ww. rozporządzenia do ewidencji na kontach jednostki samorządu terytorialnego operacji dotyczących wydzielonych zgodnie z odrębnymi przepisami środków pieniężnych, służy konto 139 "Inne rachunki bankowe". Natomiast do ewidencji rozrachunków dotyczących dofinansowania z tych środków kosztów kształcenia młodocianych pracowników proponuje się konto 240 "Pozostałe rozrachunki". Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozrachunków według poszczególnych tytułów oraz podmiotów (kontrahentów). W ramach konta 240 "Pozostałe rozrachunki" konieczne jest wyodrębnienie rozrachunków z wojewodą dotyczących środków Funduszu Pracy uruchamianych na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (np. konto 240-1) oraz rozrachunków z pracodawcami ewidencjonowanych na podstawie wydanych decyzji. Jednakże Urząd Gminy - zgodnie z § 13 rozporządzenia - zobowiązany jest do określenia we własnym zakresie sposobu ewidencji operacji gospodarczych realizowanych z udziałem środków Funduszu Pracy pozyskiwanych na dofinansowanie kosztów szkolenia młodocianych poprzez wprowadzenie odpowiednich zmian do zakładowego planu kont dla budżetu i jednostki budżetowej.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl