WI-44/3222/2011 - Zmiany terminu wykonania inwestycji w umowie o zamówienie publiczne w związku z postanowieniem Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/3222/2011 Zmiany terminu wykonania inwestycji w umowie o zamówienie publiczne w związku z postanowieniem Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

W odpowiedzi na pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Znak BI.6921 listopada 2011 R regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach informuje, że problem poruszony w ww. piśmie reguluje art. 144 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z poźn. zm.) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 40 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1058).

Ww. ustawa weszła w życie z dniem 24 października 2008 r.. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tej ustawy do określenia dopuszczalnych zmian umów w sprawach zamówień publicznych zawartych po tej dacie stosuje się nowe brzmienie art. 144 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Tak więc umowa Nr 1/2010 pomiędzy Gminą Opatowiec (Zamawiający) a Zakładem Ogólnobudowlanym i Instalacji Elektrycznych Stanisław Kozioł, Orłów 39a, 30-090 Słomniki (Wykonawca) zawarta w dniu 30 kwietnia 2010 r. winna być oceniana zgodnie z art. 144 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w brzmieniu ustalonym przez ww. ustawę zmieniającąjego treść.

Zgodnie z tym przepisem zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego jest dopuszczalna w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy zmiany umowy mają charakter nieistotny w stosunku do treści oferty. Po drugie gdy zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany.

Z dołączonej do Pańskiego pisma Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wynika, że Gmina Opatowiec jako Zamawiający w pkt 24 przewidziała możliwość zmiany terminu zakończenia robót określonego w umowie i wymieniła przypadki, kiedy to może nastąpić. Zatem Gmina skorzystała z możliwości wskazanej w art. 144 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.

Przedmiotem niniejszej niniejszego pisma jest udzielenie odpowiedzi na pytanie czy wobec takiej treści SIWZ i umowy możliwe jest przedłużenie terminu wykonania umowy o okres wstrzymania prac w związku w wypadkiem, w którym śmierć poniósł pracownik zatrudniony na tej budowie. Odnosząc się do tego problemu stwierdzić należy, że:

1.

Postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kazimierzy Wielkiej z dnia 19 kwietnia 2011 r. Znak: PINB-7140-14/2011 wstrzymujące prowadzenie robót budowlanych.

2.

Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kazimierzy Wielkiej z dnia 16 maja 2011 r. Znak PINB-7140-14/2011 o umorzeniu postępowania administracyjnego wszczętego ww. postanowieniem.

miały wpływ na wydłużenie terminu wykonania robót, a ponadto wydane zostały w związku ze zdarzeniem losowym, którego strony umowy nie mogły przewidzieć w dacie jej zawierania.

Analiza pkt 24 SIWZ i umowy wskazuje, że z ww. powodu Zamawiający zmiany terminu wykonania zadania nie przewidział. Brak odpowiednich zapisów w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ i umowie nie pozwala dokonać zmiany terminu. Faktem jest, że w poprzednim stanie prawnym taka ewentualność z art. 144 ust. 1 Prawa zamówień publicznych wynikała. Jednak jak wskazano na wstępie niniejszego pisma obecnie art. 144 ust. 1 Prawa zamówień publicznych takiej możliwości nie przewiduje.

Skutkiem tego musi być wniosek, że w stanie faktycznym wynikającym z dokumentów przesłanych do Izby nie jest możliwe przedłużenie terminu wykonania zadania.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl