WI-44/3198/2012 - Przekazanie z budżetu gminy dotacji na dofinansowanie zakupu samochodu dla środowiskowego domu samopomocy prowadzonego przez stowarzyszenie

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/3198/2012 Przekazanie z budżetu gminy dotacji na dofinansowanie zakupu samochodu dla środowiskowego domu samopomocy prowadzonego przez stowarzyszenie

W odpowiedzi na pismo znak: Or.I.0002.XXIII.4.2012 z dnia 9 lipca 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach informuje, że przeznaczenie wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego określone zostało w art. 216 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Przepisy art. 17 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) określają zadania własne gminy z zakresu pomocy społecznej, w tym o charakterze obowiązkowym, natomiast art. 18 ust. 1 zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Przepisy art. 18 ust. 2 ustawy stanowią, iż środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.

Oznacza to, że gmina prowadząca środowiskowy dom samopomocy, otrzymuje z budżetu państwa dotację na zadanie "prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi", określone w art. 18 ust. 1 pkt 5, którą w przypadku gdy zleciła do realizacji organizacji pozarządowej przekazuje tejże organizacji.

Przekazanie przez gminę zadania prowadzenia środowiskowego domu samopomocy stowarzyszeniu oznacza, że przekazywana dotacja przeznaczona jest na realizację zadania gminy, nie zaś na działalność stowarzyszenia.

Przepisy ustawy, dotyczące ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, do których zalicza się środowiskowe domy samopomocy, określają m.in. sposób ustalania i warunki podwyższania dotacji wojewody na pokrycie kosztów ich prowadzenia. Jak wynika z treści odpowiedzi Pana Jarosława Dudy, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 sierpnia 2011 r. Znak: DPS-V-0700-25-2-4955/WW/11 skierowanej do Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, "corocznie planowana jest rezerwa celowa budżetu państwa na rozwój sieci ośrodków wsparcia, w tym środowiskowych domów samopomocy. Środki te przeznaczane są na uruchamianie nowych miejsc w nowych lub już istniejących środowiskowych domach samopomocy, a także na remonty i doposażenie starszych jednostek tego typu".

W stanie faktycznym sprawy, sfinansowanie zakupu samochodu dla stowarzyszenia może odbyć się poprzez uruchomienie rezerwy celowej z budżetu państwa i zwiększenie przez Wojewodę Świętokrzyskiego dotacji przeznaczonej na realizację zadania prowadzenia środowiskowego domu samopomocy.

W ocenie Izby, gmina Lipnik nie może dofinansować z dochodów własnych zakupu samochodu dla stowarzyszenia, przeznaczonego na działalność związaną z prowadzeniem środowiskowego domu samopomocy.

Jednakże nie jest wykluczone, że gmina po przeprowadzeniu postępowania określonego w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), powierzy stowarzyszeniu inne zadanie mieszczące się w katalogu zadań publicznych wymienionych w art. 4 tej ustawy i w związku z realizacją tego zadania w swoim budżecie zaplanuje dotację na inwestycję-zakup samochodu.

Zgodnie bowiem z art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl