WA 4120-5/2011/w - Możliwość udzielenia przez powiat dotacji dla gmin na zadania bieżące w zakresie gospodarki odpadami.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi WA 4120-5/2011/w Możliwość udzielenia przez powiat dotacji dla gmin na zadania bieżące w zakresie gospodarki odpadami.

W nawiązaniu do pisma Pana Starosty znak: BA.0715-1-1/11, zawierającego Wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych uprzejmie informuję, że w przedmiocie skierowanego zapytania, co do zasady, Izba popiera wyrażone w nim stanowisko Starostwa.

Należy jednocześnie zauważyć, że z dotacji, o których mowa w art. 403 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska mogą korzystać wyłącznie podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych. Jakkolwiek katalog ten jest katalogiem otwartym, to trzeba stwierdzić, że w katalogu tym nie mieszczą się jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym uchwała podjęta w trybie art. 403 ust. 5 ustawy - Prawo ochrony środowiska nie może stanowić podstawy prawnej udzielenia dotacji jednostce samorządu terytorialnego. Należy jednak zauważyć, że regulacja zawarta w art. 403 ustawy - Prawo ochrony środowiska nie wyłącza możliwości udzielenia - w formie dotacji - pomocy finansowej na mocy art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z przywołanym przepisem z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, zaś podstawą udzielenia tej pomocy jest umowa.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi wskazuje jednocześnie, że stosownie do treści art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych podstawą udzielenia tej dotacji będzie uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Przy powyższym należy także mieć na uwadze przepis art. 47 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.), zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego może udzielać dotacji innym jednostkom samorządu terytorialnego na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań. Wysokość dofinansowania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący tej jednostki samorządu terytorialnego.

Pomoc ta, w ocenie Izby, może być udzielana na realizację wszystkich zadań należących do kompetencji jednostki samorządu terytorialnego, w tym także z zakresu prawa ochrony środowiska.

Odnośnie przeznaczenia dochodów z tytułu opłat i kar, o których mowa w przepisach ustawy - Prawo ochrony środowiska, a niewykorzystanych do końca roku budżetowego uprzejmie informuję, że w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, środki te wchodząc w nadwyżkę budżetu, tracą swój "znaczony charakter", a jedyne ograniczenie w zakresie ich wykorzystania zawiera art. 217 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym przeznaczeniem nadwyżki jest zmniejszenie deficytu budżetu jst.

Opublikowano: www.bip.lodz.rio.gov.pl.