WA 4120-1a/2011/w - Opłacanie przez podmiot prowadzący warsztat terapii zajęciowej z dotacji - środków PFRON na dany rok kalendarzowy zaległych z poprzednich lat składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz składek na Fundusz Pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi WA 4120-1a/2011/w Opłacanie przez podmiot prowadzący warsztat terapii zajęciowej z dotacji - środków PFRON na dany rok kalendarzowy zaległych z poprzednich lat składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz składek na Fundusz Pracy.

W odpowiedzi na wniosek Pana Dyrektora dotyczący zajęcia przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi stanowiska w przedmiocie dopuszczalności opłacania przez podmiot prowadzący warsztat terapii zajęciowej z dotacji - środków PFRON na dany rok kalendarzowy zaległych z poprzednich lat składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz składek na Fundusz Pracy uprzejmie informuję, co następuje:

1)

Brak jest podstaw do udzielenia przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi wyjaśnienia w zakresie stosowania § 8 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej i gospodarowania środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 138, poz. 1315 z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej i gospodarowania środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zostało uchylone z dniem 5 maja 2007 r. na podstawie § 13 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej i gospodarowania środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych {Dz. U. Nr 71, poz. 478 z późn. zm.)(także już nieobowiązującego).

2)

Art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych dotyczy warsztatów terapii zajęciowej, jako jednej z podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, o których mowa w szczególności w art. 10 i nast. powołanej ustawy, stanowiąc, co do zasady, że koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby uczestników warsztatu są współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu

Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego w dalszej części niniejszej opinii Funduszem, oraz ze środków samorządu powiatowego, lub z innych źródeł.

Zauważyć przy tym należy, że warsztat terapii zajęciowej oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia (art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) i może być organizowany przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty (art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Artykuł 45 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowi, że Fundusz jest państwowym funduszem celowym, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 49e ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych środki Funduszu ' podlegają zwrotowi w kwocie wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej w nadmiernej wysokości lub ustalonej w wyniku kontroli w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości, określonej w drodze decyzji nakazującej zwrot wypłaconych środków wraz z odsetkami naliczonymi od tej kwoty, od dnia jej otrzymania, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

Zauważyć należy, że wydane na podstawie art. 10b ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej określa w szczególności szczegółowe zasady dofinansowywania warsztatu, w tym sposób dofinansowania kosztów utworzenia, działalności i kosztów wynikających ze zwiększonej liczby uczestników warsztatu {...).

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej powiat zawiera z jednostką zamierzającą utworzyć warsztat umowę określającą warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków Funduszu.

Z kolei zgodnie z brzmieniem § 19 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej do kosztów działalności warsztatu, które mogą być dofinansowywane ze środków Funduszu, zalicza się koszty wynagrodzenia pracowników warsztatu, należnych od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, a także składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - w przypadku ich ponoszenia.

W skierowanym do Izby Wniosku zawarte zostało pytanie, czy zgodne ze wskazanymi wyżej przepisami jest postępowanie podmiotu prowadzącego warsztat terapii zajęciowej, który z dotacji - środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na dany rok kalendarzowy, opłaca zaległe z poprzednich lat, składki na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz składki na Fundusz Pracy.

Zauważyć zatem należy, że pytanie dotyczy w istocie nie tyle kwestii zgodności ze wskazanymi przepisami prawa, ile kwestii prawidłowości wykonywania umowy, o której mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej. Taka konstatacja wydaje się być usprawiedliwiona w szczególności w kontekście wskazania § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, jako jednego z przepisów, co do których zakresu stosowania zadane zostało skierowane do izby zapytanie.

W związku z powyższym zaakcentowania wymaga, że zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej w umowie, o której mowa w ust. 1 tego przepisu, określa się m.in. wysokość środków finansowych niezbędnych do utworzenia (uruchomienia) warsztatu i jego rocznej działalności - z podziałem na rodzaje kosztów oraz źródła ich finansowania oraz sposób finansowania oraz sposób i termin rozliczania kosztów utworzenia i działalności warsztatu (§ 5 ust. 2 pkt 6) i pkt 7) powołanego rozporządzenia).

Ponadto stosownie do postanowień § 5 ust. 5 powołanego rozporządzenia strony umowy w terminie 14 dni od dnia przyjęcia przez radę powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zwanej dalej "ustawą", określają w formie aneksu do umowy wysokość środków na działalność warsztatu w danym roku, z uwzględnieniem:

1)

podziału na poszczególne rodzaje kosztów, zaliczonych do kosztów działalności warsztatu finansowanych ze środków Funduszu;

2)

procentowego udziału środków Funduszu w ogólnej kwocie środków na działalność warsztatu.

Powołany wyżej przepis § 19 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia wskazuje zaś, że do kosztów działalności warsztatu, które mogą być dofinansowywane ze środków Funduszu, zalicza się m.in. koszty należnych od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, a także składek na Fundusz Pracy.

Należy zauważyć, że odpowiedź na pytanie, czy zgodne ze wskazanymi w zapytaniu przepisami jest postępowanie podmiotu prowadzącego warsztat terapii zajęciowej, który z dotacji - środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dany rok kalendarzowy opłaca, zaległe z poprzednich lat, składki na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz składki na Fundusz Pracy wymaga w istocie analizy postanowień umowy zawartej na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej i oceny, czy opłacanie zaległych składek jest zgodne z jej postanowieniami.

Odrębną natomiast kwestią wykraczającą jednak poza zakres przedmiotowy pytania zawartego we wniosku o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, jest rozstrzygnięcie, czy zgodna z przepisami jest umowa zawarta na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, dopuszczająca przeznaczenie środków Funduszu na dofinansowanie zaległych składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, a także składek na Fundusz Pracy. Problem ten dotyczy nie tyle zgodności postępowania podmiotu prowadzącego warsztaty terapii zajęciowej ze wskazanymi przepisami, ile zgodności postanowień samej umowy z przepisami, w szczególności § 19 ust. 1 pkt 1) powołanego rozporządzenia.

Opublikowano: www.bip.lodz.rio.gov.pl.