WA-0250/155/11 - Dotacja dla podmiotu prowadzącego działalność leczniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/155/11 Dotacja dla podmiotu prowadzącego działalność leczniczą.

W odpowiedzi na wniosek z dnia 23 grudnia 2011 r. wyjaśniam, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) ochrona i promocja zdrowia należy do sfery zadań publicznych, które mogą być realizowane w ramach działalności pożytku publicznego. w myśl ww. ustawy organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi zlecając ich realizację na zasadach w niej określonych.

Wskazana ustawa nie definiuje jednak na swój użytek pojęcia promocji i ochrony zdrowia. Należy więc mieć na uwadze to, że jakkolwiek w Świetle powyższego tak ogólnie ujęte przedmiotowe zadanie wydaje się być możliwe do realizacji w trybie ww. ustawy, to może tez doznawać ograniczeń na gruncie ustaw szczególnych dla tego rodzaju działalności. Niewątpliwie ustawą taką jest obowiązująca od 1 lipca 201 1 roku ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczą (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) na której grunt wprowadzono pojęcie świadczeń zdrowotnych. są nimi działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Udzielenie tak rozumianych świadczeń zdrowotnych stanowi podstawową formę realizacji działalności leczniczej. Promocja zdrowia. zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy może również stanowią formę realizacji tej działalności. Podmiot, wykonujący działalność leczniczą w myśl art. 114 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. ustawy może otrzymać środki publiczne (dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych) z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań. Istotne jest jednak to, że realizacja hak finansowanych zadań ma służyć udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W ocenie tutejszej Izby ogólnie ujęte w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zadanie z zakresu ochrony i promocji zdrowia, co należy ponownie podkreślić jest możliwe do realizacji na gruncie tej ustawy. Nie można go jednak utożsamia i z pojęciem świadczeń zdrowotnych, określonych w ustawie o działalności leczniczej. Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej wiążącego.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl