WA-0250/106/11 - Zasady otrzymywania dotacji celowej przez samorządowe zakłady budżetowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/106/11 Zasady otrzymywania dotacji celowej przez samorządowe zakłady budżetowe.

W odpowiedzi na wniosek z dnia 4 października 2011 r. informuję, iż zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) samorządowy zakład budżetowy może otrzymać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Natomiast art. 15 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że podstawą działalności zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący między innymi koszty. Zakład budżetowy planując inwestycję powinien ją skalkulować w kwocie netto (koszty) i w takiej też kwocie powinien otrzymać od jednostki samorządu terytorialnego dotację.

Wartość podatku VAT nie stanowi kosztów realizacji inwestycji, albowiem naliczony podatek VAT powinien być rozliczony w deklaracji VAT-7 jako kwota podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Również z tego samego powodu podatek ten nie może być przychodem zakładu budżetowego oraz nie podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasadnym wydaje się, że zwrot naliczonego podatku VAT winien zostać wykazany. w sprawozdaniu Rb-30S z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych w pozycji "Inne zwiększenia".

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach wystąpiła do Ministerstwa Finansów z zapytaniem w powyższej kwestii. Po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów niezwłocznie Pana poinformuję o wyrażonym w nim stanowisku.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl