WA-0250/101/11 - Opłata planistyczna jako należność budżetowa.
Pismo z dnia 26 października 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/101/11 Opłata planistyczna jako należność budżetowa.
W odpowiedzi na wniosek z dnia 27 września 2011 r. wyjaśniam, że zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatą ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy.
Opłata (renta) planistyczna jest więc należnością budżetową określoną w art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z art. 67 tej ustawy, do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98. poz. 1071 z późn. zm.) i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że dotychczas gmina pobierała odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Stanowisko takie nie jest zgodne z obecnym jednolitym orzecznictwem, zgodnie z którym nie ma podstaw prawnych do dokonywania w trybie przepisów Ordynacji podatkowej wykładni przepisu art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gdyż nie jest to przepis prawa podatkowego (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z siedzibą w Białymstoku z 23 czerwca 2010 r., I SA/Bk 118/10; por. stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 18 maja 2010 r., II OSK 1908/09).
Ponadto w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustawodawca nie wprowadził zapisów dotyczących sposobu postępowania w przypadku zwłoki w zapłacie opłaty planistycznej. W ustawie tej nie wprowadzono również odniesienia do stosowania innych ustaw, z których mogłaby wynikać możliwość dochodzenia od zobowiązanego odsetek. Brak odpowiednich regulacji w przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przesądza o wyłączeniu opłaty planistycznej z kategorii należności określonych w art. 2 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej i tym samym rozstrzyga o stosowaniu w tych sprawach przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego mają charakter norm powszechnie obowiązujących co skutkuje tym, że w razie wątpliwości, które regulacje procesowe stosować, domniemanie przemawia za stosowaniem Kodeksu postępowania administracyjnego, nie zaś Ordynacji podatkowej (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 kwietnia 2008 r., II OSK 408/07).
Należy zatem zgodzić się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez radcę prawnego Gminy Tworóg, iż brak jest ustawowych podstaw prawnych do naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanej opłaty planistycznej.