UZP/DP/L-AGB/5131/03 - Koszt badania sprawozdania finansowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2003 r. Urząd Zamówień Publicznych UZP/DP/L-AGB/5131/03 Koszt badania sprawozdania finansowego.

Zagadnienie stosowania postanowień ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 664 z późn. zm.) do wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych podmiotów podlegających ustawie o zamówieniach publicznych jest problemem nader złożonym jurydycznie. Dokonana w tej sprawie wcześniejsza interpretacja Urzędu Zamówień Publicznych nie uwzględniała w pełni wszystkich aspektów poruszanego problemu. Podkreślić należy, iż obowiązkiem stosowania ustawy o zamówieniach publicznych w obowiązującym stanie prawnym objęte są różne grupy podmiotów o zróżnicowanym statusie prawnym: począwszy od jednostek sektora finansów publicznych, a skończywszy na spółkach kapitałowych, czasem nawet funkcjonujących w ramach grup kapitałowych. Powoduje to konieczność ponownej wnikliwej i wszechstronnej interpretacji problemu zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych do wyboru biegłego rewidenta z uwzględnieniem specyfiki wszystkich tych podmiotów.

Jak się wydaje decydującą kwestią jest ustalenie statusu organu podejmującego ostateczną decyzję o wyborze oferty najkorzystniejszej, zakresu jego uprawnień oraz pozycji ustrojowej w ramach struktury organizacyjnej danego podmiotu i odniesienia tak dokonanych ustaleń do ustawowych ograniczeń w swobodzie wyboru kontrahenta wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych. To z kolei przesądza o konieczności pogłębienia wcześniejszych analiz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów odnoszących się do funkcjonowania wszystkich podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, a także ustawy o finansach publicznych i Kodeksu spółek handlowych oraz innych przepisów, w szczególności ustrojowych, mających istotne znaczenie dla dokonania poprawnej wykładni.

Problem wyboru biegłego rewidenta przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, ze względu na poważne konsekwencje dla całego systemu zamówień publicznych, jak również szczególny charakter czynności dokonywanych przez biegłego rewidenta związany elementem profesjonalizmu i zaufania, wymaga ponownego rozważenia przez Urząd Zamówień Publicznych i przygotowania odpowiedniego stanowiska odnoszącego się do wszystkich aspektów sprawy. Wydaje się jednak, iż w chwili obecnej więcej argumentów przemawia za odstąpieniem od poglądu, w myśl którego wybór biegłego rewidenta nie podlega obowiązkowi stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, niż za jego utrzymaniem. Badanie przez biegłego rewidenta sprawozdań finansowych stanowiąc usługę opłacaną przez zamawiającego mieści się w zakresie "zamówienia publicznego", określonego w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o zamówieniach publicznych. Dlatego też wybór biegłego rewidenta powinien być poddany obowiązkowi stosowania procedur udzielania zamówień publicznych.

Opublikowano: S.Podat. 2003/12/7