USPPIII/440/P-i/103/05 - Rozliczenie VAT z tytułu wykonania usługi przez firmę czeską dla polskiego podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Chorzowie USPPIII/440/P-i/103/05 Rozliczenie VAT z tytułu wykonania usługi przez firmę czeską dla polskiego podatnika.

W dniu 31.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 09.08.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 30.08.2005 r. oraz 26.09.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W złożonym piśmie strona przedstawiła następujący stan faktyczny.

Firma czeska na rzecz strony wykonała w lutym 2005 r. na terytorium Czech usługę polegająca na przeprowadzeniu badania i analizy chemicznej próbek (symbol PKWiU wg spółki 74.30.11). Do kosztu usługi kontrahent czeski doliczył również koszt mycia naczyń szklanych, w których próbki zostały przekazane do badania. Próbki do badania do Czech zawozi strona, tj. nabywca usługi.

Z tytułu wykonania powyższej usługi firma czeska wystawiła w lutym 2005 r. fakturę, w której nie jest wskazana ani stawka, ani kwota podatku VAT, a jedynie informacja, że w świetle czeskiej ustawy o VAT podatek z tytułu wykonania tej usługi obowiązany jest rozliczyć usługobiorca.

W związku z powyższym strona wystąpiła z zapytaniem, jak i czy jest obowiązana rozliczyć podatek VAT z tytułu wyżej opisanej usługi.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z przepisami art. 2 pkt 9 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług powyższe należy zakwalifikować jako import usługi, od którego strona wyliczyła podatek należny VAT. Wyliczony podatek strona wykazała jednocześnie jako podatek naliczony. Kwotę wykazaną w fakturze przeliczono wg średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury. Jednocześnie do faktury czeskiego kontrahenta sporządzono fakturę wewnętrzną. Podatek należny oraz podatek naliczony zostały rozliczone w deklaracji za luty 2005 r.

Ustosunkowując się do przedstawionego zapytania stwierdzam, że przedstawione w powyższym piśmie stanowisko strony jest prawidłowe.

Pojęcie importu usług zdefiniowane zostało w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i jest to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 stanowi natomiast, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu tego (art. 17 ust. 1 pkt 4) nie stosuje się jednak w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca - art. 17 ust. 2.

Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

1. miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - stosownie do art. 27 i 28 ustawy o podatku VAT oraz § 4 i § 4a-4c rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - jest terytorium Polski,

2. usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego, czy na trenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,

3. usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania z polskim fiskusem,

4. usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski), przy czym zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi ww. usługodawcy jest usługobiorca w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7.

W przedmiotowej sprawie należy zatem w pierwszej kolejności ustalić, gdzie świadczona usługa podlega opodatkowaniu, tj. gdzie w świetle ustawy o VAT, jest miejsce świadczenia przedmiotowej usługi stosownie do przepisów art. 27 i 28 ustawy o VAT oraz § 4 i § 4a-4c ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Przepis § 4a ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, iż w przypadku usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) świadczonych na rzecz podatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania.

W świetle powyższego stwierdzam, iż miejscem świadczenia (opodatkowania) przedmiotowych usług wykonywanych w Czechach przez czeską firmę na rzecz wnioskodawcy, tj. polskiej spółki mającej siedzibę na terytorium Polski jest terytorium Polski.

Stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu przedmiotowej usługi jest jej nabywca, tj. firma polska.

Warunki konieczne do uznania przedmiotowej usługi jako importu usług są spełnione, a zatem przedmiotową usługę należy uznać za import usług.

Stosownie do art. 106 ust 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne, polska firma zobowiązana była do wystawienia faktury wewnętrznej dla udokumentowania powyższej czynności.

Zgodnie z przepisem § 37 ust. 1 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Przepis § 37 ust. 2 stanowi, iż w przypadku, gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony, natomiast § 37 ust. 3, że w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 19 ust. 19 w związku z art. 19 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu powyższej usługi powstał w lutym 2005 r., a zatem podatek należny z tytułu powyższej usługi należało rozliczyć w lutym 2005 r.

Stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi również kwota podatku należnego od importu usług, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Polska firma miała zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek należny z tytułu przedmiotowej usługi i prawo, to w myśl art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 przysługiwało jej w lutym bądź w marcu 2005 r.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienie tego zdarzenia do dnia 31.05.2005 r.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl