USII/423/10/2007 - Czy wydatki na wyżywienie uczestników festiwalu oraz wyżywienie dzieci w ramach organizowanych ferii zimowych stanowią dla teatru koszty uzyskania przychodów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie USII/423/10/2007 Czy wydatki na wyżywienie uczestników festiwalu oraz wyżywienie dzieci w ramach organizowanych ferii zimowych stanowią dla teatru koszty uzyskania przychodów?

W dniu 19 stycznia 2007 r. wpłynęło do tutejszego organu pismo teatru z dnia 16 stycznia 2007 r. dotyczące interpretacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W powyższym piśmie strona przedstawia następujący stan faktyczny.

Teatr organizuje Międzynarodowy Festiwal Solistów Lalkarzy. Festiwal organizowany jest w ramach działalności statutowej co dwa lata. W 2007 roku odbędzie się w dniach 14-19 kwietnia. Uczestnicy festiwalu mają zapewnione wyżywienie w ramach podpisanych umów oraz honorarium za uczestnictwo w festiwalu.

Pytanie pierwsze:

Czy wyżywienie uczestników festiwalu będzie kosztem uzyskania przychodu czy kosztami reprezentacyjnymi w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28? Zdaniem Strony wyżywienie to powinno być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu a nie kosztów reprezentacji.

Teatr w ramach działalności statutowej organizuje w okresie ferii zimowych od 29 stycznia 2007 r. do 11 lutego 2007 r. zajęcia dla dzieci z naszego miasta. Zajęcia odbywają się codziennie oprócz sobót i niedziel w godzinach 10-14. Dzieci oprócz zajęć teatralnych otrzymują jeden posiłek. Rodzice ponoszą w części odpłatność za imprezę organizowaną przez Teatr w wysokości 180 zł.

Pytanie drugie:

Czy wyżywienie dzieci w świetle przepisów będzie kosztem uzyskania przychodów czy reprezentacją? Teatr uważa, iż usługa ta winna być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów a nie kosztów reprezentacji.

Strona oświadczyła iż niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym

W odpowiedzi na powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie stwierdza co następuje:W zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów, ma zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który określa istotę kosztów jako wydatków poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Obowiązujące przepisy prawne stwarzają podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże on ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie jest to wydatek wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy jako wyłączony z kosztu podatkowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakupy żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ponieważ nie ma ustawowej definicji reprezentacji należy posłużyć się definicją zawartą w słowniku językowym.

"Słownik Języka Polskiego" pod redakcją Stanisława Dubisza określa reprezentację jako:

-

grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo;

-

okazałość wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przez reprezentację należy zatem zrozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz)

W świetle powyższego, wydatki Teatru poniesione na wyżywienie uczestników festiwalu zapewnione w ramach podpisanych umów oraz wyżywienie dzieci zapewnione w ramach organizowanych ferii dla dzieci należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) o ile wydatki te mają związek z działalnością prowadzoną przez Teatr.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl