USIB/415/14/07 - Czy należy pobierać podatek zryczałtowany od bonów towarowych wydawanych emerytom i rencistom z ZFŚS?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Pabianicach USIB/415/14/07 Czy należy pobierać podatek zryczałtowany od bonów towarowych wydawanych emerytom i rencistom z ZFŚS?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 29 czerwca 2007 r. (wniosek uzupełniono 2 sierpnia 2007 r.) wpłynął do tut. Urzędu wniosek w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że emeryci i renciści których poprzednio łączył stosunek pracy z wnioskodawcą otrzymali bony towarowe zakupione ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wartość przyznanych bonów towarowych kształtowała się w kwocie od 250 - 400 zł w ciągu roku. Od bonów tych został potrącony zryczałtowany podatek w wysokości 10 % zgodnie z art. 21 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku zwrócono się z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii opodatkowania bonów otrzymywanych przez emerytów od zakładu pracy. Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 21 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy potrącić zryczałtowany podatek dochodowy od bonów towarowych otrzymanych przez emerytów i rencistów.

Rozpatrując przedmiotowy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

Z zapisów art. 30 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy wynika, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są wartości rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Jak wynika za wyżej powołanego zapisu art. 21 ust. 1 pkt 67 dotyczy on pracowników danej jednostki a nie emerytów i rencistów.

Reasumując oznacza to, iż w przypadku, gdy świadczenie rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przekazywane przez zakład emerytom i rencistom, o których mowa w ww. przepisach, przekroczą w roku podatkowym wartość 2.280,00 zł, to nadwyżka ponad tę kwotę będzie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności. Oznacza to, iż bony towarowe otrzymane przez rencistów i emerytów o wartości łącznej 250-400 zł w roku podatkowym będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po przeanalizowaniu opisanego wyżej stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa - Naczelnik uznał stanowisko wnioskodawcy - za nieprawidłowe. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, interpretacja nie jest wiążącą dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl