USIB/415/11/07 - Czy stypendia wypłacone w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 podlegają opodatkowaniu i w jaki sposób należy je udokumentować Urzędowi Skarbowemu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi USIB/415/11/07 Czy stypendia wypłacone w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 podlegają opodatkowaniu i w jaki sposób należy je udokumentować Urzędowi Skarbowemu?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 24 kwietnia 2007 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przestawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, w ramach działania 2.2 - Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne - Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 Powiat wypłacać będzie studentom stypendia. Zgodnie z Uzupełnieniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 wypłata stypendiów finansowana jest z dwóch źródeł:

1)

ze środków unijnych - z Europejskiego Funduszu Społecznego,

2)

ze środków budżetu państwa.

O wysokości i zasadach przyznawania stypendiów studentom, stanowi Regulamin zatwierdzony uchwałą Rady Powiatu - Uchwałą dnia 26 lipca 2006 r. Wysokość stypendium została określona na kwotę 170,00 zł miesięcznie. Poziom współfinansowania ww. świadczeń wynosi 75% - środki unijne tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego, 25 % środki z budżetu państwa.

W złożonym wniosku zwrócono się z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii opodatkowania wypłacanych stypendiów oraz sposobu dokumentowania Urzędowi Skarbowemu ich wypłat.

Zdaniem wnioskodawcy wypłacane stypendia w wysokości 170,00 zł miesięcznie są w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, iż jest zobowiązany do wystawienia stypendystom PIT-8S.

Rozpatrując przedmiotowy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - przychodami podatnika - osoby fizycznej - (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów, które zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 40b cytowanej ustawy wynika, że wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnego dostępu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

W art. 21 ust. 10 ustawodawca zastrzegł, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium.

Przepis art. 35 ust. 10 cytowanej ustawy stanowi, że płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b są obowiązani w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S) i przekazać je podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Informacji PIT 8S nie sporządza się, jeżeli podatnik złoży do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie, że nie osiąga innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika o czym mówi art. 37 ww. ustawy. Na mocy tego przepisu płatnik ma jednak obowiązek sporządzić roczne obliczenie podatku PIT-40.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym niniejszej sprawy, stypendia wypłacane w ramach Działania 2 Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004 -2006 współfinansowane są ze środków funduszu strukturalnego, czyli Europejskiego Funduszu Społecznego. Wyjaśnić w tym miejscu także trzeba, iż ww. fundusz służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 -2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 11 cytowanej wyżej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, (...), ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Stosownie natomiast do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.

Zgodnie z przepisami ww. ustawy, dotyczącymi postępowania w sprawach o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów zgłaszanych w ramach sektorowych/regionalnych programów operacyjnych, jednostki realizujące takie projekty mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Środki prefinansowane to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki wypłacane z niniejszego funduszu stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków prefinansowanych ze środków budżetu państwa. Zatem, skoro środki te pochodzą z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r., sygnatura DD6-8213-8/06/DZ/412 wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Reasumując, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy pdof wypłacane stypendia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00 zł. Natomiast płatnik po zakończonym roku podatkowym obowiązany jest sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S). Po przeanalizowaniu opisanego wyżej stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa - Naczelnik uznał stanowisko wnioskodawcy - za prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik tutejszego Urzędu zauważa, iż:niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, interpretacja nie jest wiążącą dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl