USIA/415-27/2007 - W którym miesiącu należy zaksięgować koszty wysyłki towaru jeżeli zapłata za towar następuje w grudniu, a jego wysyłka w styczniu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Pabianicach USIA/415-27/2007 W którym miesiącu należy zaksięgować koszty wysyłki towaru jeżeli zapłata za towar następuje w grudniu, a jego wysyłka w styczniu?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając na podstawie art. 14a § 1, art. 14b, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 22 czerwca 2007 r. zapytaniu w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu kosztów wysyłki.

W dniu 22 czerwca 2007 r. wpłynął do tut. Urzędu Pani wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. W złożonym wniosku zapytuje Pani między innymi o moment zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztów wysyłki. Mianowicie, sprzedaje Pani towary na aukcjach internetowych. Zapłata za nabyty towar może nastąpić w trzech opcjach: "płatne z góry" - na konto bankowe, płatne "za pobraniem" - listonosz lub kurier przynosi pieniądze bezpośrednio do domu, po otrzymaniu awizo - pieniądze odbierane są w urzędzie pocztowym. Towar wysyłany jest po otrzymaniu zapłaty. W tym czasie wystawiana jest również faktura. Problem powstaje na przełomie roku, tj. w grudniu otrzymuje Pan zapłatę za towar, który wysłany jest w miesiącu styczniu roku następnego, również w styczniu ponoszone są koszty wysyłki, w którym miesiącu należy zaksięgować koszty wysyłki w styczniu czy w grudniu.

Zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z ust. 4 cyt. art. 22 koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Za dzień poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Począwszy od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednie i pośrednie.

Zasadą jest potrącanie (rozliczenie dla celów podatkowych) poniesionych kosztów bezpośrednich w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, zaś kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, tzw. kosztów pośrednich, w dacie ich poniesienia. Koszt wysyłki jest niewątpliwie kosztem pośrednim wobec powyższego winien być zaksięgowany w momencie poniesienia.

W omawianej sytuacji koszt wysyłki należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu styczniu, tj. w miesiącu w którym został poniesiony.

Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż:

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, interpretacja nie jest wiążąca dla Pani, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl