USIA/415-22/07 - Czy zakup kart telefonicznych oraz rozmowy telefoniczne można uznać za koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Pabianicach USIA/415-22/07 Czy zakup kart telefonicznych oraz rozmowy telefoniczne można uznać za koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając na podstawie art. 14a § 1, art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 22 czerwca 2007 r. wniosku w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu usług telefonicznych.

W dniu 22 czerwca 2007 r. wpłynął do tut. Urzędu Pani wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie handlu. Dla potrzeb działalności zamierza Pani korzystać z telefonu komórkowego oraz telefonu prywatnego - stacjonarnego. Czy zakup kart telefonicznych oraz rozmowy służbowe z aparatu prywatnego stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej?

Od dnia 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zmienił brzmienie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, spełniać łącznie następujące warunki:

-

pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

-

nie znajdować się na liście kosztów nie uznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Wszelkie poniesione wydatki, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ustawy, są kosztami uzyskania przychodu o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są nimi koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dla potrzeb działalności gospodarczej będzie Pani wykorzystywała telefon komórkowy oraz telefon prywatny. Zakup kart telefonicznych jak również rozmowy służbowe z telefonu prywatnego stanowią koszt uzyskania przychodu. Zaksięgować je należy za pomocą dowodu wewnętrznego w przypadku rozmów z telefonu prywatnego, dowodem poniesienia wydatku będzie zapłacona faktura VAT. Zakup kart telefonicznych należy udokumentować dokumentem zakupu - fakturą VAT bądź rachunkiem.

Reasumując, poniesione wydatki związane z usługami telefonicznymi stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, interpretacja nie jest wiążąca dla Pani, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl