USIA-4115/1B/2005 - Dochód z najmu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2005 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie USIA-4115/1B/2005 Dochód z najmu

Pytanie podatnika

Czy składać deklaracje i rozliczyć dochód z najmu pomimo braku dokumentów od Zarządcy, gdy faktycznie nie są wypłacane żadne kwoty, czy dokonać jednorazowego rozliczenia dochodu (prawo we współwłasności nieruchomości ma osoba fizyczna oraz Zarządca, którym jest Administracja Nieruchomości).

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4, art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) nie podziela poglądu przedstawionego w piśmie z dnia 5 stycznia 2005 (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 12 stycznia 2005 r.).

Uzasadnienie

W zapytaniu wskazał Pan na opodatkowanie najmu na zasadach ogólnych dlatego odpowiedź ograniczono do opodatkowania w tej formie. Pisze Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą, która nie ma związku z posiadanym przez Pana udziałem we współwłasności w ruchomości. W nieruchomości tej, której jest Pan współwłaścicielem, użytkuje jedynie lokal na parterze, w którym prowadzi działalność gospodarczą.

Ze złożonego pytania wynika, że Pan (udział 41,66% nabyty w drodze spadku) oraz w pozostałej części Gmina Łódź jesteście współwłaścicielami nieruchomości położonej w Łodzi. Zarząd przedmiotową nieruchomością wykonuje Administracja Nieruchomości Łódź-Bałuty, która sama zawiera umowy najmu z lokatorami, ustala z nimi wysokość czynszu najmu oraz czerpie korzyści z nieruchomości, bądź wykazuje stratę. Administracja nieruchomości nie przekazuje Panu żadnych dokumentów o wysokości dokonanych naliczeń w poszczególnych miesiącach.

W związku z tym pyta Pan czy dokonać jednorazowego rozliczenia dochodu z najmu jak to robił dotychczas (dotychczas zasądzenie należności z tytułu najmu nastąpiło w toku postępowania sądowego za lata 1994-2001), czy winien składać co miesiąc deklarację PIT-5.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego zwraca się Pana uwagę na fakt, że Zarząd Nieruchomością Wspólną jest obowiązany wypłacać pożytki z nieruchomości w terminach określonych w umowie o Zarząd (z chwilą wypłaty tych pożytków powstaje obowiązek podatkowy). Zarządca ma obowiązek w każdym okresie udostępnić wszystkie posiadane dokumenty na wniosek właściciela nieruchomości. Ustawodawca nie zawarł w ustawie zapisu, by podatek dochodowy od osób fizycznych mógł być płacony tylko raz w roku lub raz na kilka lat.

Z treści przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednoznacznie wynika, że momentem uzyskania przychodu z najmu nie wykonywanego w ramach działalności gospodarczej będzie chwila faktycznego otrzymania należności.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Pana.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl