US72/ROP1/423/737/JL - Czy koszty uczestnictwa w przetargu, służące pozyskaniu zlecenia na realizację inwestycji, poniesione w 2003 r., mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w roku 2004, kiedy spółka otrzymała informacje, że realizacja inwestycji nie dojdzie do skutku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2004 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie US72/ROP1/423/737/JL Czy koszty uczestnictwa w przetargu, służące pozyskaniu zlecenia na realizację inwestycji, poniesione w 2003 r., mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w roku 2004, kiedy spółka otrzymała informacje, że realizacja inwestycji nie dojdzie do skutku?

W odpowiedzi na wniosek z dnia 19 października 2004 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 21 października 2004 r.) o wydanie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) informuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka XXX Sp. z o.o. świadcząca usługi budowlane w zakresie budowy obiektów przeznaczonych na cele przemysłowe i handlowe na rzecz klientów zewnętrznych, poniosła w 2003 r. koszty uczestnictwa w przetargach dotyczących realizacji nowych inwestycji, które zostały zafakturowane z datą 31 grudnia 2003 r.

Koszty poniesione w związku z pozyskiwaniem nowych zleceń Spółka przeniosła na następny okres rozrachunkowy, w którym rozliczenie ich byłoby możliwe albo w ramach realizacji inwestycji albo w momencie rozstrzygnięcia przetargów.

W 2004 r. Zarząd XXX Sp. z o.o. otrzymał informacje, że kontrahenci rezygnują z realizacji inwestycji. W związku z powyższym Spółka prosi o informacje:

czy koszty uczestnictwa w przetargu, służące pozyskaniu zlecenia na realizację inwestycji, poniesione w 2003 r., mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w roku 2004, kiedy spółka otrzymała informacje, że realizacja inwestycji nie dojdzie do skutku?

Zdaniem Spółki, koszty przedstawione w punkcie dotyczącym opisu stanu faktycznego mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w roku 2004 tj. w okresie w którym Spółka otrzymała informacje, że realizacja inwestycji nie dojdzie do skutku, ponieważ wcześniejsze ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu nie było uzasadnione.

Wydatki o których mowa wyżej, wiążą się z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Tym samym wydatki te poniesione zostały - jak twierdzi Spółka - w celu uzyskania przychodu. Nie można ich jednak wiązać z przychodem konkretnego roku podatkowego.

A zatem wydatki powyższe powinny być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654) gdzie kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, jest wykazanie związku pomiędzy celem poniesienia wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Wystarczającym jest, by poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podatnik zamierzający zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów winien wykazać, że poniósł go w tym właśnie celu.

Odnośnie wydatków związanych z uczestnictwem w przetargach, należy stwierdzić, że wydatki te poniesiono pośrednio w celu uzyskania przychodu (pozyskanie zlecenia na realizację inwestycji), ponadto nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów przez art. 16 ust. 1 ustawy.

Zasadę przyporządkowywania kosztów do roku podatkowego określa przepis art. 15 ust. 4 wymienionej ustawy, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.

Biorąc pod uwagę fakt, iż udział w przetargach niekoniecznie zakończy się wynikiem pozytywnym w konsekwencji czego Spółka może nie osiągnąć zamierzonego przychodu, koszty o których mowa, powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zauważa, iż Spółka nie mogła przewidzieć, czy w wyniku powziętych działań, pozyska zlecenie na realizację inwestycji i będzie osiągać z tego tytułu przychody.

Dodatkowo nie mogła powiązać kosztów przetargu z przychodem konkretnego roku a fakt negatywnego rozstrzygnięcia przetargów nie przesądza o tym, iż koszty mogą być zaliczone do roku, w którym to negatywne rozstrzygnięcie nastąpiło.

Zatem niesłuszne jest stanowisko Spółki, iż koszty uczestnictwa w przetargu służące pozyskaniu zlecenia na realizację inwestycji, staną się kosztem uzyskania przychodu w momencie, kiedy spółka otrzyma informacje, że realizacja inwestycji nie dojdzie do skutku.

Koszty te, jako koszty pośrednie, powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w roku ich poniesienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl