US36/2BV/443/2005/126/TCH - Sprzedaż komisowa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2005 r. Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście US36/2BV/443/2005/126/TCH Sprzedaż komisowa.

"(...) Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zakresem cytowanego przepisu niewątpliwie objęty jest również obrót używanymi samochodami. Analizy wymaga natomiast, jak należy rozumieć użyte w tym przepisie pojęcie "nabycie towarów".

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje nabycia towarów, jednakże zdaniem tutejszego organu należy je rozumieć jako tożsame z dostawą towarów, jednakże nie z punktu nabywcy, a nie podmiotu dokonującego dostawy. Nabycie towarów występuje zatem w przypadku każdej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy pojęcie to obejmuje również przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, polegające na wydaniu towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydaniu towarów przez komisanta osobie trzeciej. Stąd nabycie towarów przez podatnika dla celów prowadzonej działalności, w rozumieniu art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje również przypadek otrzymania towarów przez komisanta od komitenta, w wykonaniu umowy komisu, celem odsprzedaży tych towarów osobie trzeciej w imieniu komisanta, lecz na rachunek komitenta.

W przedmiotowej sprawie warto także zwrócić uwagę na treść odpowiednich przepisów Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Wprawdzie Dyrektywa nie obowiązuje bezpośrednio, lecz stanowi podstawę polskiego systemu podatku od towarów i usług w związku z tym, w przypadku niejasności polskiego przepisu przy braku wyraźnej sprzeczności z przepisem Dyrektywy, dopuszczalne jest posługiwanie przepisami Dyrektywy dla celów wykładni ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26a cz. B ust. 1 Szóstej Dyrektywy w zakresie dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dokonywanych przez pośredników opodatkowanych, Państwa Członkowskie stosują specjalne zasady opodatkowania marży uzyskanej przez pośrednika opodatkowanego. Z kolei stosownie do art. 26a cz. A lit. e) Dyrektywy "pośrednik opodatkowany" oznacza podatnika, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupuje lub nabywa dla potrzeb swojego przedsiębiorstwa, lub importuje z zamiarem odsprzedaży, towary używane lub dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki, niezależnie od tego, czy podatnik ten działa w swoim własnym imieniu czy w imieniu innej osoby na podstawie umowy przewidującej zapłatę prowizji od zakupu lub sprzedaży. Z cytowanych przepisów wyraźnie wynika objęcie sprzedaży komisowej specjalnymi zasadami opodatkowania. Nie ma zaś powodu, aby uważać ustawę o podatku od towarów i usług za sprzeczną w omawianym zakresie z Szóstą Dyrektywą - należy uznać, iż polski ustawodawca posłużył się uproszczeniem, jednakże nie miał zamiaru wyłączać sprzedaży komisowej z zakresu zastosowania przepisu art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2005/7/55