US.X-443/16/04 - Zasady opodatkowania towarów przekazanych na cele reprezentacji i reklamy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2004 r. Urząd Skarbowy w Kętrzynie US.X-443/16/04 Zasady opodatkowania towarów przekazanych na cele reprezentacji i reklamy

Pytanie podatnika Czy podlegają opodatkowaniu czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, w przypadku, gdy podatnik nie obniża podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie tych towarów?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie, na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 29 marca 2004 r. znak FB 3117/01/2004, w sprawie zasad opodatkowania towarów przekazanych na cele reprezentacji i reklamy, uprzejmie informuje:

Jak wynika z treści pisma, Urząd Miejski dokonuje zakupów towarów spożywczych (kawa, herbata, napoje, słodycze itp.), które są wykorzystywane do poczęstunku gości, oraz przemysłowych (książki, artykuły biurowe, elektroniczne itp.), które są przekazywane jako nagrody przy różnych konkursach i festiwalach, upominki i reklama walorów miasta, a także broszurki promujące walkę z nałogiem i patologią.

Z tytułu powyższych zakupów Urząd Miejski nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, wystawia jedynie fakturę wewnętrzną, wykazując czynności przekazania jako zwolnione od podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 3, pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają czynności:

- świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy,

- przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników,

- darowizn towarów nie wymienionych w pkt 2.

Przepis art. 7 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności, o których mowa wyżej, w przypadku, gdy podatnik nie pomniejszył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie towarów przekazanych lub zużytych w ramach tych czynności. Generalnie zatem czynności te podlegają opodatkowaniu, a jedynie niezrealizowanie przez podatnika prawa odliczenia podatku naliczonego przez nabyciu towarów i usług spożytkowanych na ww. cele powoduje, że stają się one wolne od podatku. W zależności więc jedynie od zachowania się podatnika, czynności te będą korzystać ze zwolnienia od podatku lub będą opodatkowane.

Mając jednak na uwadze przyjęty przez Urząd Miejski sposób działania (nie dokonywanie odliczeń podatku naliczonego), uznaje się, że czynności przekazania towarów na ww. cele są zwolnione od podatku od towarów i usług, które należy udokumentować fakturą wewnętrzną oraz zaewidencjonować i wykazać w deklaracji VAT-7.

Jednocześnie uprzejmie informuje się, że niniejsza interpretacja wydana jest w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego. Należy jednak zwrócić uwagę na zapis art. 7 ust. 2 nowej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), który będzie stosowany od 1 maja 2004 r. Czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy jako pozostające w bezpośrednim związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie będą objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl