US-VIII/443-32/06 - Stawka podatku VAT dla usług usuwania śmieci z lasu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2006 r. Urząd Skarbowy w Szczytnie US-VIII/443-32/06 Stawka podatku VAT dla usług usuwania śmieci z lasu.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie uznaje stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku datowanym na dzień 9 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tut. organu 9 sierpnia 2006 r.), za prawidłowe.

W dniu 9 sierpnia 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczytnie wpłynął wniosek Podatnika datowany na dzień 9 sierpnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii stawki podatku VAT na usługi usuwania śmieci z lasu. Wraz z wnioskiem Podatnik przedłożył opinię klasyfikacyjną znak OK-5672/KU-3760/2006 z dnia 18 lipca 2006 r., wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi. Następnie w dniu 27 września 2006 r. przedłożył kolejną opinię klasyfikacyjną z dnia 21 września 2006 r. (znak: OK-5672/KU-3760/1/2006), dotyczącą niniejszej sprawy, zawierającą informację o anulowaniu opinii z dnia 18 lipca 2006 r.

Stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług leśnych. Swoje usługi świadczy w ramach stałej współpracy - jednorocznej umowy z Nadleśnictwem, zawartej w wyniku przetargu. Umowa ta dotyczy całości usług wymaganych przez Nadleśnictwo dla zrealizowania gospodarki leśnej na konkretnie wskazanym obszarze kilku leśnictw. W ramach usług leśnych (np. pozyskanie drewna, zrywka drewna itp.), świadczonych dla Nadleśnictwa, Wnioskodawca wykonuje między innymi usługę usuwania śmieci z lasu, która służy prawidłowemu wykonywaniu gospodarki leśnej. Usługa ta polega na fizycznym zebraniu śmieci i ich wywiezieniu na wskazane przez Nadleśnictwo wysypisko.

Pismem z dnia 10 lipca 2006 r. Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych z wnioskiem o sklasyfikowanie wskazanych usług usuwania śmieci z lasu. Urząd Statystyczny w Łodzi udzielił odpowiedzi w dniu 18 lipca 2006 r. (znak: OK-5672/KU-3760/2006). Jednakże pismem z dnia 21 września 2006 r. (znak: OK-5672/KU-3760/1/2006), Urząd Statystyczny w Łodzi udzielił nowej opinii klasyfikacyjnej w niniejszej sprawie i zwrócił się o anulowanie poprzedniej, z dnia 18 lipca 2006 r. Wskazane pismo Wnioskodawca przedstawił w dniu 27 września 2006 r. Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych wskazał w nim, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), "wymienione w piśmie usługi sprzątania lasu tj. zbieranie i wywóz śmieci na zlecenie Nadleśnictwa", mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 90.03.13 - 00.10 "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu". Jednocześnie Ośrodek wskazał, iż na podstawie § 2 wskazanego rozporządzenia do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), zgodnie z którą "usługi sprzątania lasu tj. zbieranie i wywóz śmieci na zlecenie Nadleśnictwa", mieściły się w grupowaniu: PKWiU 90.00.30 - 00.00 "Oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu".

Zapytanie Wnioskodawcy brzmi:

Jaką stawką podatku VAT opodatkowane są wykonywane usługi usuwania śmieci z lasu?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką podatku VAT dla wykonywanych usług usuwania śmieci z lasu jest stawka 7 % (art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT).

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie ma prawidłowe zaklasyfikowanie usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę. Organem uprawnionym do wydawania interpretacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych. Wnioskodawca przedstawił opinię tegoż organu z dnia 21 września 2006 r. (znak: OK-5672/KU-3760/1/2006), z której wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi sprzątania lasu tj. zbieranie i wywóz śmieci na zlecenie Nadleśnictwa zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 90.03.13 - 00.10 "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu "natomiast zgodnie z § 2 wskazanego rozporządzenia do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), na podstawie której usługi te mieściły się w grupowaniu: PKWiU 90.00.30 - 00.00 "Oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu".

Wskazać należy, iż zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 1997 r., nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Tutejszy organ podatkowy podkreśla zatem, iż organy podatkowe nie są powołane do dokonywania klasyfikacji towarów i usług, nie mogą też takiej klasyfikacji kwestionować. Potwierdza to orzecznictwo sądowe (wyrok NSA z 16 stycznia 1998 r. III SA 1949/95, wyrok NSA z 14 września 1995 r. SA/Po 724/95, wyrok NSA z 29 października 2002, III SA 87/01). Dokonanie prawidłowej klasyfikacji ciąży na podatniku, ale równocześnie jest on uprawniony do korzystania z fachowej pomocy wyspecjalizowanego organu (wyrok NSA z 10 lutego 1998 r., I SA/Łd 1147/96). Wnioskodawca skorzystał z tej możliwości. Przedstawił opinię odpowiedniego organu. Opinia ta wiąże organ podatkowy w zakresie klasyfikowania danej usługi, jednakże co do charakteru prawnego czynności nie jest on związany ustaleniami dokonanymi przez organ statystyczny (wyrok SN z 26 stycznia 2000 r., III RN 121/99, OSNP 2000/21/777). Jak wynika z orzeczenia NSA z dnia 5 czerwca 2003 r. (III SA 2214/01, M. Podat. 2004/4/34), stanowisko organów statystyki publicznej ma charakter opinii podlegającej ocenie organów podatkowych. Między innymi organ podatkowy musi dokonać w takiej sytuacji oceny stanu faktycznego oraz oceny stanu prawnego. Przedstawiony przez Wnioskodawcę wniosek z dnia 10 lipca 2006 r. o wydanie opinii klasyfikacyjnej zawiera stan faktyczny zgodny ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku z dnia 9 sierpnia 2006 r. o wydanie wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Natomiast przedmiot opinii klasyfikacyjnej stanowi w zasadzie tylko określenie rodzaju konkretnej usługi, zgodnie z obowiązującymi standardami klasyfikacyjnymi. Zatem w niniejszej sprawie wydana opinia klasyfikacyjna pozwala bez większych problemów odpowiednio przyporządkować świadczoną przez Wnioskodawcę usługę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Organ statystyczny zaklasyfikował świadczoną przez Wnioskodawcę usługę usuwania śmieci z lasu jako usługę mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 90.03.13 - 00.10 "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. oraz w grupowaniu PKWiU 90.00.30 - 00.00 "Oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%. W pozycji 153 tego załącznika wymieniono usługi znajdujące się w grupowaniu PKWiU 90.0: "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Zatem wykonywana przez Wnioskodawcę usługa usuwania śmieci z lasu, jako usługa klasyfikowana odpowiednio do grupowania 90.03.13 - 00.10 PKWiU z 2004 r. i grupowania 90.00.30 - 00.00 PKWiU z 1997 r., a tym samym mieszcząca się w grupie usług wskazanych w pozycji 153 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy do usług opodatkowanych, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, według stawki 7%.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl