US.VI/I-415-26-II/05 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych bezpłatnego abonamentu telefonicznego oraz opłat licznikowych przysługujących emerytowanemu pracownikowi Telekomunikacji Polskiej S.A.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2005 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie US.VI/I-415-26-II/05 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych bezpłatnego abonamentu telefonicznego oraz opłat licznikowych przysługujących emerytowanemu pracownikowi Telekomunikacji Polskiej S.A.

Pytanie podatnika

W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15 lutego 2005 r. jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 31 stycznia 2005 r. (Data wpływu 7 lutego 2005 r.) zwróciła się Pani z prośbą o interpretację w zakresie sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, że przysługuje Pani jako byłemu pracownikowi "T." S.A. ulga resortowa polegająca na korzystaniu z bezpłatnego abonamentu oraz z bezpłatnych rozmów licznikowych. Jak wyjaśniła Pani powyższe uprawnienia wynikają z przepisów wewnętrznych Spółki oraz zagwarantowane są układem zbiorowym dla pracowników "T." a ich realizacja dotyczy również emerytów i rencistów pozostających abonamentami "T." S.A.

W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym? W oparciu o uzyskane informacje formułuje Pani stanowisko, iż wartość bezpłatnego abonamentu oraz bezpłatnych rozmów licznikowych nie podlega opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami a wykazanie ich wartości jako dochód z innych źródeł w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37 za 2003 r. oraz uiszczenie z tego tytułu podatku było błędne. Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na 31 grudnia 2004 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.): art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1 i 2a pkt 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1.

W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2a pkt 1 tej ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców (...).

Z powyższego przepisu wynika, iż co do zasady wartości bezpłatnego abonamentu oraz wartość bezpłatnych rozmów licznikowych stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Jednocześnie przysługującą Pani w/w ulgę resortową należy potraktować jako przysługujące emerytowi od byłego zakładu pracy świadczenie rzeczowe w związku z łączącym Panią poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy.

W takim przypadku ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 38 zwolnił od podatku dochodowego świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącymi ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Zatem wartość przysługujących Pani świadczeń z tytułu bezpłatnego abonamentu telefonicznego oraz bezpłatnych rozmów licznikowych do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. w przepisu.

W przypadku, gdy wartość w/w świadczeń przewyższy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł Płatnik - "T." S.A. zobowiązany będzie od nadwyżki ponad tę kwotę zastosować przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy jw. i zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przyznanych świadczeń w wys. 10 %.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów, przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów tych i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Płatnicy natomiast są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w cyt./w art. 30 ust. 1 pkt 4. Ponadto, muszą też w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, przekazać kwoty zryczałtowanego podatku, przekazując równocześnie sporządzone deklaracje (PIT-8A) - w myśl art. 42 ust. 1 ustawy. Pamiętać przy tym należy, że jeżeli przedmiotem świadczeń (ust. 7) nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia.

Z powyższych unormowań wynika, iż świadczenia rzeczowe, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są wykazywane w rocznych zeznaniach podatkowych (do kwoty 2.280 zł), podobnie jak świadczenia rzeczowe opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ponad kwotę 2.280 zł) - stosownie do postanowień art. 45 ust. 3 w/w ustawy.

Zatem aby odzyskać nienależnie uiszczony podatek z zeznania za rok 2003 należy złożyć korektę zeznania za ten rok oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty, w którym wyjaśni Pani przyczyny złożenia korekty.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 i 2 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...).

Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesione opłata skarbowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl