US-PP/443/76/05 - Inwestycje w środkach trwałych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Sanoku US-PP/443/76/05 Inwestycje w środkach trwałych.

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek Powiatu z dnia 08.12.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 09.12.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w zakresie realizacji inwestycji - pn. "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku poprzez przystosowanie pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i klatki schodowej dla osób niepełnosprawnych oraz dostawa i montaż windy i podnośnika schodowego o napędzie elektrycznym", gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat zwrócił się w dniu 09.12.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w ramach zadań własnych realizuje inwestycję pn. "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku poprzez przystosowanie pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i klatki schodowej dla osób niepełnosprawnych oraz dostawa i montaż windy i podnośnika schodowego o napędzie elektrycznym". Faktury dotyczące wykonywanej inwestycji są wystawiane na Powiat. W ramach projektu "Program wyrównywania różnic między regionami - 2005" uzyskano dofinansowanie z PFRON - umowa nr PWRMR/000016/09/2005D. Dofinansowanie będzie wynosiło 50% wartości inwestycji, resztę płaci Powiat. Rozliczenia z PFRON również dokonuje Powiat. Budynki Zespołu Szkół nr 2 są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd szkole, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Winda, podnośnik i pozostałe przedmioty inwestycji służą realizacji wyżej wymienionych usług. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej w tych obiektach. Opisywana inwestycja po jej zakończeniu zostanie przekazana Zespołowi Szkół nr 2 w nieodpłatne użytkowanie. Powiat podaje, iż nabył nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 01.01.1999 r. grunty, zabudowania i urządzenia trwale z gruntem związane dotyczące Zespołu Szkół nr 2 na podstawie Decyzji Wojewody. Decyzją Urzędu Rejonowego z dnia 11.12.1998 r., którego obowiązki przejął Powiat z dniem 01.01.199 r., oddano na podstawie decyzji w trwały zarząd Zespołowi Szkół Mechanicznych - obecny Zespół Szkół nr 2 - tę nieruchomość. Biorąc pod uwagę powyższe, Powiat Sanocki wnosi o udzielenia odpowiedzi: Czy realizując inwestycję, która nie będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, ma możliwość odliczenia podatku zapłaconego wykonawcy inwestycji? Powiat, przedstawiając własne stanowisko w sprawie, uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 08.12.2005 r. - data wpływu do urzędu 09.12.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Powiat faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu - dotyczy usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, skoro Powiat jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję, nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przez Powiat przedmiotowej inwestycji dot. przystosowania pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i klatki schodowej do potrzeb osób niepełnosprawnych, dostawy i montażu windy i podnośnika schodowego o napędzie elektrycznym w budynku Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Ponadto informujemy, iż ocenie prawnej nie poddano dołączonych do wniosku załączników, gdyż interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienie zgodnie z art. 222 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl