US-PP/443/37/04 - Czy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej podatnik jest zobowiązany do składania deklaracji VAT i CIT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Sanoku US-PP/443/37/04 Czy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej podatnik jest zobowiązany do składania deklaracji VAT i CIT?

"O." sp. z o.o. zwróciła się w dniu 18 sierpnia 2004 r. z pisemnym zapytaniem o zakresie stosowania art. 99 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jak również przepisu art. 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Podatnik przedstawiając stan faktyczny podał, iż "O." sp. z o.o. z siedzibą w S. została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 12 stycznia 2004 r. Począwszy od zarejestrowania spółka nie osiąga żadnego zysku ani nie ponosi kosztów. W tej sytuacji pojawiła się kwestia obowiązku składania deklaracji na podatek VAT oraz podatek dochodowy od osób prawnych. Zdaniem wnioskodawcy, skoro przychód ani też obrót nie występują, to nie powstaje też obowiązek płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych ani podatku VAT. W związku z tym nie ma potrzeby składania deklaracji podatkowych VAT i CIT, gdyż byłyby one puste. Brak czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT przy jednoczesnym braku podatku VAT do odliczenia sprawia, że nie ma przedmiotu, którego deklaracja mogłaby dotyczyć, zatem wątpliwa byłaby celowość składania deklaracji. Również brak jakiegokolwiek dochodu spółki, który mógłby zostać opodatkowany przesądza według wnioskodawcy o tym, żeby deklaracji CIT nie składać. Podatnik w powyższym zapytaniu zwraca się również z prośbą o wyjaśnienie kwestii obowiązku składania deklaracji VAT i CIT w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej przez spółkę. W odpowiedzi na postanowienie tut. organu z dnia 25 sierpnia 2004 r. podatnik w pismach z dnia 1 i 3 września 2004 r., sprecyzował własne stanowisko ww. sprawie, podając, iż skoro spółka nie ponosi kosztów ani nie osiąga przychodów, to nie jest zobowiązana do składania miesięcznych deklaracji VAT i CIT; tak będzie również jeżeli faktycznie nie działa - zawiesza działalność.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 18 sierpnia 2004 r. dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego, informuje:

Podatek od towarów i usług

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2 - 10 i art. 133. Na podstawie art. 99 ust. 7 cyt. ustawy powyższego przepisu wynikającego z art. 99 ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i 3. Według zacytowanego wyżej przepisu art. 99 ust. 1 - wszyscy podatnicy, o których mowa w art. 15, a więc osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są zobowiązani do składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne (kwartalne) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (kwartale). Powyższe oznacza, iż w obowiązującym stanie prawnym podatnicy zobowiązani są do składania w urzędzie skarbowym deklaracji za każdy miesiąc, niezależnie od wystąpienia czy niewystąpienia w nim zakupów i sprzedaży. Tak będzie również w przypadku zawieszenia działalności - podatnik jest zobligowany do składania tzw. deklaracji zerowych. Nie są natomiast obowiązani do składania deklaracji VAT-7 podatnicy:

1.

zwolnieni podmiotowo od podatku na podstawie art. 113 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r.,

2.

wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług,

3.

wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie przepisów wydanych w oparciu o art. 82 ust. 3 cyt. wyżej ustawy.

Wobec powyższego, fakt wystąpienia bądź niewystąpienia w danym miesiącu obowiązku podatkowego czy zakupów ani też zawieszenie działalności nie będzie miał w tym przypadku żadnego znaczenia i podatnik - w obecnym stanie prawnym zgodnie z cyt. art. 99 ust. 1 - jest zobowiązany składać deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług.

Podatek dochodowy od osób prawnych

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani bez wezwania składać deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. W myśl art. 25 ust. 2 - deklaracje i zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1 za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego składa się i uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczka za ostatni miesiąc jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego; ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok. Na podstawie art. 25 ust. 5 cyt. ustawy - podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

1.

zaprzestał działalności albo

2.

jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1 - 4.

A zatem, skoro spółka nie osiąga żadnych przychodów, nie ponosi kosztów i - jak poinformowała w składanych pismach - zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej, może złożyć do tut. organu podatkowego stosowne pisemne oświadczenie (na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) o zaprzestaniu prowadzenia działalności. Od dnia złożenia tego oświadczenia będzie zwolniona z obowiązku składania miesięcznych deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) - CIT-2. W przypadku podjęcia działalności spółka bez wezwania organu podatkowego obowiązana będzie do składania deklaracji i w przypadku wystąpienia dochodu do opodatkowania - do wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że złożenie przez spółkę powyższego oświadczenia nie zwalnia jej z obowiązków wynikających z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy oraz sprawozdania finansowego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl