US.PD/423-70/AB/05 - Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie US.PD/423-70/AB/05 Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych

Pytanie podatnika dotyczy zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych.

Pismem z dnia 14 grudnia 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2006 r., Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka bierze udział w kampanii reklamowej piwa poprzez świadczenie usług na rzecz agencji reklamowej "M... C..." Sp. z o.o. w W.... "M... C..." Sp. z o.o. jest bezpośrednim zleceniobiorcą usług reklamowych na rzecz producenta piwa. Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Spółkami "..." i "M... C...", jest sześciomiesięczna ekspozycja reklamy na autobusach i tramwajach w aglomeracji GOP. W ramach zawartej umowy Spółka "..." zobowiązuje się m.in. do wynajęcia pojazdów przeznaczonych pod reklamę, wyprodukowania i umieszczenia reklamy zgodnie z projektem graficznym, ochrony reklamy, a następnie usunięcia reklamy po zakończeniu ekspozycji.

Art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) stanowi, iż podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Zdaniem Spółki, zadeklarowana i uiszczona opłata w wysokości 10% wynagrodzenia udokumentowanego fakturą VAT, naliczona od wartości reklamy napojów alkoholowych, stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę zagadnienia, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wyżej cytowany przepis art. 15 ust. 1 ustawy daje podatnikowi prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich poniesionych wydatków, jeżeli wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto, aby poniesiony wydatek można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

- celem poniesienia wydatku powinno być osiągnięcie przychodów

- wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, który obejmuje wydatki, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem przy rozpatrywaniu, czy poniesiony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, należy mieć na uwadze związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a uzyskiwanymi przychodami bądź oczekiwaniami co do ich uzyskania. Powinien to być związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W rozpatrywanym przypadku wydatek w postaci opłaty, o której mowa w art. 132 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wykazuje związek z uzyskanym przez Spółkę wynagrodzeniem za wykonanie usługi reklamowej. Otrzymane wynagrodzenie jest przychodem Spółki, zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, poniesione wydatki z tytułu opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl