US.IX/443-90/HM/04 - Zwrot podatku VAT gminie z tytułu realizowanego zadania inwestycyjnego ze środków SAPARD

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Przemyślu US.IX/443-90/HM/04 Zwrot podatku VAT gminie z tytułu realizowanego zadania inwestycyjnego ze środków SAPARD

Pytanie podatnika

Czy gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do zwrotu podatku VAT z tytułu realizowanego zadania inwestycyjnego ze środków SAPARD?

Odpowiedź

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w odpowiedzi na państwa pismo z dnia 20 września 2004 r. (znak: B.3020/1/27/04) uzupełnione pismem z dnia 21 września 2004 r. (znak: B-3020/1/29/04) w sprawie zapytania czy Gmina P. jako podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do zwrotu podatku VAT z tytułu realizowanego zadania inwestycyjnego ze środków SAPARD w zakresie "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami we wsi Ostrów-Etap II zad.1", Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uprzejmie wyjaśnia:

Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustalaniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając na uwadze przedstawiony przez jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

- eksport towarów,

- import towarów,

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Gmina będzie realizowała inwestycję w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej. Po zakończeniu inwestycji zostanie ona przyjęta przez gminę na stan środków trwałych i na podstawie umowy przekazana do eksploatacji Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji w P. W ocenie podatnika wykonywana inwestycja nie ma i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. Urzędu podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Podatnikowi nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W świetle § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację przedmiotowej inwestycji, tj. umowa nr 21898/732-090109/03 z dnia 6 lipca 2004 r. została zawarta po dniu 1 maja 2004 r., podatnikowi nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów.

Ponadto stwierdza się, iż w świetle przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), gmina nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl