US.IX/443-66/BK/05 - Wysyłka towarów przez firmę kurierską - dokumentacja dla WDT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Przemyślu US.IX/443-66/BK/05 Wysyłka towarów przez firmę kurierską - dokumentacja dla WDT.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 13 ust. 1, art. 42 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 04.11.2005 r. (wpływ do tut. urzędu dn. 08.11.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 08.11.2005 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek p. M.W. w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w odniesieniu do indywidualnej sprawy Podatnika.

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi firmę produkcyjno-handlową. W ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży części swoich wyrobów do krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i usług. Towary przesyłane są przez firmę kurierską. Przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy podatnik posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy towarów do kontrahenta unijnego:

1. zamówienie odbiorcy (fax),

2. faktura sprzedaży (kopia),

3. potwierdzenie doręczenia przesyłki przez firmę kurierską (fax),

4. dowód nadania do firmy kurierskiej,

5. potwierdzenie posiadania przez odbiorcę ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych,

6. wydruk ze strony internetowej przewoźnika o zrealizowaniu dostawy.

Pytanie podatnika brzmi: Czy takie udokumentowanie dostawy wewnątrzwspólnotowej, tzn. posiadanie ww. dokumentów, jest wystarczające do zastosowania przez niego preferencyjnej stawki 0%. Zdaniem podatnika ww. dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0%.

Po przeanalizowaniu treści zapytania oraz przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe. Definicja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów została uregulowana w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Istotą wewnątrzwspólnotowej dostawy jest przemieszczenie towaru i faktyczne opodatkowanie dostawy w państwie przeznaczenia, tj. w państwie, do którego towar jest docelowo dostarczany. Przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek podlega ona opodatkowaniu VAT według preferencyjnej stawki 0%, co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru (z Polski) do innego kraju członkowskiego nie jest obciążona podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru. Warunki, jakie muszą być spełnione, aby wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlegała opodatkowaniu stawką 0%, dotyczą zarówno dostawcy, jak i nabywcy. Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i usług podlega opodatkowaniu według stawki 0% pod warunkiem, że:

1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W art. 42 ust. 3 ustawodawca precyzuje, że dowodami o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1. dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów zlecany jest przewoźnikowi (spedytorowi),

2. kopia faktury dostawy,

3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Powołany powyżej przepis wymienia w zasadzie w sposób enumeratywny dowody, jakimi należy się posłużyć dla udokumentowania dostarczenia towarów, tzn. udowodnienia, że nastąpił wywóz towaru z jednego kraju członkowskiego i jego transport (przemieszczenie) do innego kraju członkowskiego, gdy przewóz zlecany jest przewoźnikowi. Wymienione dokumenty muszą łącznie potwierdzać dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, dlatego konieczne jest posiadanie przez Podatnika wszystkich wymienionych w tym artykule dowodów. Zgodnie z treścią art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokumenty jednoznacznie nie potwierdzają dostarczenia towaru do nabywcy w innym kraju członkowskim, za dowody takie mogą być uznane inne dokumenty wskazujące wystąpienie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w szczególności:

1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,

2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,

3. dokumenty potwierdzające zapłatę za towar, z wyjątkiem gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,

4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. stawkę podatku. Jak wynika z dołączonej do wniosku kserokopii faktury VAT z 2005 r., nie zawiera ona określonej stawki podatku, w tym przypadku powinna być to zerowa stawka podatku VAT. Niemniej jednak Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po przeanalizowaniu przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego uznaje przedstawione w zapytaniu stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązujące do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl