US IV/III/443-54/05 - Nieodpłatne przekazywanie kontrahentom próbek towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie US IV/III/443-54/05 Nieodpłatne przekazywanie kontrahentom próbek towarów.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w części dotyczącej podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 maja 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20 maja 2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 9 czerwca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:

*

czy przekazywanie kontrahentom nieodpłatnie próbek towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

*

czy przekazywanie nieodpłatnie próbek towarów wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną,

*

prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu surowców do wyprodukowania próbek,

uznaje stanowiska Wnioskodawcy w ww. sprawach za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 18 maja 2005 r. (data wpływu do US 20 maja 2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2005 r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach, m.in.:

*

czy przekazywanie kontrahentom nieodpłatnie próbek towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

*

czy przekazywanie nieodpłatnie próbek towarów wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną,

*

prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu surowców do wyprodukowania próbek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą hurtową art. chemicznych do mycia i czyszczenia. Aby umożliwić klientom wybranie odpowiednich środków Spółka wysyła dystrybutorom towarów nieodpłatnie próbki. Każdy z dystrybutorów pobiera jednorazowo większą ilość próbek z każdego asortymentu, aby później również nieodpłatnie rozdać je indywidualnym klientom. Próbki te składają się z niewielkiej ilości towaru. Środki chemiczne rozlewane są do butelek o pojemności 200 ml i posiadają informacje "próbka towaru nie przeznaczona do sprzedaży". Etykieta na opakowaniu zawiera informacje dotyczące właściwości środka chemicznego oraz instrukcję dozowania. Przekazanie próbek produktów warunkuje złożenie przez potencjalnych klientów zamówienia.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przekazywanie kontrahentom próbek towarów nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną, ponieważ składają się one z niewielkiej ilości towaru, posiadają informacje, że nie są przeznaczone do sprzedaży, a ich dystrybucja nie jest odpłatną dostawą.

Według Spółki mimo, że czynność przekazania próbek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ czynność ta służy osiągnięciu sprzedaży podlegającej opodatkowaniu 22% stawką.

Tut. Organ uznaje stanowiska Wnioskodawcy w ww. sprawach za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, obowiązującej do 31 maja 2005 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a w szczególności:

1

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia:

2

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Według art. 7 ust. 3 ww. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Stosownie do art. 7 ust. 7 cyt. ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ponadto tut. Organ informuje, ze wyżej wymieniona ustawa o podatku od towarów i usług została zmieniona ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 maja 2005 r. Nr 90, poz. 756). Nowe brzmienie otrzymał m.in. art. 7 ust. 3 i 7.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 7 cyt. wyżej ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Zatem od dnia 1 czerwca 2005 r. zmieniła się definicja próbki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wysyła dystrybutorom towarów nieodpłatnie próbki towarów. Następnie każdy z dystrybutorów również nieodpłatnie rozdaje próbki potencjalnym klientom. Próbki te posiadają informację, że nie są przeznaczone do sprzedaży. Powyższe wskazuje na ich niehandlowy charakter.

Zatem należy uznać, że nieodpłatne przekazanie dystrybutorom towarów Spółki próbek towarów w rozumieniu cytowanego wyżej przepisu nie jest odpłatną dostawą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności tych nie dokumentuje się fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten zawiera katalog czynności, w przypadku których wystawiane są faktury wewnętrzne. Przedmiotowa czynność nie jest wymieniona w tym przepisie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 8. podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. jeżeli importowane lub nabyte towar, i usługi dotyczą:

a.

dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

b.

czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przekazanie próbek służy sprzedaży opodatkowanej. Zatem pomimo, że związane z prowadzonym przedsiębiorstwem przekazanie przedmiotowych próbek nie stanowi czynności opodatkowanej, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu surowców wykorzystanych do wyprodukowania przekazywanych nieodpłatnie próbek.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl