US.IV-443/51/2004/VAT - Opodatkowanie usług świadczonych przez Ośrodek Kultury

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Puławach US.IV-443/51/2004/VAT Opodatkowanie usług świadczonych przez Ośrodek Kultury

Pytanie podatnika

1. Czy dotacja z Urzędu Miasta na bieżącą działalność Ośrodka Kultury (służąca całej działalności statutowej) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i przy odliczaniu częściowym podatku nie wlicza się jej do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT?

2. Czy wszystkie niżej wymienione usługi przez nas świadczone są opodatkowane stawką 7%? W świetle opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi świadczone przez naszą instytucję kultury: prowadzenie kół zainteresowań, zespołów artystycznych, zajęć Klubu Seniora, zajęć Uniwersytetu III Wieku, przeprowadzanie imprez artystycznych i ich współorganizacja, wstęp na koncerty, spektakle, odczyty, imprezy estradowe z udziałem artystów, wyświetlanie filmów, współorganizacja imprez masowych, plenerowych, festynów, pikników - zostały sklasyfikowane do PKWiU 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych".

3. Czy podlegają opodatkowaniu stawką 7% organizowane przez nas wyjazdy dzieci i młodzieży na festiwale, konkursy, warsztaty artystyczne, które sklasyfikowano w grupie PKWiU 55.23.11-00.00 jako "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci"?

4. Czy organizowane przez nas kursy dla instruktorów i nauczycieli w zakresie edukacji kulturalnej zostały sklasyfikowane w grupie PKWiU 80.42.20-00.00 jako "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" są zwolnione od VAT?

5. Czy usługi koncertowe świadczone przez nasze zespoły artystyczne (PKWiU 92.31.21.00) są zwolnione od VAT?

6. Czy mamy odprowadzać VAT od bezpłatnie wydawanych biletów na imprezy kulturalne np. dzieciom z domów dziecka?

7. Czy mamy odprowadzać VAT od nagród wręczanych przez naszą instytucję kultury w organizowanych przez nas konkursach artystycznych? Czy powinniśmy odprowadzać VAT od otrzymanych przez nas darowizn rzeczowych od sponsorów (np. słodycze, napoje, drobne upominki) w czasie organizowanych przez nas imprez?

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika opisanej w zapytaniu z dnia 30 lipca 2004 r., L.dz. NG/261/2004, które wpłynęło dnia 30 lipca 2004 r. Informacji udzielono na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).

1. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z cyt. przepisu wynika więc, że otrzymana z Urzędu Miasta dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ służy ona całej działalności statutowej Ośrodka Kultury i nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów lub usługami. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika.

W myśl art. 90 ust. 7 cyt. ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Oznacza to, że otrzymaną przez Ośrodek Kultury dotację jako inną niż określona w art. 29 ust. 1 ustawy wlicza się do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach nie jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.

2. Art. 41 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 pkt 2 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10)".

Powyższe oznacza, że usługi klasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 7 %. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach będzie więc w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika.

3. Zgodnie z § 8 pkt 15 i 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

16) usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje, o których mowa w pkt 3 (w pkt 3 jest mowa o organizacjach pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873),

17) usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Oznacza to, że świadczone przez Ośrodek Kultury usługi sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 55.23.11-00.00 jako "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" będą zwolnione od VAT na podstawie § 8 pkt 15 albo 16 rozporządzenia, jeśli Ośrodek Kultury jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolentariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), albo jednostką objętą ustawą o systemie oświaty w przypadku świadczenia usług wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z takiej jednostki. Informacji na ten temat brak jest w zapytaniu podatnika. Jeśli Ośrodek Kultury jest ww. organizacją albo jednostką to jego stanowisko będzie zgodne ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach. Jeśli natomiast nie jest to świadczone usługi będą opodatkowane przy zastosowaniu stawki 7% na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 2 ustawy, ponieważ w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi o PKWiU ex 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)".

4. Art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji". W związku z tym usługi zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 80.42.20-00.00 jako "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.

5. W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 pkt 1 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2)".

Oznacza to, że usługi koncertowe klasyfikowane do PKWiU 92.31.21-00 (symbol podany przez podatnika, nie przedłożono opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi) w zakresie wstępu na koncerty podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 7 %. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach będzie więc w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika o ile podany przez niego symbol PKWiU jest prawidłowy.

6. Art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów, które jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie traktuje się jako odpłatne świadczenie usług, ponieważ czynność taka nie została wymieniona w cyt. art. 8 ust. 2 ustawy, czyli nieodpłatne przekazanie biletów na imprezy kulturalne przez Ośrodek Kultury nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest zgodne ze stanowiskiem podatnika.

7. Zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. wyżej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organizacji stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ośrodek Kultury, będący organizatorem konkursów artystycznych, dokonując zakupu towarów z przeznaczeniem na nagrody, lub otrzymując darowizny rzeczowe od sponsorów (np. słodycze, napoje, drobne upominki), które są przeznaczane dla uczestników (głównie dzieci i młodzież) w czasie organizowanych imprez, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów w związku z treścią cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z tym przy przekazaniu nagród nie powstanie obowiązek podatkowy, ponieważ taka czynność nie jest dostawą towarów w rozumieniu cyt. wyżej art. 7 ust. 2 ustawy.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl