US.III-415/20/62/07 - Czy w oparciu o posiadany oryginał ponownego zaewidencjonowania tej samej sprzedaży i zestawienie zwrotów sprzedaży zafiskalizowanej można dokonać korekty przychodu o wartość netto podwójnie zafiskalizowanej tej samej sprzedaży?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Suwałkach US.III-415/20/62/07 Czy w oparciu o posiadany oryginał ponownego zaewidencjonowania tej samej sprzedaży i zestawienie zwrotów sprzedaży zafiskalizowanej można dokonać korekty przychodu o wartość netto podwójnie zafiskalizowanej tej samej sprzedaży?

POSTANOWIENIE

w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r., po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach

postanawia

uznać, iż w przypadku stwierdzenia błędu na paragonie fiskalnym, polegającego na nieprawidłowym oznaczeniu sprzedanego leku, nie ma podstaw prawnych do dwukrotnego ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów tego samego przychodu, a następnie korygowania go w sposób przez Panią podany.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2007 r. wniosła Pani bezpośrednio do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach podanie o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych. Całą sprzedaż ewidencjonuje Pani w kasie rejestrującej. Znaczna część sprzedaży dotyczy realizacji recept, które są w okresach 2 tygodniowych refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Złożenie wniosku o refundację jest obłożone bardzo restrykcyjnymi wymaganiami, wynikającymi z odpowiednich przepisów. Powyższe wymogi powodują konieczność sprawdzenia dokumentów sprzedaży pod względem zgodności wykazanej dawki leku z faktycznie wydaną. Wychwycone błędy w tym zakresie powodują konieczność dokonania korekty w systemie komputerowym. Korekta odbywa się poprzez usunięcie pierwotnego zapisu i ponowne zaewidencjonowanie (już z prawidłową dawką), co wiąże się z ponownym wydrukiem paragonu fiskalnego. Następuje więc podwójne wprowadzenie do komputera tej samej recepty i podwójny wydruk paragonu fiskalnego na tę samą sprzedaż, co powoduje zawyżenie obrotu z tytułu sprzedaży. Z uwagi na fakt, że błąd jest wychwytywany zazwyczaj po paru godzinach lub dniach, odzyskanie oryginału paragonu od klienta nie jest możliwe. Powyższe powoduje, że nie ma podstaw prawnych do pomniejszenia obrotu, co skutkuje zawyżeniem obrotu (przychodu) ze sprzedaży.

W takim stanie faktycznym zwraca się Pani z następującym pytaniem:

Czy w oparciu o posiadany i opisany przez Panią oryginał ponownego zaewidencjonowania tej samej sprzedaży i zestawienie zwrotów sprzedaży zafiskalizowanej może Pani dokonać korekty przychodu o wartość netto podwójnie zafiskalizowanej tej samej sprzedaży?

Sformułowała Pani też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że ma Pani do tego prawo. Powyższe oparła Pani o treść przepisu § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pojęcie przychodów z działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Artykuł 14 ust. 1c powołanej ustawy stanowi, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)

wystawienia faktury albo

2)

uregulowanie należności.

Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu.

W rozumieniu powołanych przepisów przychodem z tytułu prowadzenia apteki są zatem kwoty należne z tytułu sprzedaży leków lub materiałów medycznych, z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana.

Za dzień uzyskania przychodu w przypadku dopłat do leków lub materiałów medycznych, uznaje się dzień, w którym właściciel apteki uzyskał refundację.

Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas fiskalnych, dokonują zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie danych wynikających z raportów dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2 § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji (§ 20 ust. 1 rozporządzenia). Podatnicy ci mogą dokonywać także zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych, zawierających dane, o których mowa w ust. 3 § 20 rozporządzenia (§ 20 ust. 2 rozporządzenia). W powyższych przypadkach nie należy wpisywać do księgi kwot wynikających z faktur dokumentujących sprzedaż uprzednio zarejestrowanych w kasie. Oznaczałoby to bowiem dublowanie przychodu. Przepisy rozporządzenia wymagają jednak połączenia w sposób trwały (np. zszywką) kopii wystawionych faktur ze zwróconymi oryginałami paragonów fiskalnych (ust. 4 § 20 rozporządzenia).

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas fiskalnych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia - podatnicy prowadzący ewidencję obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży - § 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia. Zatem w sytuacji, kiedy sprzedawca jest obowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, paragon fiskalny jest dokumentem potwierdzającym fakt dokonania sprzedaży, a tym samym i uzyskania przychodu.

Należy dodać, iż pamięć fiskalna kasy rejestrującej stanowi urządzenie umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia (§ 1 pkt 9 rozporządzenia). Kasa rejestrująca, w szczególności pamięć fiskalna zostały skonstruowane w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję podatnika (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących). Powoduje to, że dane raz wprowadzone do kasy (transakcja zakończona wydrukowaniem paragonu fiskalnego) nie podlegają już modyfikacji. Korekta danej transakcji (treści paragonu fiskalnego) jest możliwa jedynie przed wydrukowaniem paragonu, czyli przed zapisaniem danych w pamięci fiskalnej.

W swoim piśmie podaje Pani, że po stwierdzeniu błędu polegającego na nieprawidłowym oznaczeniu sprzedanego leku, a nie mającego wpływu na wysokość faktycznie osiągniętego przychodu, dokonuje Pani ponownego zaewidencjonowania w kasie fiskalnej tej samej transakcji, tj. sprzedaży leku z podaniem prawidłowej dawki oraz ponownego wydruku paragonu fiskalnego. Ponieważ w wyniku tego dochodzi do zawyżenia przychodu, uważa Pani, że w oparciu o sporządzane zestawienia błędów możliwe jest dokonanie korekty (pomniejszenia) podwójnie naliczonego przychodu.

Odnosząc się do Pani stanowiska należy zauważyć, iż przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie zawierają regulacji prawnych, jak należy postępować w takich stanach faktycznych. W ocenie organu podatkowego w takiej sytuacji zapis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinien być dokonany tylko raz, tj. w dacie uzyskania rzeczywistego przychodu. Inne postępowanie stałoby w sprzeczności z art. 14 ust. 1 i ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dla celów dowodowych podatnik powinien posiadać wiarygodne dokumenty na potwierdzenie faktu, iż uzyskany przychód dotyczy sprzedaży leku o innej dawce niż to wynika z paragonu fiskalnego na którym wskazano błędną dawkę.

W świetle powyższego stanowisko Podatnika wyrażone w zapytaniu należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.

Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 ww. ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl