US.III-415/20/120/05 - Warunki zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2005 r. Urząd Skarbowy w Suwałkach US.III-415/20/120/05 Warunki zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytania podatnika

1) Czy przy nabyciu samochodu osobowego w kwocie 180.000 zł netto w ramach umowy leasingu operacyjnego mam prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie opłaty (raty) ustalone w umowie leasingowej w sytuacji, gdy skorzystałem lub nie z opcji wykupu po zakończeniu umowy?

2) Czy wobec zaistniałego stanu faktycznego leasingobiorca może zaliczyć kwotę podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów w części przewyższającej limit dla samochodów osobowych w kwocie 5.000 zł?

Odpowiedź

W miesiącu lipcu zamierza Pan zawrzeć umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem umowy będzie samochód osobowy o wartości 180.000,00 zł netto. Umowa zawarta będzie na okres 5 lat i w umowie tej zostanie określona cena, za jaką korzystający ma prawo nabyć samochód po zakończeniu podstawowego okresu umowy. Suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny VAT, odpowiada wartości początkowej samochodu.

Zwrócił się Pan z następującymi zapytaniami:

1. 1.Czy przy nabyciu samochodu osobowego w kwocie 180.000 zł netto w ramach umowy leasingu operacyjnego mam prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie opłaty (raty) ustalone w umowie leasingowej w sytuacji gdy skorzystam lub nie z opcji wykupu po zakończeniu umowy?

2. Czy wobec zaistniałego stanu faktycznego leasingobiorca może zaliczyć kwotę podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów w części przewyższającej limit dla samochodów osobowych w kwocie 5.000,00 zł?

Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że kwotę podatku VAT przewyższającą limit określony w art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Pana kosztem uzyskania przychodów są również opłaty ustalone w umowie leasingu ponoszone przez korzystającego, bez ograniczenia limitem 20.000 EURO dla samochodów osobowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W zakresie wskazanym w pytaniu nr 1:

Zgodnie z art. 23b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

1) została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2) suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Z kolei z art. 23j ust. 1 ustawy wynika, że jeżeli w umowie leasingu została określona cena, po której korzystający ma prawo nabyć przedmiot umowy po zakończeniu podstawowego okresu tej umowy, cenę tę uwzględnia się w sumie opłat, o których mowa w art. 23b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednym z warunków niezbędnych, by daną umowę można było zaliczyć do umowy leasingu operacyjnego jest to, aby suma opłat leasingowych, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiadała co najmniej wartości początkowej przedmiotu leasingu. Przepis art. 23j ust. 1 zezwala na włączenie ceny wykupu przedmiotu leasingu przez korzystającego do przedmiotowej sumy opłat na potrzeby porównania wartości początkowej przedmiotu leasingu i sumy opłat leasingowych, o ile tylko cena taka została określona w umowie leasingu. Z przepisów dotyczących opodatkowania stron umowy leasingu nie wynika, że w przypadku rezygnacji z opcji wykupu samochodu osobowego po zakończeniu umowy wydatki związane ze spłatą wartości początkowej należy skorygować o kwotę wypłaconą korzystającemu, o której mowa w art. 23d ustawy (patrz przepis art. 23a pkt 7 ustawy).

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że suma opłat wraz z ceną wykupu, ustalonych w umowie, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług odpowiadać będzie wartości początkowej samochodu osobowego (cenie jego nabycia). Z wyjaśnień Pana wynika także, że zostanie spełniony drugi warunek, od którego ustawodawca uzależnia możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów korzystającego opłat na rzecz finansującego, czyli okres na który zostanie zawarta umowa, stanowi co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. W świetle powyższego nie ma żadnych przeszkód prawnych do uznania w koszty uzyskania przychodów korzystającego sumy opłat leasingowych określonych w umowie, oczywiście pod warunkiem, że samochód osobowy będący przedmiotem umowy leasingu będzie miał bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i osiąganymi z tego tytułu przychodami. Końcowo należy jedynie w tym zakresie dodać, `. Nie ma więc do niego zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący zakazu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000,00 EURO.

Odpowiadając na pytanie nr 2 należy zważyć, co następuje:

W myśl art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku usługobiorców użytkujących samochody o których mowa w ust. 3 i 5, na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od raty lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych art. 23 ustawy.

Co do zasady naliczony podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Od tej generalnej zasady ustawodawca wprowadził w art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy wyjątki. Z przepisu tego między innymi wynika, że kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczany podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Z powołanego przepisu wynika więc, że podatnikowi który przyjął do odpłatnego używania samochód osobowy w ramach leasingu operacyjnego, a obniżenie kwoty podatku od towarów i usług nie przysługuje, wówczas podatek VAT stanowi koszt uzyskania przychodów, a podstawą do zaliczenia tego wydatku w ciężar kosztów jest dowód dokumentujący fakt jego poniesienia, czyli faktura VAT.

W tym miejscu za konieczne należy uznać zwrócenie Panu uwagi na fakt, iż od dnia 22 sierpnia 2005 roku wchodzą w życie nowe regulacje prawne dotyczące zasad odliczania podatku naliczonego od czynszu (rat) leasingowych w przypadku gdy umowy zostały zawarte w okresie od 1 czerwca - do 21 sierpnia 2005 roku, wprowadzone ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).

W świetle powyższego, stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 30 czerwca 2005 roku, tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl