US.III-415/18/94/06 - Prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Suwałkach US.III-415/18/94/06 Prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu

Pytanie podatnika

W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów: 12 czy też 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 lipca 2006 r. (data wpływu do organu podatkowego w dniu 19 lipca 2006 r.), uzupełnionego o braki formalne pismem z dnia 31 lipca 2006 r. (data wpływu do organu podatkowego w dniu 2 sierpnia 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach

postanawia

uznać, iż Podatnikowi przysługuje prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób, niż w środkach masowego przekazu, poprzez zaksięgowanie tego wydatku w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 18 lipca 2006 r. (data wpływu do organu podatkowego w dniu 19 lipca 2006 r.), uzupełnionego o braki formalne pismem z dnia 31 lipca 2006 r. (data wpływu do organu podatkowego w dniu 2 sierpnia 2006 r.) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

W miesiącu lipcu 2006 r. zamówił Pan usługę w Panoramie Firm, za pośrednictwem której Pańska Firma będzie figurować w ogólnopolskich książkach telefonicznych. Za zamówioną usługę otrzyma Pan fakturę VAT. W związku z koniecznością dokonania rozróżnienia spośród kosztów reprezentacji i reklamy, w zależności od tego w jaki sposób jest ona prowadzona, czy w środkach masowego przekazu, czy publicznie w inny sposób, czy też jeszcze w inny sposób niż wymienione powyżej - dla celów określenia charakteru poniesionego kosztu uzyskania przychodów i prawidłowego jego zaksięgowania - ma Pan wątpliwości związane z zaksięgowaniem tej faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W takim stanie faktycznym zwraca się Pan z następującym pytaniem:

W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów 12, czy też 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm?

Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że Pana zdaniem, przy uwzględnieniu treści Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy załączniku Nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także w związku z tym, że Panorama Firm oferuje reklamę publiczną w inny niż w środkach masowego przekazu sposób, nie można takiego wydatku zaksięgować w kolumnie 12, a jedynie w kolumnie 14 księgi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie brzmieniem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest więc występowanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją ust. 1 powołanego art. 22 ustawy podatkowej.

Ustawodawca przewidział jednak pewne ograniczenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niepubliczną reklamę i reprezentację. Zgodnie bowiem z treścią przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "reklama", należy posłużyć się wykładnią językową. Właściwe określenie jej zakresu ma bowiem istotne znaczenie dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatnika.

Za reklamę należy uznać rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2003). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o firmie, o towarach, o miejscach i możliwościach nabycia, poprzez chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Przesłanką decydującą o zasadach zaliczania poniesionych wydatków na reklamę w poczet kosztów uzyskania przychodów jest sposób jej prowadzenia, czyli ukierunkowanie na adresatów. Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna i nieprywatna. O publicznym charakterze reklamy można mówić zatem wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do anonimowego odbiorcy.

W świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) i zapisów zawartych w treści Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy załączniku Nr 1 do rozporządzenia - kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub prowadzonej publicznie w inny sposób. W kolumnie tej wykazuje się tylko koszty reprezentacji i reklamy, które określone zostały limitem do wysokości 0,25% przychodu. Kolumna 14 natomiast jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-13), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jeśli reklama firmy prowadzona jest publicznie w inny sposób, niż w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), to wydatki z tym związane stanowią reklamę i należą do wydatków księgowanych w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm, za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną.

Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż Podatnik ma prawo do zaksięgowania poniesionego wydatku na podstawie faktury wystawionej przez Panoramę Firm w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe wydatki.

W świetle powyższego stanowisko Podatnika wyrażone w zapytaniu należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.

Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 w. w. Ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl